==============================================================
Lyhyesti: "State and main" edustaa david mamet'ta romanttis-
immillaan. Komedia leffanteosta pikkukaupungissa pakottaa
katsojan mukaansa tikittävällä rytmillä, ja Mamet-takuulla
luvassa on myös hiottu huijaus. Sympaattinen näyttelijä-
kaarti vie huomion Hollywood-kuvan imelyydestä. Tiivisfilmiä!
==============================================================


Ehkäpä Mamet-leffat ovat kaikki yhtä kepeitä ja niiden esitystapa, 
konetulimainen dialogi ja viileät luonteet, vain saavat katsojan 
tuolin laidalle: mitä tässä tapahtuu pinnan alla? Ehkä sama pätee 
jopa Mamet-draamaan, tärkeintä lieneekin että ne ovat hyviä 
perusdraamoja ja antavat tilaa tulkinnoille - ja elokuviinsa 
Mamet on valinnut omanlaisensa tulkinnan omalle tekstilleen. 

Mamet'n hahmojen viileys tarkoittaa sitä, että he eivät ilmaise 
tunteita epäsuorasti, tulkittavien vihjeiden kautta kuten leffojen 
realismi edellyttäisi. He ovat lapsellisen hempeitä tai hölmön 
totisia, tai tarmokkaita uraihmisiä joiden tunne-elämä sisältyy 
heidän työhönsä. Joukossa on toki Mamet'ta miellyttävän 
tyylilajin edellyttämiä pikkurikollisia, jotka saavat liikkumaan 
sen suuren kuvion, jossa keskinkertaiset tunteet eivät motivoi 
ihmisiä ylittämään rajojaan. 

"State and main" (2000) on tunnelmaltaan kevyempi ja 
toiminnaltaan vilkkaampi kuin rikoskeskeiset Mamet-ohjaukset, 
mutta sekin kestää mainiosti toisen katsomisen. Leffan 
ranskankielinen nimi "Séquences et conséquences" summaa 
sekä filmin metafiktiivisyyden että selkeän juonirakenteen.

Kuva-alan runsas tapahtuminen näkyy merkitsevän Mamet'lle 
koomisuutta, yksityiskohtien huvittavaa osuvuutta, jonka päällä 
ihmiset esittävät aina samaa tarinaa; pikkukaupunkiin osunut 
Hollywood-tuotanto löytää paikkansa niin helposti, koska 
maailmankuva jolla filmiä tehdään on sekin 
pikkukaupunkilainen, yhden rakkaustarinan kerrallaan 
sisäistävä.

Philip Seymour Hoffman  leffan keskipisteessä, ujona ja 
työlleen omistautuneena käsikirjoittajana, on jo riittävä 
filmitäky, ja omaa elämändraamaansa hiljaisella varmuudella 
ohjaileva Ann, siis Rebecca Pidgeon, vähintään yhtä hyvä. 
Mametilta poikkeuksellisen kepoisaa huumoria edustaa 
filmiryhmän mukana saapuva machostara, jota esittää Alec 
Baldwin. Hänet on käytetty komeaksi koristeeksi tarinan 
sisälläkin ja kaksikymppinen Julia Stiles saa esittää hänen 
alaikäistä bändäriään; ihme keksintö ristiriidan rakentamiseksi 
filmiryhmän ja kaupunkilaisten välille, kun etenee niinkin 
kauaksi filmattavasta sisäiskertomuksesta.

Elokuva joka kestää mainiosti kankaalta videolle;
ei yhtä tenhoava kuin "Espanjalainen vanki", mutta
houkuttaa useampaan katsomiseen tämäkin.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 21.10.2001

Soikkelin elokuva-arkisto