Sleepwalkers
============

Jostain syystä juuri kauhuleffojen kohdalla
lehtikritiikit tapaavat mennä eniten metsään.
Ilmeisesti kriitikko odottaa, että filkka
täyttää lajityyppinsä ehdot, ja jos ei niin
sitä ei osata katsoa "pelkkänä" elokuvana.

Nimittäin, Sleepwalkers on ihan siedettävän
hyvä leffa sekä kauhufilkaksi että "pelkkänä"
elokuvana. Ainakin itse tykkään hillittömästi
filmeistä, jotka pystyvät rakentamaan omaa
tunnelmamaailmaansa, sellaista, joka erottaa
sen kaikista muista filmeistä ja saa filmin
kuvamaailman säilymään mielikuvina, joiden
yllä sitten pysyttelee se oma omituinen
ilmapiirinsä.

Vai olisiko niinkin, että Stephen King -
filmatisoinnilta odotetaan jo niin kohtuuttomasti,
että kaikki perinteinen pöpö-hyppää-silmille -
affektisto vaikuttaa lapselliselta.
Täsmälleen samoin kävi Pet Cemetery ja Piina -filkoille,
että niitä ei jaksettu katsoa ilmapiirilumouksina
vaan kaiveltiin jotain Kingin "neroutta" semmoisesta
syvällisyydestä mikä ei kauhufilkkoihin kuulu.

Ei Sleepwalkers ole mitään klassikkotasoa,
mutta jopa parempi kuin nuo kaksi mainittua.
Eniten pidin siitä kuinka asiallisesti efektit
oli toteutettu, niin että ne tukevat fantasian
tunnelmaa nopeasti ja korostamatta, ikään kuin
luonnollisena osana toden rajamaita.

Stand by me taitaa olla ainoa King-filmatisointi,
jossa on tavoitettu jotain siitä lumoavasta
ahdistuksesta, siitä sellaisesta, joka on ominaista
vain Kingille, että se rakentaa vanhasta myytistä
jotain ihan omaakin. Samalla kannattaa muistaa,
että Kingin tuotannossa on yhtä paljon roskaa
kuin sen filmatisoinneissa, pahimpana Kingin itse
ohjaama Maximum Overdrive. No, eihän herra King
mikään nobelisti ole pyrkinytkään olemaan,
vaan ennemminkin jonkinlainen rockteksturi.

Stand by me oli kevyttunnelmaisen realistinen ja 
kuitenkin sen taustalla oli fiilis, että lähellä on lumous,
jonka rajalla saa olla vain hetken. Masokismia,
niin hienosti kätketty ripaus, että esimerkiksi
Piina uppoaa huomaamatta (kirjana) pahimmankin
puritaanin kalloon. Kingin tuotanto on siksi
laaja, että vielä pari vuotta voitaisiin filmata
mitä tahansa sen novellin tai romaanin pohjalta
ja myydä katsojille King-filminä. Huonoimmatkin
saapuvat Suomeen viimeistään videolla, niin kuin
Maximum Overdrive ja supertylsä Graveyard Shift.


spoilereita eessä päin
.
.
.









.
.
.
Jopa Kingin cameo Sleepwalkersissa tuntuu siinä mielessä
sopivalta, että se jotenkin kuuluu siihen
rockmentaliteettiin millä hän tarinansa takoo.

Filkan ohjaaja tuskin on aina tajunnut millaista
tunnelmaa hän on halunnut, mutta jokin yhteinen
piirre löytyy: kissat, niissä kun yhdistyy
niin täydesti lihallisuuden kaksi puolta,
piilevä peto ja nautinto yhtä aikaa, lempeys,
joka voi muuttua seurallisuudesta leikilliseksi
tappajaksi. Tätä filkka käyttää toistuvasti
ja hyvin hyödyksi. Tottahan se tuo mieleen
edeltäjiään, Cat People ja Hunger, mutta
on silti ihan oma myyttinsä ja tarinansa.
Kingin kissavihamielisyys näkyi jo Cat's eyes -filmissä,
joten ei Sleepwalkers siinäkään yllätä.

Ainoa moka on filmin lyhyys, kaipa rahat taas
menivät efekteihin. Viimeinen neljännes
kuvasta mennään nopeasti ja rytinällä -
ensimmäiset kolme neljännestä olisi voitu
pidempäänkin kehitellä tarinan vastakkain-
asetelmia: äidin ja pojan rakkaus, täydellinen
nuorukainen ja Amerikan Viimeinen Neitsyt.

Filkan loputtua tuntee ittensä huijatuksi,
taas kerran juuri kauhufilkan tapauksessa.
Alku kun on lupaillut vuoristorataa niin
paljon pidemmäksi ja jyrkemmäksi.

--
mg soikkeli

Soikkelin elokuva-arkisto