SHOCKER (1989)


Populaarikulttuurin syvätonkiminen, myyttien metsästys, on aina 
yhtä vaarallista, jos sitä ei tehdä tietoisina populaarin omista 
lainalaisuuksista. Mutta jos populaarikin on humanisminsa 
hylännyt ja haudannut, niin on taiteentutkimuskin enää sitä, että 
fossiilit mittailevat toistensa ikää. Enää akateemisessa 
maailmassa ei sentään ole asenteena, että jos menet jotain 
tonkaisemaan populaarikulttuurin ilmiöistä, saat vain populaareja 
faktoja, samanlaista kuin päivälehtien vulgaarifreudilaisen 
selitykset - ei ymmärrystä populaarin suurista tuotannollisista 
linjoista.

Ei pidä totella sanomisia, ainakaan kaikessa. Joskus on syytä 
ajaa itsensä kirveellä katsomaan elokuvaa 
moottorisahamurhaajasta.

Minä ajoin. Katsomaan Wes Cravenin uusimman elokuvan 
"Shocker". Todetakseni, että filmissä oli enemmän "syvyyttä" 
kuin koko viime vuoden kotimaisessa kirjallisuudessa. Missäkö 
syvyyksissä rämpineeksi tulin? Mielestäni taideteosta voidaan 
arvottaa mm. sen mukaan, miten se pystyy käsittelemään 
vanhoja myyttejä uudella näkökulmalla ja löytämään myytistä 
jotain uutta, ei ainoastaan esitystavassaan, vaan myös myytin 
tasolla. Tässä mielessä Cravenin elokuva on ns. mestariteos.

Kauhuelokuvat on aliarvostettu laji monessakin mielessä, 
taiteena ja ahdistuksen helpottajana. Kauhuelokuvien tapaa 
soveltaa myyttejä pidetään yksinkertaisena ja kaavamaisena. Sitä 
kauhufilmit usein ovatkin, jos niitä tarkastellaan niiden oman 
merkitysmaailman tasolla. Kauhuelokuvien myyttinen tappaja tai 
hirviö on helposti
selitetty niillä aineksilla, joita elokuva itse tarjoaa.

Paljon mielenkiintoisemmaksi myyttitarkastelu muuttuu jos 
tarkastellaan elokuvan tapaa käyttää myyttejä taidemuodon ja 
taidekokemuksen erikoislaatuna: tirkistely, yhteisö pimeässä 
salissa, jne. Elokuvan kokonaisuuden voi nähdä myös 
yksinomaan vertauskuvallisena. Ja silloin liikutaankin jo syvissä 
myyttivesissä, joissa stereotyyppien lihasta paljastuvat 
arkkityypin luurangot.

Wes Craven on jonkintasoinen kulttiohjaaja, joka ei päästä 
käsistään mitä tahansa. Amerikkalainen "Shocker" on 
pintatasolla synteesi ties kuinka monesta kauhuelokuvasta. 
Viihdyttävyys on siis tiivistetty monta elementtiä yhdistämällä. 
Sama on tapahtunut käsikirjoitusprosessissa myyttisellä tasolla. 
"Shockerissa" tiivistyy useimpien kauhuelokuvien yhteinen 
syvennetty aihe: seksuaalisuuden kauhu.

(huom! elokuvan loppuratkaisun spoilaavia tietoja edessäpäin)
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

TARINA JA MYYTTI

"Shocker" on tarina nuoren Jonathanin kamppailusta 
murhaajaisän kanssa. Murhat alkavat yllättäen. Jonathan saa 
sattumalta kyvyn siirtyä telepaattisesti murhapaikoille juuri 
ennen murhaa. Hän ei tunnista murhaajaa isäksi, myöskään 
katsojalle tätä ei paljasteta. Jonathanin avulla poliisipäällikkö, 
isäpuoli, saa Pinter-nimisen murhaajan kiinni. Sähkötuoli-
teloituksessa Pinter siirtyy toiseen ruumiiseen ja pakenee 
vankilasta. Jonathan alkaa etsiä isää, Pinteriä, mutta tämä 
livahtaa TV-kanaville ja pistäytyy niiltä käsin olohuoneisiin 
murhaamaan ihmisiä. Lopulta Jonathan järjestää isälleen ansan, 
seuraa pitkä kaksinkamppailu TV-kanavien sisällä. Lopulta 
Jonathan pelastuu ja isä jää TV:n vangiksi.

Myytin tasolla "Shocker" on tarina kyvyttömyydestä lähestyä 
naista, pelosta omaa seksuaalisuutta kohtaan. Jonathan on 
neitsyt, vaikka seurustelee kauniin tytön kanssa ja harrastaa 
macholajia, amerikkalaista jalkapalloa. Hän on maskuliinisesti 
itsevarma, vaikkei ole manifestoinut maskuliinisuuttaan. 
Tällaisesta hybriksestä seuraa maskuliinisuuden myyteissä aina 
rangaistus. Jonathanin vilkuillessa pelikentän laidan tyttöjä, hän 
juoksee pystypaaluun ja menettää tajuntansa. Myyttitason 
kannalta hän törmää biologisen (tarpeen) ja sosiaalisen 
(esiintymisen) ristiriitaan. Tätä seuraa paluu lapsuuteen - tarinan 
tasolla telepaattinen siirtymä lapsuuden kotiin. Jonathan näkee 
isän puukko kädessä murhaamassa äitiä. Tällaista visiota on 
tavattu kuvailla psykoanalyysissä "kantanäyksi": 
seksuaalisuudesta aggression ilmaisuna, pelottavana; isän fallos 
vertautumassa puukkoon.

Tarinassa Jonathan yrittää pysäyttää isän eli seksuaalisuuden. 
Kun isä on saatu vangiksi, haluaa Jonathan henkilökohtaisesti 
olla paikalla teloituksessa - myytin kannalta nähdä, että 
seksuaalisuus kielletään julkisesti. Vasta elokuvan lopulla 
paljastuu, että Johannes on lapsena uhmannut isää ja ampunut 
tätä aseella polveen. Myytin kannalta tämä on ilmaisu siitä miten 
Jonathan kokee hybriksensä. Hän uhmaa maskuliinisuuden 
vaatimusta kasvaa seksuaalisesti täysi-ikäiseksi, ja siten loukkaa 
myös isän arvoa. Avoin seksuaalisuus selitetään kumpuavan 
myyttiperimästä, jonka symbolina elokuvassa toistuu TV.

Seksuaalisuuden virallinen tuhoaminen pikkukaupungin 
seurapiirin silmien edessä ei tietenkään onnistu. Osoittautuu. että 
kuka tahansa voi kantaa seksuaalisuutta: isä-Pinter siirtyy 
sähköisenä energiana ruumiista toiseen. Jopa seksuaalisuutensa 
sitonut vanha naislääkäri muuttuu viettelijättäreksi kun Pinterin 
"sielu" on siirtynyt hänen ruumiiseensa eli seksuaalisuus on 
tartuttanut hänet. Muita uhreja ovat pastori ja pikku tyttö.

Jonathan avuksi tulee isän surmaama neitsyt, joka tuo manalasta 
Jonathanille kultaisen medaljongin; sen voi tulkita vaikkapa 
henkisten voimien symboliseksi vastapainoksi animaalisille. 
Medaljonki osoittautuu riittämättömäksi taistelussa. 
Seksuaalisuus kyetään ainoastaan lamauttamaan, muttei 
tappamaan. Medaljonki päätyy lammen pohjaan eli alitajuntaan. 
Lopulta jopa Jonathanin lähimmät ystävät osoittautuvat 
seksuaalisiksi.

Koska Jonathanin seksuaalisuus on herätetty ensimmäisissä 
miesroolien ristiriitaa pohtivissa ajatuksissa ("Like father, like 
son", nauraa Pinter). on tyttöystävänkin kuoltava. Elokuvaa 
rytmittävät Jonathanin läheisten hautajaiset; seksuaalisuuden 
uhrit. Viimeinen vaihtoehto Jonathanille on tuhota kaiken pahan 
alku, myyttejä välittävä televisio. Samalla Jonathan yrittää 
sukeltaa esiin medaljonkia, hakea alitajunnastaan positiivisia 
puolia. Esiin tulevatkin haamuina konkretisoituvat muistot 
tytöstä ja ystävistä. Tässä haaveiden maailmassa Jonathan 
rakastelee neitsyeksi jäänyttä tyttöystävää. Rakastelu on 
epäseksuaalinen ja romanttinen.

Jonathanin palattua haaveista todellisuuteen on jäljellä isän ja 
pojan viimeinen kaksinkamppailu. Tv-kanavilla he tappelevat 
taustanaan erilaisia maskuliinisuuden näyttämöitä: 
taistelukenttiä, mediaväkivaltaa, uskonnollinen johtaja, jopa 
Frankenstein. Kun Jonathan onnistuu jähmettämään isänsä 
kameran ja TV:n väliin, hän kostaa isälleen sen, että tämä on 
asettanut naisen uhrin osaan. Nyt näemme mistä seksuaalisuutta 
pelkäävän nuoren miehen myytissä on todella kyse ja mikä on 
uutta myytin käsittelyssä. Nuorukainen pelkää seksuaalisuutta, 
koska nainen on perinteisessä seksuaalisuuden asetelmassa 
objektin eli uhrin osassa.

Nuori mies, kuten Jonathan, ei ole valmis tällaiseen 
fallosentriseen seksuaalisuuteen. Hän onnistuu pakenemaan 
seksuaalisuuden myyttivoimaista maailmaa eli murtautuu ulos 
TV:stä. Liekehtivästä TV:stä kuuluu kuitenkin vielä isän 
viimeinen uhkaus: "Minä odotan sinua". Näin osoitetaan. että 
Jonathan on pystynyt voittamaan animaalisen puolensa 
ainoastaan väliaikaisesti. Isän ja maskuliinisen seksuaalisuuden 
malli piilee odottamassa aikaansa.

Tarinan lopuksi Jonathan astuu yöhön, ihmisiä tulee ulos 
taloistaan tunnistamaan hänet. He ovat nähneet TV:stä isän ja 
pojan kamppailun kanavilla. Näin elokuvan loppu on myös 
myyttitasolla sovittava. Jonathan saa ihmisten hyväksynnän 
kamppailulleen. Tähdet tulevat esiin pilvien takaa symbolina 
henkistyneen, seksuaalisuutensa voittaneen ihmisen 
mahdollisesta tulevaisuudesta.



MIEHEN REKONSTRUOINTI

Kauhuelokuvasta, kuten "Shocker", voi nauttia sekä diskurssin 
että myytin tasolla. Jälkimmäiseen pitäisi kuitenkin antaa 
ohjausta ja opetusta, miksei jo peruskoulussa, jotta 
kauhuelokuvia ei hotkittaisi sellaisenaan, katharsispirtelöinä 
ennen ravintolaan sulkeutumista. Elokuvadiskurssin tasolla 
"Shocker" on puhdasta viihdettä, myytin tasolla kannanotto 
uuden maskuliinisuuden arvioimiseksi. Fallosentrisen 
seksuaalisuuden ainoaksi vaihtoehdoksi nähdään 
sukupuolisuuden kieltäminen. 

Toisaalta "Shocker" esittää osakulttuurin tuovan helpotuksen 
valtakulttuurin maskuliinisesta dominanssista. Isäin malli 
aktiivisesta, naista objektoivasta seksuaalisuudesta ei olekaan 
"luonnollinen" ja helppo ratkaisu kypsyvälle nuorukaiselle. 

--
M.G. Soikkeli
(jutun alkuperäinen, pateettisempi versio on julkaistu
Aviisissa 1989)

Soikkelin elokuva-arkisto