Star Trek (2009)
================

Uuden Star Trek -elokuvan ilmaantuminen ei johdu siitä, 
että scifissä olisi tapahtumassa genrekohtainen
uudistuminen. Kun kyseessä on erittäin keskeinen
brändi-tuote, joka suorastaan normittaa sen mikä scifn
kuvastossa tavataan ymmärtää 'tavalliseksi', ei sen
uudistaminen voisi johtuakaan pelkästään oman genrensä
sisäisestä kehityspaineesta tai edes elokuvamediumin
digiefektien paranemisesta. Scifi-genren monipuolistuminen 
ja historiantajuistuminen on, nimittäin, tapahtunut viime 
vuosina vain kirjallisella puolella, eikä CGI-efektien taso
ole sekään koskaan korreloinut scifi-tuotantojen tyylitajun 
kanssa.

Varsinainen syy uuden ST-elokuvan suotuisille syntyoloille
on sarjakuvissa. Uusien sarjis-filmien tuleminen on antanut
uskoa siihen, että teknotrillereistä tuttu asepitoinen
kuvasto ja sen uutisrealistinen editointi riittävät
nykypäivän kone-estetiikaksi. Mitä isompaa liikettä
kuvataan viitteellisesti, sitä lujempaa elokuvan tarina
henkilöineen näyttää olevan kaatumassa kohti lopullista
ratkaisua. Sarjismaisten hahmojen syventäminen tarkoittaa siis
2000-luvulla näiden kuvaamista kovempina ja konemaisempina.

Sikäli uusi James Bond on yhtä paljon scifiä kuin uusi
Star Trek. Kun liike sitten hetkeksikin lakkaa ja aiemmin
tapahtunutta aletaan SELITTÄÄ, pihisee kaikki jännitys
ulos elokuvasta. Sekä James Bondissa että Star
Trekissä käytetään samaa vieraannuttamisen keinoa
tehojen keräämiseksi: viedään päähenkilöitä
mahdollisimman ylös tai kauaksi, irralleen tutusta
ympäristöstä; kerätään energiapotentiaalia.

Molemmat formaatit romahtavat tutun kaavansa sisällä
sillä hetkellä, kun päähenkilöt palaavat tutulle
maaperälle, siis sellaiseen ympäristöön, joka ei
tematisoi seuraavia tapahtumia, vaan on pelkkä lavaste
jollekin sivuhahmolle. Uudessa ST-filmissä tämä on
tasan se kohta, jossa kapteeni Kirk tapaa sattumalta
ännännen ST-galleriaan kuuluvista sankarihahmoista, ja
sitten taas, sattumalta, seuraavan. Hohhoijaa.

Totta kyllä, ST-filmien juonet ovat aina olleet kohtuuttoman
kömpelöitä, etenkin milloin niissä on aikamatkustusta.
Tällä kertaa tarina on jopa erityisen tyhjänpäiväinen 
ja vaivalloisesti kokoon kursittu, jotta mukaan saadaan 
koko ST Enterprisen tuttu miehistö (ja se yksi nainen). 

Väitteet uuden ST-filmin retroestetiikasta ovat siis
vahvasti liioiteltuja, tosin niin ovat myös huhut ST-
formaatin kuolemasta. 

Vaikka sarjis-elokuvien tuotantotavasta on tähän filmiin
lainattu iso idea myytin syntyvaiheisiin palaamisesta,
ikään kuin kyse olisi paluusta pelkistettyyn
sankaruuteen, niin laina ei täysin latista elokuvaa.
Elokuvan tuottaminen isojen supersankarifilmien
tyylilajissa on nimittäin onnistunut hienosti, niin
genretajuisesti, etten ihan vastaavaa muista nähneeni
sitten "Transformersin". Vain rosvo-romulanien
ulkonäkö ja heidän aluksensa interiöörit ovat todella
halvan näköisiä, muuten kaikki lienee konsultteja kuullen
rakennettua ja yksityiskohdissa riittää yhdellä
katsomiskerralla nautittavaa.... no, toisella ehkä ei...

Itse pidin kyllä eniten elokuvan alkupuolella nähtävästä
leijuvasta prätkäpoliisista. Kyse oli hyvin epä-ST-henkisestä,
mutta ERITTÄIN sarjakuvamaisesta (Moebiusta, jep) visiosta. 
Ja vastaavasti: mitä isommissa avaruusmittelöissä liikuttiin, 
sitä tiiviimmin kamera pysytteli komentosillalla, koska mitään 
omaa näkemystä uudesta Enterprise-ALUKSESTA ei oltu luotu. 

Ja se on niin perustavanlaatuinen puute, että oikeastaan ST-
brändistä voi sanoa toteutuneen vain ornamentteja, ei ydintä.
Eikä ilman ydintä ole oikein mitään minkä varaan tehdä sitten
sitä seuraavaa ST-filmiä....

--
M.G. Soikkeli
Tampereella 8.5.2009

Soikkelin elokuva-arkisto