Suljettu saari (2009)
=====================

Martin Scorsese edustaa 70-lukulaisten Hollywoodin
uudistajien sukupolvea, joka seisoo nykyään
tukevasti kaupallisen valtavirtatuotannon sisä- ja
ulkopuolella. Syyt kaksinaiseen rooliin eivät liene
niinkään taloudelliset kuin esteettis-narsistiset.
Ilmeisesti Scorsese haluaa tehdä omanlaistaan
elokuvaa ja todistaa kollegoilleen, että hän voi
soveltaa filmihistorian tuntemustaan sovinnaisiin
genretuotteisiin: tehdä sekä kaupallisesti sisäsiistiä
genrefilmiä että scorsese-auteurin käsialaa
edustavaa elokuvaa.

Tuloksena on sellaisia hengettömiä elokuvia kuten
"Suljettu saari" ("Shutter Island", 2009) jolla on
erityistä kiinnostavuutta ainoastaan osana Scorsese-
jatkumoa. Psykologisen trillerin juoneen sovitettu,
erittäin ennalta arvattava murhamysteeri on PÄÄLLISIN
PUOLIN sellainen elokuva, jota Hollywoodin tulokkaat ja 
ensimmäistä isoa filmiään tekevät ohjaajat saattavat 
päästää käsistään. 

"Suljettu saari" on turvallisen vieraannutettu kuvaus 
poliisista, joka rikosta tutkiessaan selvittääkin omaa 
identiteettiään. 
Onhan näitä nähty. Mielen sairaana maisemana
"parantumattomien tapausten" kriminaalilaitos on
tunnelmaltaan aidosti uhkaava, mutta yksittäisiin
kohtauksiin Scorsese ei saa mieltä eikä jännitystä
Tärkeämpää tuntuu olleen elokuvahistorian
visuaalisten elementtien kierrättäminen sellaisin
vivahtein, että katsojassa herää lievä tuttuuden
tunne. Puuttuu vain loppukohotus, jossa astuttaisiin
läpi elokuvahistorian jonnekin felliniläiseen
taivaaseen tai helvettiin. 

Mutta loppuun saakka elokuva on ennemmin
uskollinen romaanille, johon käsikirjoitus perustuu.
Aivan kuin kirjasta ei olisi kelvannut muuta elokuva-
adaptaatiolle kuin saaren vertauskuvallinen nimi,
"Shutter Island"? Rakennusten (ja erään luolan)
sisätilat pään tai elokuvahistorian sisäisinä
maisemina tuskin ovat olleet alkuperäisen romaanin
idea.

Sitoutuminen tarinaan tekee tällaisesta elokuvasta
sietämättömän sen filmilliseen taiturointiin nähden.
Käyttämällä kehnon pökkelöisiä näyttelijöitä,
Leonardo di Capriota ja Ben Kingsleytä, ohjaaja
yrittää siirtää huomion elokuvan pintaan, kliseiden
törmäyttämiseen. Se toimii. Ääniraita ('kuristettujen
sellojen vaikerrus') on aidosti uhkaava kuin Hitchcockin 
parhaissa filmeissä ja kuva on tarpeen tullen harkitusti 
epätarkka, kohtausjatkumoltaan hypähtlevä, mikä osaltaan
korostaa tämän elokuvan paikattomuutta ja elokuvan
kokemisen illusorisuutta. Sekin toimii. Mutta sitten
palataan aina tarinaan... ja lopulta selittävään takaumaan 
joka olisi ansainnut paljon perusteellisemman käsittelyn 
jos teemana kerran on syyllisen mielen kahtiajakautuminen
päähenkilön ammatin tarjoamalla tavalla...

Goottiset tyylilainat Mario Bavalta menivät itseltäni
ohitse;  NY Timesin kritiikin kommenteissa mainitaan 
viel erikseen John Stahlin ohjaama "Leave Her to Heaven", 
joten Scorsese lie sis soveltanut tarkkojakin ideoita
elokuvahistoriasta. Mutta mihin tarkoitukseen?

Tätä Scorsese siis ehdottanee: että "Suljettu saari" on
rikoselokuvien maailma pienoiskoossa, ja jokainen
film noir -mysteeri on viime kädessä mysteeri
elokuvataiteesta alitajuntamme maisemana. 
Opetus on samaa luokkaa kuin "Departed"-filmi (2006)
kolkkona, hengettömänä pastissina gangsterifilmeistä.
Aivan kuin Martin Scorsese pyrkisi todistamaan, että 
hänkin olisi voinut tehdä sellaiset rikoselokuvat kuin 
"Memento" (2000) ja "Internal Affairs" (2002) jo kauan sitten, 
jos  niille olisi ollut tarvetta. Elokuvataiteessa.

Muuta sanottavaa Scorsesella ei ole. Liekö enää
tuleekaan. Kahdenkymmenen vuoden kuluttua
kukaan ei välitä enää muistaa Suljetun saaren"
tapaista loppuvälityötä ohjaajan uralla.

--
M.G. Soikkeli
Tampereella 15.3.2010

Soikkelin elokuva-arkisto