===============================================================
Lyhyesti: "Shooting Fish" on ylipirteä ja runsain, mutta 
toisiinsa liittymättömin ideoin varustettu romanttinen komedia 
90-luvun nuorista brittihuijareista. Leffa näyttää Oasiksen 
popvideolta, paitsi näyttelijäin osalta: he ovat asiallisen 
freesejä ja uskottavan leikkisiä. Pakkopirtsakkaa nuorisokamaa.
===============================================================


"Shooting Fish" (1997) näyttää liian hyvältä ollakseen totta, tai
uskottava, tai edes kestävää katsottavaa. Sen juoni on koottu häthätää
toisiinsa liitetyistä ideoista, joiden yhteensopimattomuus on tarkoitus
käydä 1990-luvun friikkien kokokuvaksi Leffan on ohjannut
tuikituntematon Stefan Schwartz (III), eikä sen miehitys  (Dan
Futterman ja Stuart Townsend) linkity edes IMDB:n arkistossa
mihinkään mieleen jääviin suorituksiin.
     Pisamaisen pirtsakkaa lääkäriopiskelijatarta esittää sentään Kate
Beckinsale, joka vietteli katsojain sydämiä "Paljon melua tyhjästä"-
klassikon hurmioituneessa leffaversiossa (1993). Miesten
jalomielisyyden mittaajana kesäkköinen Beckinsale tuo tähänkin 
elokuvaan raikkaan tuulahduksen, mutta teiniromanssi on toisaalta 
ylimakein ainesosa tämän leffan sekoitusta.
     Jos päähenkilönä on kaksi huijarimiestä, joista toinen on
verbaalisesti nokkelampi ja toinen käytännön taituri, ja jossa
kolmantena pyöränä on epävarmasti rikoksen teille horjahteleva
nainen, niin assosioituuko moinen juonikuvio helpommin "Butch
Cassidy ja Sundsance Kid" -westerniin (1969) vai "Puhallukseen"
(1973)? Mitä omaperäistä huijarikomedia pystyy keksimään 1990-luvun
markkinoilta? Ehkä tällaisten romanttisten huijauskomedioiden lähin
vaikuttaja on kuitenkin yllätyssuosion saanut "Kala nimeltä Wanda"
(1988), vaikka Wandan hillittömiin karikatyyreihin nähden "Shooting
fish"-leffan väki on perin kilttiä ja epäitsekästä, lempeitä orpoja ja
pörröpäätyttöjä, joiden hyvä sydän kääntyy dickensiläisen kompassin
asteikolla oikeaan suuntaan.
     "Shooting fish"-leffan ansiona on se, että tarina etenee liiemmin
selittelemättä tilanteesta toiseen, luottaen kuviinsa ja hahmojensa
käsitettävyyteen. Jos vain huijaukset olisivat edes _hieman_
uskottavampia, ja juoni joko loogisempi tai sitten riehakkaamin sattuman
logiikkaa noudattava -  ja loppuselvittely paljon perusteellisempi - niin
filkka saattaisi elää kauemminkin kuin syksystä talveen eli kaamoksen
karkoittajana. Kesällä telkassa nähtynä tällainen hupsuttelu katoaa
siiderimainosten joukkoon.

--
M.G. Soikkeli	  "Se haukkui tarjoilijalle Paavo Lipposta, jonka 
csmaso@uta.fi	   väitti kävelevän Helmut Kohlin perässä unionin
=============	   kokouksissa rakastunut ilme naamallaan niin kuin
		   olisi Kohlin kehitysvammainen poika." A.T.

Soikkelin elokuva-arkisto