===========================================================
Lyhyesti: "Seitsemän vuotta Tiibetissä" on poliittinen 
maisemaleffa, jossa Tiibet puhdistaa natsismin ilmastossa 
kasvaneen itsekkään itävaltalaisen kunnon isäksi. Tositapah-
tumiin pohjaava kuvaus 1940-luvun Tiibetistä ja Kiinan sorto-
vallasta, kuvina kaunis, sisältä ontto. Bradd Pitt -imarre.
===========================================================


Pelkästään Himalajan maisemia katselisi mieluummin kuin 
sitä imelää ja mihinkään kehittymätöntä tarinaa, jollaiseksi 
tämä "Seitsemän vuotta Tiibetissä" (1997, "Seven Years in 
Tibet") taipuu. Pelkällä ylimielisen Euroopan ja lempeän 
Tiibetin vastakohtaisuudella, tai vaisuhkolla kehitys-
kertomuksella, tämä elokuva ei kehity minkäänlaiseksi 
kokonaisuudeksi. Aluksi tehdään vähän kuin seikkailutarinaa, 
sitten Lonely Planet -reissuleffaa, kolmanneksi "Pikku 
Buddhaa" ja lopuksi perinteistä poliittista leffaa, jossa 
pahiksena ovat kiinalaiset ja se yksi pakollinen kieroileva 
kollaboraattori. Ei siis muuta kuin pieni kaukohistorian kertaus 
koko leffa.

Johan näitä pro Tiibet -leffoja on tullut useita ja erilaisia, ja 
"Seitsemän vuotta Tiibetissä" on niistä makeilevimpia, 
perustukoon kuinka vaan Heinrich Harrerin aitoihin 
kokemuksiin. Erityisen ärsyttävä on 14-vuotiaan Dalai Laman 
hahmo. Ehkä sekin on liki todenmukainen, ehkä nuori johtaja 
tosiaankin oli innostuneen kiinnostunut kaikesta länsimaisesta, 
mutta elokuvan poliittiin tarkoituksiin hän on liian täyteläinen, 
keinotekoinen, falski. Elokuvan tekijät ovat väistämättä 
tietoisia, että nämä nuoret idän profeetat ovat jo muuttuneet 
Hollywood-kliseiksi, mutta silti kiiltokuvaa ei yritetä muuttaa 
muuksi. Jean-Jacques Annaudin kädenjälki ei tuo 
kiiltokuvastoon muuta kuin entistä häikäisevämpiä ulkokuvia 
ja entistä spektaakkelisempia tynkäkohtauksia.

Näädänkasvoinen David Thewlis ei sovi lainkaan tähän 
ympäristöön, niin ainutlaatuisen seesteisen persoona kuin 
onkin esittääkseen Tiibetiin sopeutuvaa saksalaista. Brad Pitt 
pääosassa on pelkästään sietämätön; mitä pidempään hän 
Tiibetissä viihtyy, sitä siloisammaksi hän käy ulkoisesti. 
Dialogi on Disney-kamaa, mitä tulee henkisen kehityksen tai 
sisäisen rauhan esittämiseen.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 15.12.2000

Soikkelin elokuva-arkisto