======================================================
Lyhyesti: puberteettiscifin eli Star Trek -sarjan 
pohjanoteeraus, elokuva "Insurrection" on saatu oikein 
teatterilevitykseen. Vitsit ovat vaivalla työstettyjä, 
iloittelu ja seikkailu harvinaisen väkinäistä, eivätkä 
avaruusnäytkään vedä vertoja elokuvascifin standardille. 
Tylsä kuin androidin puuhapäivä.
======================================================


    "Androids do not have fun."


Taas he ovat täällä, nuo mainiot miehet 
kokovartalokalsareissaan ja "voisiko koneella olla kivaa?" -
tasoisine filosofeineen. Ennen kaikkea heillä on edelleen 
mukana Kolme Kosmista Voimaa: lapsenmielisyys, 
alkuperäiskansojen pakkomielteinen suojelu, ja 
jenkkihenkinen pyssyfiksaatio. Näistä aineksista syntyy 
pelkkiä Kosovon sodan päiväunia, jotka Finnkino vielä 
ryssi onnettomalla äänentoistollaan. Mitä muuta 
matineassa siis voi tehdä kuin nukkua hartaasti?

No, ainahan voi alkaa analysoida elokuvaan kulkeutunutta 
lajityypin hylkytavaraa. Voi huomata, että näyttelijät ovat 
itsekin jo kiusaantuneita 70-lukulaisiin unisexhaalareihinsa 
ja niin pian kuin mahdollista vaihtavat ne rentoihin 
nahkarotseihin; ehkä voisi toisaalta ihastella sitä 60-
lukulaista paatosta, jolla metafysiikka edelleen ylittää 
fysiikan rajat, ilman mitään perusteluja. Voi myös panna 
merkille, että pitkän saagan päässä ST-universumi ei 
pysty enää käyttämään tyypillisiä ideoitaan. 
Elokuvascifi on muuttunut liian mustanpuhuvaksi 
tyyliltään, jotta ST:n kiltteily sopisi siihen. 

Esimerkiksi pastoraalinen planeettautopia jää vaille 
karakterisoivia hahmoja ja sisäisiä ristiriitoja, koska 
utopiat ylipäänsäkin ovat niin vierasta nykyscifille. Jopa 
androideilla alkaa kolista vasta siinä vaiheessa, kun 
kukkaniityillä kävely vaihtuu aseiden jytinäksi. Edelliseen 
ST-leffaan verrattuna aseistautuminen on muuttunut jo ihan 
itsestäänselvyydeksi. Kun sodan keltainen kiilto 
ihmiskoneen silmissä esitetään pelkästään huvittavana, 
on aika peruuttaa ja ihmetellä, missä vaiheessa ST vaihtoi 
galaktisen rauhanliiton pohjoisatlanttiseen sotilasliittoon?

"Insurrection"-leffa on suomennettu asiallisesti "Kapinaksi", 
mikä lupaa liikaa tähän juoneltaan sinne tänne 
säntäilevään elokuvaan. Tarinassa on muutama jujukin, 
mutta kun ne on paljastettu on jäljellä enää hyvin 
pakollisia ja epäkiinnostavia jännitysmomentteja, jotka 
sentään on tajuttu leikata puolta lyhyemmiksi kuin 
normaalisti. 

Nimenä "Star trek: Pakina" sopisi siis paljon paremmin 
leffan tyyliin ja lyhytjännitteisyyteen. ST-leffojen 3. osalla 
("The Search for Spock", 1984) ja tällä 9. osalla on sama 
teema, harras kiinnostus ikuisen nuoruuden ihmeeseen, 
mutta tyylilaji on muuttunut viidessätoista vuodessa 
tähtitieteellisesti - pelkästään holtittomaan suuntaan.

Pakinan leppoisuuteen sopivasti korpimaiden kuuluisin 
avaruusalus on tässä elokuvassa pelkkä heittopussi, ja 
ohjaaja-näyttelijäksi intoutuneelle Jonathan Frakesille 
teatterilava, jolla hän pääsee kilpailemaan Orson Welles -
näköiskisassa. Leffan tyylittely seurannee hänen 
mieltymyksiään tai tuottajaportaan laskelmia. 
Pehmopornoa on lisätty kylpykohtauksilla ja splatteria sen 
verran kuin K-12 -rajaa ja marraskettä venyttämällä 
saadaan aikaiseksi. Finnikauhua!

"Insurrection" on siis teinileffa tylsimmästä päästään. 
ST:n harrastajille sitä on yritetty kohdentaa leuat 
loksauttavan älyttömällä, sarjakuvamaisella liioittelulla; 
ehkäpä hakien samanlaista rentoa otetta kuin ST-leffojen 
parhaaksi noteeratussa IV osassa, "The Voyage Home" 
(1986). Tällaisessa tapauksessa komiikan kaava on 
periaatteessa idioottivarma: kun on ensin luotu pitkän tv-
sarjan edellyttämät muuttumattomat hahmo, niitä 
voidaan sitten spin-offeissa ja elokuvissa ironisoida 
äärimmäisyystilanteisiin. Käytännössä kaava kuitenkin 
edellyttää, että ironisointia ei toteuteta liian monesti eikä 
liian pitkälle, ja että edes elokuvan ohjaajalla on käsitys 
lajityypin puitteissa kolahtavista vitseistä.

Jonathan Frakesilla ei ole, ja muu miehistö näyttää 
seuraavan hänen idiotismiaan: superkorrekti kapteeni 
heittäytyy rakastuneeksi teiniksi, superälykäs androidi 
etsii leikkitoveria, ja superjäykkä soturi kärsii 
hormoneistaan. Ehkä näistä aiheista saisi oikeasti 
hauskoja tilanteita, jos niiden pohjalta rakennettaisiin 
lumivyöryn lailla kasvavia ongelmia, mutta tässä leffassa 
ne ovat yhtä ajatuksetta lisättyjä sävyjä kuin 
utopiakansan päivettyneet povet, kömpelöhköt 
tietokoneanimaatiot ja muut teiniyleisölle adaptoidut 
makupalat.

No, ainakin päivänäytöksessä yleisön keski-ikä oli 
varmasti yli 20 vuoden, minkä lisäksi Finnkino tosiaan 
mokasi äänentoiston n. 15 minuutin matkalta (dialogi ei 
kuulunut lainkaan) ja sitten vielä kieltäytyi 
näyttämästä leffaa alusta. Siinäpä elokuville omistettu 
palatsi?

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 7.4.1999

Soikkelin elokuva-arkisto