============================================================
Lyhyesti: "Sisarelleni" on pieni ranskalainen kommentti 
hysteerisen seksualisoituneesta aikakaudesta, provokaationa 
alleviivaava ja ylipitkä. Kiteymä: lihava tyttö syö karkkeja 
auton takapenkillä hävittääkseen surunsa ja kehonsa.
Breillat-shokkiarvo perustunee lakoniseen teiniseksiin.
============================================================


"Pitää se joskus tehdä, joten sama jos sen tekee jonkun rakkaan 
kanssa", järkeilee 15-vuotias ranskatar Elena neitsyyden 
menettämisestä. Rakas on kesäromanssina tavattu italiaano, 
joka selittää hyvin universaaliin tapaan mitä kaikkea kurjaa voi 
tapahtua jos hän ei pääse tytön housuihin ja vähän 
pidemmällekin. Uskottavan raadollinen mieskuva ei kuitenkaan 
ole tämän leffan idea, vaan se miten pikkusisar Anais samassa 
makuuhuoneessa joutuu todistamaan isosiskonsa epätoivoista 
seksiurheilua italialaisen kanssa. Sisar on se mihin nähden 
Elenan voisi kuvittelevan peilaavan itseään: ikänsä, 
habituksensa, ja tunne-elämänsä puolesta vastakohta sille, miten 
Elena haluaa elää.

"Sisarelleni"-filmin ("A ma soeur", 2001) maailma on hiljainen, 
auringoton, eristäytyneiden ihmisten kesämaailma, jossa 
teineillä ei ole muuta valuuttaa kuin aikuisilta kopioidut halut. 
Käytännön tietoa ei löydy televisiosta eikä äideiltä. "Ihailen 
Bardot'a, mutta hän on seksuaalinen dilemma", toteaa tv:n 
seksiohjelman asiantuntija. Pojan äiti on keräillyt sormuksia 
miehiltä, jotka ymmärtävät sellaisen antaa, tyttöjen äiti ei elä 
lainkaan samassa maailmassa kuin lapset. Tytöillä on 
ainoastaan toisensa, ja harvoin ranskalainen filmi on tämänkään 
vertaa vivahteita esittänyt naisten solidaarisuudesta, mutta 
kokonaisuutena tämä on elokuva, joka tekee itsensä turhaksi.

"Sisarelleni" ei ole niinkään kiinnostava puheenvuoro, johon 
voisi kuvitella tulevan vastakaikua, vaan pelkkä karhea 
kommentti. Rakkautta & anarkiaa -tyyppisissä ohjelmistoissa 
tällaiset kaupataan sillä shokkiarvolla, että ne olisivat jotenkin 
hyperrealistisia ankeutensa ja suorasukaisen kehokuvansa 
tähden. Videon takakansi hehkuttaa kuin mikä tahansa 
pornopätkän mainos "Sisarukset halun ja pelon kynnyksellä"). 

Elokuvan loppukohtaus autossa ja metsässä ei vaan mahdu 
omaan kaaliini, mitä totuutta sillä raakuudella tavoiteltiin, näistä 
ihmisistä tai aikakaudesta. No, kohtaus ja "älkää uskoko jollette 
halua" -repliikki käyvät varmaan vahvistukseksi sille, miten 
kauaksi kehostaan ihminen voidaan etäännyttää, mutta olisi sen 
kaiken voinut esittää 10 minuutin lyhytfilminä; provokaation 
mahdollisuus vain on venyttänyt ohjaajansa Catherine Breillatin 
kiinnostusta. Tuloksena on "Romance"-filmiin verrattuna kaikin 
tavoin tylsempi ja tavanomaisempi filmi.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 11.10.2002

Soikkelin elokuva-arkisto