"Sithin kosto" - Episodi III Star Wars -elokuvissa (2005)
=========

Ensin ne huonot uutiset: kolmas ja viimeinen Star Wars -elokuva 
ei ole yhtään sen parempi kuin edelliset uuden trilogian elokuvat 
"Pimeä uhka" ja "Kloonien hyökkäys". Edelleen dialogi on kökköä, 
näytteleminen töksähtelevää, juoni vailla yllätyksiä, tarina vailla 
dramatiikkaa.

Sitten vielä huonommat uutiset: Hayden Christensen 
keskushahmon eli Anakin Skywalkerin esittäjänä on yhtä 
tuskallista seurattavaa kuin pökkelö Orlando Bloom "Kingdom of 
Heaven" -filmissä tai rantapoika Colin Farrell "Aleksanterina". 
Haluaisinkin oikeasti, en pelkkää häijyyttäni, tietää, miksi Lucas-
korporaatio ei voi palkata oikeata näyttelijää esimerkiksi elokuvan 
keskeisimpään rooliin, so. Anakin Skywalkerin esittäjäksi. Vai 
onko ongelma sittenkin pelkästään siinä, että sinitaustaa ja 
digimömmöjä vasten näytteleminen vie hyvältäkin näyttelijältä 
energiat... rutinoitunutkin näyttelijä jotenkin jähmettyy kuin ei 
tietäisi mihin sanansa kohdistaa, näyttelijät vailla lavastuksen ja 
ohjauksen luomaa... kulttuurista horisonttia.

Tämä on myös se ainoa asia joka luo miellyttävän huimauksen 
efektin näissä uusissa Star Wars -elokuvissa: kaikissa tilanteissa 
henkilöhahmot ovat absoluuttisen vapaita painovoimasta. 
Imaginäärisissä lavasteissa heiluvien näyttelijöiden 
tekeminä hahmot eivät osoita minkäänlaisia huimauksen tai edes 
varpaisillaan olon merkkejä, vaan vauhti ja korkeudet ovat heille 
luonnollisia niin kuin linnuille. Nyt kun tämä Episodi III on 
maalailtu hieman synkemmin mustin ja punahehkuisin sävyin kuin 
edelliset SW-elokuvat, painovoimasta riippumattomat liikeradat 
etenkin elokuvan alussa ovat ne ainoat hyvät uutiset, joiden 
kannustamana tätä elokuvaa voi suositella katsottavaksi edes scifi-
yleisölle.

Kaikki se mikä normaalisti sitoisi ihmishahmoja ympäristöönsä, 
eräänlainen kulttuurinen gravitaatio, on SW-elokuvista poissa. 
Sikäli SW-filmit ovat nykypäivän isolla volyymilla tuotettuja satuja,
ja niitä voisi sanoa ihmiskunnan kertomis- ja kuulemistarpeet 
ylittäneiksi tarinoiksi. Digimaailmaansa sulkeutuneet SW-elokuvat 
ylittävät kaiken materiaalisen sekä kerrontansa rajaehdoissa (mitä 
seuraavaksi voi tapahtua) että tarinoidensa sisällöissä, jäljelle jää 
pelkkä liikkeellä pitävä VOIMA. SW-maailmassa olemassaolon 
arvoitus olisikin siis liikkeelläpysymisen mysteeri, jonka jokainen 
paljastus henkilöiden tai asioiden alkuperästä voisi riistää.

Uusien SW-elokuvien nimet paljastavat, kuinka vähän tarinoiden 
oletetaankaan liittyvän henkilöihin: "Pimeä uhka", "Kloonien hyökkäys", 
"Sithi[e]n kosto". Seikkailutarinoiden nimet eivät tietenkään ole 
koskaan olleetkaan tämän kummoisempia, mutta SW-leffojen 
tapauksessa syy ei ole niinkään tapahtumien ja juonen 
korostaminen kaiken muun kustannuksella - vaan tuotannollinen 
tausta: elokuvan nimen täytyy olla tarpeeksi mitäänsanomaton, 
jotta se voidaan vaihtaa piraattiversioiden uhatessa... originaalin 
arvoa. Alkuperä on SW-elokuvissa häivytetty kaikista näkyvistä 
merkeistä, koska se on niin vahvasti tuotannollinen tekijä, ja ainoa 
tapa antaa viitteitä jonkin syvällisemmän merkityksen 
olemassaoloon on alleviivata alkuperän myyttejä, isyyttä jota ei 
voida tavoittaa, äitiyttä jota ei voi välittää.

En nyt odota, että scifi- ja fantasiaelokuvat kokisivat uuden 
nousun minimalistisella kuvan ja teknologian käytöllä, mutta 
_jotain_ uusia rajoja (edes sisällöllisiä lajirajoja) pitäisi scifin ja 
fantasian valita itselleen haasteeksi, jotta lajityypit vetoaisivat 
muihinkin kuin multipleksilaatikoihin sokerihumalassa tuleviin 
teineihin. Tätä minimalismia, tätä asetelmaa jossa kosmisen 
mittaluokan tapahtumat kävisivät havaittaviksi jo huonetilassa, 
tätä vastaan nämä digitaaliset spektaakkelit kamppailevat ja 
pyrkivät ylituottamaan jokaisen kohtauksen, jossa olisi 
yleistettävyyttä laajempiin tapahtumiin. 

Huomionarvoista on etenkin se, että näistä digitaalisista 
spektaakkeleista ei löydy minkäänlaisia avaintilanteita, 
vallankäytön tihentäviä tai draamallisen käänteen korostavia 
paikkoja. Miksi ei? Koska avaintilanne tarjoaisi katsojalle 
kiinnekohdan maailman ja henkilöiden alkuperään, tarinan 
mahdollisten merkitysten horisonttiin. Alkuperän uhka on 
viihdeteollisuuden kannalta yhtä kuin elokuvatradition uhka. Niin 
kauan kuin yksikään SW-filmien kohtaus ei sisällä aineksia koko 
elokuvan tulkitsemiseksi, niin kauan katsojan huomio on 
kiinnittymättä henkilöihin, tilanteisiin ja dialogiin, ja varsinkin 
niiden ohuuteen, epäloogisuuteen ja sisällönpuutteeseen. Niin 
kauan katsoja ostaa tuotetta, jonka hän on jo kyllä maksanutkin, 
mutta ei halua pettyä ostokseensa ja välittää pettymystä elokuvasta 
jälkikäteen puhuessaan.

Mutta voiko yksikään elokuva ajaa ylitse kaikkien kohtaustensa 
niin täydellisesti, että tuloksena on pelkkää mahtipontista ja 
ylinopeaa kuvavirtaa? Ei ainakaan seikkailutarinassa. Esimerkiksi 
"Sithin kostossa" jediritari (Obi-Wan Kenobi) piiloutuu prinsessan 
tähtialuksessa komeroon, joka näyttää täsmälleen invalidivessalta. 
Se on elokuvan ylivoimaisesti kaunein ja sympaattisin kohtaus, 
koska se on myös ainoa aidosti humaani, ihmisen kokoinen 
kohtaus. Vaikutelma on hieman sama kuin "Aleksanteri" esittäisi 
narsisminsa koko repertuaarin puhelinkopissa niin kuin muuten 
Colin Farrell tekeekin elokuvassa "Phone Booth" (2002). 

Mitä scifileffan tulevaisuus siis tarvitsee on oma puhelinkoppinsa.

--
M.G. Soikkeli
Turussa 11.5.2005


Soikkelin leffa-arkisto