==============================================================
Lyhyesti: "Stargate" on postkolonialismia tähtitieteelliseen 
potenssiin. Se on arkeologian vastaus teemapuistoelokuville, 
eräänlainen "Egyptic Parc", jossa pyramidit jytisevät lasereista 
ja Anubis-kuono hoituu morfauksella. Toiminnalta ja 
dramatiikalta elokuva on kuin mikä tahansa B-luokan rytistys, 
mutta "Stargate" todistaa myös miten scifin ekstrapolaatio voi 
toimia genren aiemman fantasiamateriaalin rohkeana 
yhdistämisenä. Jos katsot vain yhden scifileffan aionissa, 
tsekkaa tämä ja olet nähnyt kaiken. Valitettavasti.
==============================================================

Ehkä tällaiset elokuvat tehdäänkin planeettaa vakoilevien 
ufojen pelottelemiseksi? Tai sitten "Stargate" on joidenkin 
sellaisten scifin ulkopuolella kasvaneiden alienien tekemä, jotka 
kovasti haluavat miellyttää länsimaista, USA-uskoista katsojaa 
sekoittamalla lajiin muita populaarikulttuurin aineksia. 
"Stargate'a" pitäisikin mainostaa näin:

   * Michael Jackson hävittää Sodoman ja Gomorran!
   * James Spader vie videoseksin sijaan kielioppia
   universumin toiselle puolelle!
   * Kurt Russell värvää alokkaita tuonpuoleisesta,
    mutta joutuu myöntämään akateemisen sivistyksen arvon!
   * Israeliitit voittavat humanoidit 4000 000 - 1!
	
	Kun assosiaation kymi on kulkenut ohitse, joutuu 
miettimään kelle suositella tällaista elokuvaa, joka poliittiselta 
koodaukseltaan on samanlaista kuonaa kuin "Red dawn" tai "Top 
gun". "Stargate" ei ole mitään kummempaa kuin yritys 
kääntää Persian lahden sodan kuvasto imaginäärisen 
alueelle, tehdä ennen kaikkea merkityksenrajaus ketkä ovat 
hyviä lähi-itäläisiä ja ketkä pahoja.
	Välillä "Stargate" vihjailee olevansa allegoria 
tuonpuoleisesta, jossa kiltti pahiskin saa uuden mahiksen. 
Ensimmäiset puoli tuntia leffaa menee harvinaisen sujuvasti 
innostuneessa Ihmeen lupauksen tunnelmassa. Pitkään sitä 
uskoo, että new age -mystiikka tosiaan on puhaltanut scifiin 
uutta kirkasotsaisuutta, jossa hardware muuttuu metafysiikan 
softaksi, eikä kaikkea tarvitsekaan selitellä. Sitten siirrytään 
toimintaan, käymään vietnamia tähtien takana. Kun 
kyseessä on K-12 -tason leffa, aktio hoituu aika muovisesti ja 
isompien veljien toimintaleffoista muistuttaa vain "kiss your 
mama goodbye"-mentaliteetti. Muinaisuuden ja mysteerin 
kunnioitusta leffassa on yhtä paljon kuin tarinan toimitsijan 
repliikissä: "Terveisiä Tutankhamonille, persläpi!". Ziis.
	"Stargatessa" olisi analysoitavaa vaikka pienelle 
sisäavaruuslaivastolle kulttuuritutkijoita. "Stargate" 
yksinkertaistaa merkkijärjestelmät samalle tasolle, jossa 
miehen/naisen, elämän/kuoleman ja 
menneisyyden/tulevaisuuden eronteko on yhtä kuin kyky 
muuttaa eronteko kirjoitetuksi kieleksi. Vain kielessä on tiedon 
totuus, uskottelee "Stargate". Kielen palauttajat, amerikkalaiset 
ristiretkeläiset, tuovat mukanaan myös myöhäisten 
kurgaanien yhteiskuntahierarkian, edustuksellisten sankareiden 
demokratian. He eivät voi olla väärässä, sillä heillä on 
kielen lahja ja kieli(oppi) takaa demokratian toteutumisen. 
M.o.t.?
	"Stargate" tulee scifin ja fantasian tuhannelta suunnalta, 
mutta ei mene minnekään. Se on kuvitelma fantasian 
saavuttamisesta scifin keinoin. Se on kamalaa soopaa 
amerikkalaisen unelman universaaliudesta, mikä tiivistyy 
suklaapatukalla voitettuun toisen rodun luottamukseen 
(kuinkahan monennen kerran?). Ja liekö ikonisempaa merkkiä, 
kenen tahansa taskussa kulkevaa hieroglyfiä, halvinta 
merkkivaluuttaa, jolla ilmoittaa addiktioklaaninsa ("syön vain 
Marsia") kuin merkkisuklaapatukka?
	Käsikirjoittajakaksikko on tehnyt töitä hartaasti 
tuottaakseen varman päälle myyvän scifileffan. Saksalainen 
ohjaaja Roland Emmerich ja jenkkiskribentti Dean Devlin - 
kirjoittajana myös Emmerichin ohjaamassa "Universal Soldier"-
leffassa (1992) - ovat istuneet pitkiä iltoja ufojuoman ääressä 
ja keskustelleet tulevasta tarinasta tähän tapaan:

---

 Roland: Sitten siinä pitäs olla vähän indiana jonesia. Jos 
laitettas tällanen nössö arkeologi joka onkin urhea taistelija.
 Dean: Sitten se pitäs sijottaa 1920-luvulle. Muut on jo 
käytetty. Entä jos hajotettas se kahteen hahmoon? Toinen olis 
nössö mutta älykäs ja toinen olis niinku tappaja mutta 
univormun alta ymmärtäväinen.
 Roland: Joo, se on hyvä idea. Mutta sitten pitää löytää 
jotkut vähän poikkeavat näyttelijät, vähän niinku "Jurassic 
Parkissa" Sam Neill oli lapsista ja liskoista tykkäävä sankari ja 
Jeff Goldblum rockaava tiedemies.
 Dean: Mulla ois tässä James Spaderin ja Kurt Russelin 
kännykkänumerot. Ne ei oo taatusti olleet koskaan samassa 
filmissä.
 Roland: No, ne ehtii miettiä myöhemminkin. Tärkeintä että 
on hyviä efektejä. Mä haluisin tähän ainakin sellasia TIE-
hävittäjiä niinku Star Warsissa. Ne vois hyökätä Maahan 
Bermudan kolmion kautta.
 Dean: Mä tykkäisin enemmän sellasista klassisista matalista 
mitä oli xyloneilla "Galacticassa". Me saatas varmaan halvalla 
niiden vanhat animaatiot, eikä tää nykynen sukupolvi niitä 
ole nähnytkään.
 Roland: Sitten tässä pitäs olla armeija ja joku salainen projekti 
ja sellanen pommisuoja niinku "War Games'issa". Mitäs näitä 
on muita suosittuja scifijuttuja? "Predator'issa" oli tyylikkäät 
mömmöt. Sellanen vois olla tässäkin, mutta nyt useampia! Ja 
sitten "Alien". Tässäkin vois olla sellanen mömmö joka iskee 
nopeesti ja kaikki tosi kovat jätkät on avuttomia sen edessä.
 Dean: Paitsi sitten kun Kurt Russell tulee paikalle.
 Roland: Just joo. Ja meillä pitää olla ainakin sata kertaa isompi 
pommi ku missään aiemmassa scifijutussa. Sitten pitää olla 
myös joku sympaattinen omituinen eläin niinku pitkäkarvaset 
otukset "Star warsissa". Laitetaan nää sellaselle 
aavikkoplaneetalle niin ei tartte rakentaa kummosiakaan 
kulisseja. Keskellä vois olla sellanen viidakon tapanen niinku 
Vietnam-filmeissä, esimerkiks vetinen vankikuoppa. Sitten 
otetaan samat aseet ja vehkeet mitä käytettiin "Universal 
Soldierissa".
 Dave: Ne aavikkojutut on siitä hankalia, että jos jätkillä on 
peililasit niin niistä heijastuu koko kuvaava lössi.
 Roland: Ei se mitään, onpahan videon omistajilla jotain 
bongattavaa. Vaan mikä olis sellanen pahis josta tollaset 
nuoremmatkin katsojat sais pahoja vibroja? Joku sellanen mitä 
on kamala katella, mut jonka maskeeraus ei maksais ihan 
pähkinöitä.
 Dean: Miten olis Jaye Davidson? Sellanen biseksuaali ällö, joka 
ei oo saanut rooleja sitten "Crying gamen". Se vois olla vaikka 
ilkeä velho, joka taikoo ne vieraat avaruushävittäjät esiin 
Bermudan kolmiosta? Tai se vois mennä Stonehengeen, joka 
osoittautuukin radiolähettimeksi ja tällä velholla ois ikivanhaa 
tietoa miten käyttää sitä!
 Roland: Ihan vaikka. Entäs mikä tälle tulisi nimeksi? Se 
ratkasee, että millaset lavasteet mä tilaan ja minne me 
sijoitetaan tää stoori?
 Dean: Jotain sellasta mahtavaa niinku "Star Wars". Miten olis 
"Starcrush"? Tai "Stardust"? "Starflight"? "Starman"? "Starlift"? 
"Starstruck"? "Star Time"? "Star is born"?
 Roland: Miten olis "Stargate"?
 Dean: Häh? Oisko se niinku sellanen vieraan rodun hylkäämä 
avaruusasema, jolta pääsee raketeilla ties mihin mustaan 
aukkoon?
 Roland: Mä aattelin sellasta tarinaa, jossa olis Greg Bearin 
"Aikatunneli" ja Tim Powersin "Anubiksen portit". Ne ois kiva 
filmata.
 Dean: Nyt mä keksin! Tää velho onkin ikivanhan rodun 
edustaja, joka lentelee pyramidilla pitkin galakseja ja jota 
muinaiset egyptiläiset palvoo faaraona. Me voitaisiin saada 
tähän rahaa joltain juutalaisilta tuottajilta, jos tässä ois 
ikäänku niiden ja egyptiläisten sota. Tehdään sinne aavikolle 
joku raamatullinen spektaakkeli, että miljoona juutalaista 
hurraa kun ne näkee uuden messiaan linnakkeen portilla. Nää 
juutalaiset vois puhuu sellasta alien-kieltä joka muistuttaa 
hepreaa.
 Roland: Ei me sellasta voida tehdä. Siitähän tulis 
ulkopoliittinen kahnaus, jos me laitetaan meikäläinen 
merijalkaväki auttamaan juutalaisia sodassa jotain Saddam 
Husseinin johtamaa rättipääarmeijaa vastaan.
 Dean: Ei tule, kun pistetään koko roska toiselle planeetalle ja 
niitten pomo on niinku Michael Jackson. Sitten tässä olis 
pyramidi jossa on teleportti sinne... jonnekin.
 Roland: Well... öö.. entäs ne predatorit ja ne xylon-
hävittäjät ja se nössö tiedemies?
 Dean: Ei mitään hätää. Kato tää on ensin niinku "Indiana 
Jones", sitten niinku "War Games", sitten niinku "Dyyni", sitten se 
"Predator" ja "Alien", ja lopuks vaan ammuskellaan hirveesti ja 
viimesellä sekunnilla estetään pommia räjähtämästä. 
 Roland: Okey, nyt tää on hallinnassa. Niin paitsi. Entäs seksi? 
Onks tää sellanen tiedemies jolla alkaa kynä stondaa kun se 
on tappanut ekan alienin vai onks tää tappajahyvis sellanen 
joka miltei raiskaa jonkun naisvangin ja sillä heilahtaa pari 
kertaa daisarit näkyville? Kyllä se riitäs tällaseen R-leffaan.
 Dean: Mä aattelin, Roland, että ei laitettas seksiä lainkaan niin 
saatas tää PG-13-ratingiin. Siinä 13-17-vuotiaiden joukossa on 
yllättävän paljon tällasta new age -jengiä joka diggaa 
armottomasti bermudan kolmiota ja pyramideja ja tällasta 
kamaa.
 Roland: Jos sä sanot niin, Dean. Saanhan mä sitten laittaa 
jonkun ilkeennäkösen efektin kun tässä ei oo seksiäkään? 
Pään veretön irtoaminen vois mennä tossa PG-13:ssa tai joku 
vanhenee äkkiä muruiksi. Se pahis vois olla niinku vampyyri, 
joka nukkuu sarkofagissa. Vampyyrit on nyt in.

---
  M  G   ! "Ja jälleen voidaan tuntea pelkän Logiikan voimattomuus; ymmär-
Soikkeli ! tämisen lakien syvällisimmänkin tiedon riittämättömyys niiden
 csmaso  ! ongelmien ratkaisemisessa, jotka ovat lähellä sydäntämme, kun ete-
 uta.fi  ! nevät vuodet riisuvat elämästämme kultaisen nuoruuden illuusion."

Soikkelin elokuva-arkisto