===========================================================
Lyhyesti; "Strange days" ei ole mitään kiehtovan omituista,
vaan peräti ällistyttävän tavanomainen tech noir -dekkari.
Visuaalinen loisto ei tee elokuvasta näkemyksellistä ja 
leffa pitää tarinankin tasolla huolta, että poliittinen
tendenssi lakaistaan juonen kliseillä 1900-luvun ongelmaksi.
===========================================================


"Strange days" lie kerännyt mainetta sillä, että se on
visio kutkuttavan läheisestä tulevaisuudesta, joka on yhtä 
aikaa vieras ja mahdollinen, konkreettinen ja hämärä. 
Taustalla hyörivät valmistelut vuosituhannen viimeiseksi
päiväksi ja virittävät tiheän tunnelman, jonkinlaisen film 
noir -apokalyptian äärimmillään. Valitettavasti leffa
latistaa poliittiset alleviivauksensa pöyristyttävän 
typerällä loppuhuipennuksella. Puuttuu vain, että uusi
vuosituhat alkaisi sarastaa taustalla technocolor-väreissä.
Tai ehkä saamme vielä epämääräisen jatko-osan "Strange mornings",
jossa heräillään vuosituhannen alun krapulaan erinäisissä
väärissä vuoteissa.
    "Strange days" on James Cameron -elokuva, jossa 
asefallinen rytistely on ohjattu tiiviiksi kohtauksiksi
olemattoman ohuen tarinan varassa. Cameron on kirjoittanut
elokuvan tarinan ja puolet käsikirjoitusta, ja ex-vaimo
Kathryn Bigelow on sitten kuvittanut filmin loistokkaammin
kuin James itse on koskaan pystynyt.
    Olen pitkään uskonut, että Bigelow on niitä ohjaajia,
jotka käyttävät H-woodin tehdastuotantoa omiin tarkoituksiinsa
ja pystyvät soveltamaan perinteisiä aiheita omaperäisiin
visioihin. Ja että on vain ajan ja rahan kysymys milloin
Bigelow luo jotain tosi omaperäistä. "Strange days" todistaa,
että ei Bigelowilla ole mitään omaperäistä annettavaa - 
ei ainakaan yhtään enempää kuin muillakaan ohjaajilla,
jotka vain toimivat takuumerkkinä leffan "visioita rahan
edestä" -luotettavuudelle. 
    Ilmeisesti se on riittänyt lietsomaan minuun hyvää
uskoa, kun naisohjaaja tekee sofistikoitua arthouse-
väkivaltaa hieman tyylitietoisemmin kuin useimmat 
miespuoliset ohjaajat.
    Jos Bigelowin leffoja vertaisi toisiinsa, ehkä
näkisi miten vähän Bigelow on kehittynyt, taiteilijana
tai taitajana. Hänellä on käytössään yhä enemmän resursseja
ja hän osaa hyödyntää uutta kuvausteknologiaa oivaltavasti,
mutta siinä kaikki.
    Esimerkiksi "Strange days'in" aloitus on uudelleen
viritetty versio Bigelowin "Myrskyn ratsastajat"-leffan
upeasta pankkiryöstökohtauksesta. Sillä erotuksella, että
"Strange daysin" vapaa kamera pyrkii jäljittelemään
uutiskameran silmää ja tekemään sillä tavoin intensiivisemmän
(so. realistisemman) suhteen tarinan ja todellisuuden välille.
Ja siksi aloitus on löysempi ja enemmän irrallaan
tarinakokonaisuudesta.
    "Srange days"-filkkaa mainostetaan sloganilla, jossa
todellisuus ei ole entisensä. Vaan ei se ole koskaan ollutkaan
siinä jenkkikontekstissa, jossa mainstreamleffat syntyvät.
Realismi on amerikkalaiselle kulttuurille pakkomielle (Eco):
tapa esittää arki on lujasti perinteisiin sitoutunutta ja
ikoneissaan rikasta. Realismipakkomielteeseen kuuluu se,
että kaikissa tarinoissa on opetus - todellisuudella on
moraalinsa, joka täytyy sijoittaa juuri oikeaan kohtaan
tarinaa. Eikä siinä mitään, yhtä naiivi ja konservatiivinen
on suomalainen kulttuuri, yhtä nuori ja ikoneihinsa jämähtänyt
sen elokuvatuotanto, yhtä lakoninen sanomallisuudessaan.
    Bigelow tekee kyllä tyylikästä jälkeä peilien, valojen
ja lavastuksen kanssa, eritoten leffan lopulla, jossa
identiteetit alkavat hajota yhä pienempiin osiin. Mutta.
Käsikirjoitus on aivan hirvittävän löysä ja muuttaa henkilöiden
toiminnan motiiveja milloin lystää, rahan sijaa rakkautta ja
rakkauden sijaa seksiä milloin tahansa. No, ei sellainen luonne
ole kovin kaukana vuosituhannen lopun cityihmisistä, ei Suomessa
eikä jenkkilässä, mutta 2 tunnin stoorin toivoisi pysyvän
joltain osin varmoilla raiteilla. Jos kerran henkilöiden
toiminnan perusteet voivat vaihtua milloin tahansa, niin 
millä perustein katsojan oletetaan uskovan yhden hahmon
vankkuuteen ja epäilevän toista?
    "Strange days" on typerä tarina, jota ryydittävät muutamat
loistavat ideat. Koko leffan viehätys kytkeytyy scifistisiin
"klippeihin", puolen tunnin nauhoitettuihin kokemuksiin, joita
luuseriuttaan pelkäävät miekkoset imevät. Tarinan vetävyyttä
ei edistä, että se herättää muutamin paikoin muistumia toiseen
tulevaisuusvisioon, Cameronin itsensä ohjaamiin "Terminator"-
elokuviin. Jälleen Cameronin positiivinen naiskuva on 
yksinhuoltaja ja jälleen kalakasvoinen poliisi on hyvien
hemmojen kannoilla.
    Kathryn Bigelow on aktioleffan pakollisisten kuvioiden vanki,
tappelun, takaa-ajon ja raiskausfantasioiden. Eikä häntä tunnu
mitenkään häiritsevän sekään, että ex-mies on kässärissään
vienyt raiskausfantasiat sellaiseen fallosentriseen ääripäähän,
josta edes markiisi de Sade ei olisi osannut uneksia;
raiskauksen uhri pakotetaan neurokytkennällä tuntemaan
raiskaajan nautinto.
    Henkilöohjaajana Bigelow tuntuu saavan toki enemmän irti
naishahmoista kuin aktiofilmien miesohjaajat, mutta
esimerkiksi rotukysymyksessä "Strange days" on köykäinen.
Se nautiskelee aiheella ihan samalla tavoin kuin vanhat
westernit nautiskelivat kalpeanaamojen ja inkkarien välisellä
jännityksellä, mutta se ei pysty esittämään mitään
yhteiskunnalliseen tilanteeseen liittyvää ajatusta.
Leffan sankarit liikkuvat syrjäkaduilla ja alakulttuurin
höyryissä, jotka kuitenkin voidaan rinnastaa vaistojen ja
tiedostamattoman alueeksi; syrjäkujat eivät ole olemassa
yhteiskunnallisesti, vaan symbolisesti. Näin film noir -
perinteessä on ollut aina, mutta harvoin noir-leffat ovat
yrittäneet näyttää niin poliittiselta kritiikiltä kuin
"Strange days".
    Angela Basset on vankka ilmestys ja Juliette Lewis
sen kun petraa saavutuksiaan vuosituhannen kuumimpana
rockmimminä. Ralph Fiennes pääroolissa on sympaattinen
ilmestys, etenkin ääneltään!, mutta luuseridekkari on
tyylilaji erikseen ja sitä Bigelow ei tavoita lähellekään.
    Maailmanlopun tunnelmista _olisi_ saanut irti
tuhannesti enemmän. Kun ei osata tarinaa, niin olisi
tehty sitten rankempi ja synkempi visio vuosituhannen
lopun jengiasetelmista - vaikkapa Cameronin itse ohjaamana. 
 
--
  M.G.   !  "Ja koin silloin ennakkoaavistuksen, en suuresta vaarasta, vaan
Soikkeli !  suuresta elämästä, ikään kuin elämä huipussaan olisi välttämät-
======== !  tömyyden pakosta jotain tuhoisaa, jotain villiä ja arvaamatonta, 
 csmaso  !  jotain mitä voi ihmetellä ja silti välttää hinnalla millä hyvänsä
 uta.fi	 !  kuin kauniin myrskyn hyökkäystä tai hirvittävän jumalan tuloa."

Soikkelin elokuva-arkisto