=================================================================
Lyhyesti: "Slacker" muistuttaa kulttuuriantropologian dokumenttia 
urbaaneista kolmekymppisistä. Se on 15 sekunnin tähtiä ja _paljon_
kangertelematonta dialogia, täpäriä oivalluksia korkeakulttuurin
ja populaarin kytkennöistä, soljuvaa kameraa, tuhruista kuvaa,
katsojaa ajatellen tehtyjä kohtausten rytmivaihtoja. "Slacker" on 
ne kuvat USA:sta, joihin nähden "Short cuts" on eeppistä viihdettä.
=================================================================

Jos jossain on elokuvan suojeluspyhimys, niin kaikki dollarit Richard 
Linklaterin puolesta, että hän on niin pystymetsästä tullut 
ammattilainen kuin miltä vaikuttaa, eikä viimeisin keksintö viedä 
grungesukupolvesta ulkoa päin viehättyneiden kolmikymppisten 
leffarahat. 
	"Slackerin" kyseenalainen viehätys on siinä, että se tuntuu 
kaikkia muita _aidommalta_ jenkkileffalta, peräti ainoalta 
_realistiselta_ amerikkalaiselta elokuvalta mitä on nähnyt sitten.. 
hmm, "Rakasta minua Manhattan"-elokuvan.
	Totta kai "Slackerin" näyttämä kaupunki ja ihmiset ovat 
käsikirjoittaneen ja ohjanneen Linklaterin valintaa ja yhä etäällä 
siitä sosiaalisesti repeytyneestä todellisuudesta mitä jenkkilä on.
Juuri kukaan ei tee työtä, juuri kenenkään perhekontekstiin ei 
puututa, ihmiset elävät epämääräista ikuista lomaa. Silti tämä 
leffa on huojentavaa katsottavaa: Ameriikan ylikasvuisilla skideillä 
on yhtä tylsää kuin Pihtiputaalla (tai Lontoossa tai Tampereella).
	"Slacker" viittaa eräässä kohtauksessa Antonionin elokuvaan 
"Blowup". Se lieneekin ainoa myönnytys elokuvan historialle mitä 
Linklater tekee? Samalla tavoin kuin "Blowupissa" "Slackerissa" on 
muutamia paikoin toistuvia teemoja ja tahallisen (?)
käsittämättömiksi jääviä episodeja, kuvan ahdistavan tiiviiseen 
rajaukseen piilotettuja mitään tarkoittamattomia arvoituksia, 
joiden päällekäyvin tarkoitus lienee korostaa miten irrallaan 
kuvatut henkilöt ovat ympäristöstään. Irrallisuutta korostaa 
sekin "Blowup"-leffaan yhdistävä tematiikka, että henkilöt 
toistuvasti pohtivat vallankäyttöä, jota he eivät voi tunnistaa ja 
nähdä. 
	Eräs heimoksi yhdistävä tunnuspiirre slacker-sukupolvelle 
voisikin olla tunne siitä, että oma elämä on vain valtaapitävien 
ajatusten miimistä esitystä. Toinen tausta Linklaterin elokuvalle on 
hippikauden vähäeleisen surrealistinen, intuitioon luottava ja 
kuvan informaatiosisältöä vähättelevä kuvaus. Mielessäni on 
esimerkiksi Antonionin "Zabriskie point", oman aikansa hienostuneen 
veltto kuvaus liikkumavarasta poliittisuuden ja epäpoliittisuuden 
välillä.
	Sukupolvi X on yhtä kuin tietoisuus kaiken valmiudesta ja 
keinotekoisuudesta. Etenkin "Slackerin" lopetus on lennokas 
kannanotto kaiken esitetyn ja esittämisen, sisällön ja muodon 
keinotekoisuudesta: tämä oli vain yksi homemovie lisää, 
ammattimainen harrastajafilmi. Jos en olisi nähnyt ensin "Rakkautta 
ennen aamua"-filkkaa, niin kiirehtisin sanomaan Linklateria 1990-
luvun Godardiksi. Kääk. Niin niukassa on avantgarden tarjonta.
	Internetin elokuvatietokannassa on omaksi lajityypikseen 
nimetty rohkeasti "generation x". Hakusanan alta löytyy vain viisi 
elokuvaa: "Before sunrise", "Bodies, Rest & Motion", "Reality bites", 
"Slacker" ja "Singles". Taitaa olla tyylitietoisin lajityyppi, kun ilman 
historiallista kontekstia siihen ilmaantuu kuin tyhjästä neljän 
vuoden aikaskaalassa viisi leffaa? En ole nähnyt "Reality bites"-
filkkaa, mutta nuo neljä muuta ovat henkilöiltään, draaman 
sisällöltä ja kuvan käsittelyltään niin etäällä toisistaan, että 
lajityyppiin voisi yhtä hyvin lisätä elokuvat "Single white female", 
"Sleep with me", "Close my eyes", "Point-Neufin rakastavaiset". Viime 
mainitut kertovat mielestäni vähintään yhtä paljon 
väliinpudonneiden sukupolvesta kuin lajin klassikoiksi nimetyt viisi 
filkkaa, mutta muoto vain on kiinnittyneempi leffalajien perinteisiin. 
Ja eikö elokuva kuten brittiläinen "Peterin ystävät" kerro ihan 
saman_tyyppisistä_ ihmisistä ja samanlaisista ongelmista, mutta 
hahmot ja näyttelijät sattuvat olemaan kymmenen vuotta 
vanhempia?
	Noista viidestä ensin mainitusta "Slacker" on mielenkiintoisin 
sekä sisällöltään että muodoltaan. Leffaa katsoessa voi kylläkin 
olla huviksi jos muut neljä/kolme alkavat tuntua siihen nähden 
ällistyttävän helpoilta: miten paljon tällaisesta ironisten 
väliinputoajien sukupolvesta saisikaan irti, kun Linklater mahduttaa 
yhteen puolentoista tunnin leffaan yli sata tarinaa tuntemastaan 
tuntemattomasta sukupolvesta!
	Filkan aloittaa ohjaajan esittämän hahmon monologi, joka 
kandee pitää mielessä leffan ajan: se on eräänlainen johdanto 
elokuvan tavoittelemaan maailmankuvaan. Jokaisesta kuvatusta 
hahmosta on valittu yksi mikroskooppisen pieni osa hänen 
elämäänsä, mutta jokainen kohtaus on yhtä merkitsevä, koska 
jokaisessa kohtauksessa ihminen tekee (vähintäänkin 
repliikissään) elämänsä suuntaan vaikuttavan valinnan. 
Yhdistäessään nämä valinnat samanarvoisiksi elokuva pyrkii 
todistamaan, että elämän suuria kertomuksia on vain siellä missä 
sellaisia halutaan nähdä.
	"Slacker" on viisto leikkaus urbaanin kolmekymmentä ja 
terapiat päälle -sukupolven elämästä. Yhteistä kuvatuille yli 
sadalle henkilöhahmolle ovat urbanlore-tarinat, kevythenkinen 
paranoia, alituinen väsymys parisuhteisiin ja aina etukäteen valmis 
turtumus ja varautuminen pettymyksiin, "I really mean it"-tyyppiset 
lauseet joilla enemmän pahoitellaan kuin painotetaan todellisia 
tarkoituksia. Mitään ei tapahdu, mutta kaikki hyväksytään; 
suhteellisuudentaju on niin pitkälle kehittynyt, että kuka tahansa 
voi tosiaankin jatkaa mitä tahansa kohtausta; kellään ei ole 
etusijaa dramatiikkaan. 
	Jep, Linklaterin tapa yhdistää kohtauksia on taitavia 
puolipisteitä milloin ei rauhallisesti panoroivia ajatusviivoja. Jos 
pidit Linklaterin "Rakkautta ennen aamua"-elokuvan sanailusta, ei 
ole sanottua, että "Slacker" sopii samaan kalloon, sillä "Slacker" on 
yhtä autenttisesti ja etäisesti elämänmakuinen kuin väljähtänyt 
coke. "Rakkautta ennen aamua" sai Tapahtumasta irti valtavasti, 
kahden erilaisen ihmisen samansieluisuus ja rohkeus tarkastella 
toista ainutlaatuisena, mutta ei yrittänytkään olla mikään X-
sukupolven testamentti romansseille. "Slacker" on arkipäiväisempi 
ja vieläkin puheliaampi, ja monin paikoin sen kiinnostavuus on 
samaa joutilasta luokkaa kuin istahtaa iltapäivällä Vanhalle ja 
salakuunnella mitä pullojen takana manaillaan.
	Suomessa kiertävässä "Slackerin" versiossa on 
ruotsinkieliset tekstit, mutta lähes kaikki filkassa kuultava puhe on 
seurattavaa englanniksikin; ei mahdottomia murteellisuuksia eikä 
konekivääridialogia.

--
#####################   "Kun sinä hallitset siirtokuntaa ja minä kirjoitan
    M.G. Soikkeli	 poliittista filosofiaa, he eivät ikinä arvaa,
    csmaso@uta.fi 	 että yön pimeydessä hiivimme toistemme huoneeseen
#####################	 pelaamaan tammea ja käymään tyynysotaa" -O.S.Card-

Soikkelin elokuva-arkisto