===========================================================
Lyhyesti: "Shadow of the vampire" on hieno kunnianosoitus 
kauhuelokuvien perustalle, F.W. Murnaun " Nosferatulle"; mitä 
on elokuvan aristokratia, kuka sen valonarka demoni? 
Huumoria ja historiantajua myöten tyylitelty kuvitelma 
filmauksista, mukana Malkovich ja Dafoe luonnerooleissa. 
===========================================================


Kyllähän Werner Herzogin uusintaversio (1979) "Nosferatusta" 
sisälsi jo kommentaarin ja kunnianteon Murnaun alkuperäiselle 
(1922) vampyyrifilmille: se oli hauska ja jännittävä samalla kun 
toisti tarinaa historiallisemmassa kontekstissa. Tämä "Shadow 
of the vampire" menee kuitenkin hassunkurisesta nimestään 
(johon maahantuoja ei ole uskaltanut koskea seipäälläkään) 
huolimatta vieläkin pidemmälle. Se on elokuvahistorian läpi 
katsottu vampyyri, taiteenlajin ruumis tai ruumiillistuma, 
jollaisia kaikki kalpeat leffafriikit muistuttavat. Elokuva on yön 
taidetta, jossa todellista on vain se mikä näkyy kuvassa, eivätkä 
peilitkään toimi tunnollisen mimeettisesti vaan heijastavat vain 
se mitä sovitaan (ja vampyyrin näkymättömyys peilissä on 
tosiaankin populaarikulttuurin muunnos kansanperinteen 
vampyyreihin).

"Shadow of the vampire" kuvittelee uusiksi "Nosferatun" 
filmaukset ja ilmeisesti soveltaa tositapahtumia 
mahdollisimman pitkälle, ooppiumin aiheuttamia 
hallusinaatioita myöten. Leffa ei erehdy helppoon komiikkaan 
vampyriin liitetyillä elementeillä, leikittelemään edes 
elokuvalajin parodialla, vaan ottaa kaiken irti siitä, ettei 1920-
luvun alussa ole vielä mitään perinnettä kauhuleffalle, vaan 
kaikki tapahtuu ensimmäistä kertaa - viattomasti.

"Shadow of the vampire" ei ole kuviltaan yhtä komea kuin 
Herzogin filmi, mutta luo uskoa siihen, että 
elokuvantekijöilläkin on tarve ymmärtää paitsi taitoaan myös 
harjoittamiensa lajien varhaishistoriaa. Se voidaan tehdä niin 
filmillisesti kuin tässä, tai sitä voidaan harjoittaa niin 
kirjallisestikin kuin "Flicker"-romaanissa (1991). "Mitä 
voimakkaampi paha, sitä voimakkaampi elokuva", siteerataan 
romaanin motossa Hitchcockia, ja sehän käy motoksi myös 
"Shadow of the vampire" -filmiin, etenkin kun romaanin 
mystinen filmiohjaaja Max Castle muistuttaa Murnaun hengen- 
ja kansanheimolaista Fritz Langia (1890-1976). Kääntäessään 
selkänsä Euroopan dekadenssille ja loihtiessaan paheellisuutta 
esiin historian varjoista fiktion Murnau tulee antaneeksi 
kauhulle muodon, jota elokuvataide on imitoinut yhä uudelleen, 
etsinyt arkkityyppisiä tilanteita joissa heikko lankeaa ja viaton 
voittaa uhrillaan hirviön. Kohtaus jossa vampyyri katselee 
sisään projektoriin tiivistää koko kauhuelokuvan historian 
yhdeksi osuvaksi metaforaksi.

"Shadow of the vampire" on, niin kuin tavataan sanoa, pieni 
helmi. Sen katsoo pienenä itsenäisenä tarinana, mutta sen läpi 
katselee paljoa muuta; itse tajusin vasta leffan puolivälin 
jälkeen että eksentristä "metodi"näyttelijää esittää Willem 
Dafoe, niin ylikäytetty tähti niin antaumuksellisen demonisesti 
roolissaan kuin olisi saanut kiksinsä Herzogin filmin Klaus 
Kinskiltä. Se että juuri Draculassa on jotain mikä herättää 
näyttelijästä faustisen ihmispedon liittyy epäilemättä elokuvaan 
valon ja varjon taiteena; myös Coppolan "Draculassa" (1992) 
verevä kuvitus olisi mennyt hukkaan ilman kiimaista Gary 
Oldmania.

Koko perheelle sallittu älykäs vampyyrifilmi on ällistyttävä 
kohtaaminen, _etenkin_ sen jälkeen kun uudelleenlämmittelyt 
ovat epäonnistuneet täydellisesti sellaisten kauhuklassikkojen 
kohdalla kuin "Tohtori Jekyll ja Mr Hyde" ("Mary Reilly", 
1996, siinäkin Malkovich!) tai "Tohtori Moreaun saari" (1996). 
Toinen vaihtoehto on hedelmöittää filmiä uusilla painotuksilla 
niin visuaalisesti,

--
M.G. Soikkeli
Videolta 6.9.2001

Soikkelin elokuva-arkisto