Sunshine (2006)
==============


Jos avaruusscifillä ei ole enää muuta muotoa ja mallia kuin 
eksoottiset kauhutarinat, niin oli varmaankin arvattavissa, että 
Danny Boyle ottaa lajin vielä käsittelyynsä. Maailman laidalle 
ajautuneen sisäpiirin ahdistusta Boyle käsitteli myös "Beach"- ja 
"28 päivää myöhemmin" -filmeissä. Nyt asetelmaan on vain 
lisätty kauhuelokuville tyypillinen 'pöpö tuli pimeästä' -kuvio. 

Lopputulos on valitettavasti juuri niin helposti hahmotettavissa 
kuin arvosteluissa on todettu: ulkoa tyylitelty, mutta sisältä niin 
köyhä, että visuaalinen loisto paljastuu katinkullaksi sekin. 
Etenkin "Sunshine"-filmin viimeinen puolituntinen on paljon 
enemmän dannyboyle-gorea kuin scifiä. Dannyboyle-rutiini on 
se, että tarinan sulkeutumisesta tehdään katharttinen kuvasarja 
veret poskella teutaroivasta sankarista. Oletetaan että katsoja ei 
jouda ajattelemaan kaikkien kesken jääneiden ihmissuhteiden 
nihiloimista. 

Jos oli vaikea antaa anteeksi se, että Boyle ei kehitellyt 
pidemmälle sankarin eroottista manööveriä Tilda Swintonin 
kanssa "Beachissä", niin yhtä vaikea on antaa anteeksi sitä, miten 
ohjaaja kohtelee Michelle Yeohin hahmoa "Sunshine"-filmissä. 
Ja sitä pikkuruista sikiävää kasvia. Huithait, sanoo Boyle. 
Viimeistelevä veriplätty on scifimpää kuin ensimmäiset 
sirkkalehdet.

Genrefilmin omaperäinen kuvittaminen vaatisi sittenkin 
enemmän myös käsikirjoitukselta, henkilöhahmoja ja juonen, 
jotka antaisivat ideoita lavastajille ja CGI-väelle, ideoita 
teknologian ja myyttisen matkan vivahteisiin. Nyt Boylen 
vakioapu Alex Garland on kirjoittanut "vain" kiitettävän 
genreuskollisen tarinan. Siinä ei ole turhaa infodumppausta . ja 
kliseisiä jännityskohtauksiakin on CGI-käsitelty kuvien eikä 
toiminnan ehdoilla. Mutta mitään isompaa tarinaa ei 
Garland&Boyle .tiimi osaa tarjoilla kuin ajatuksen siitä, että 
aurinko edustaa ihmiskunnalle jotain transsendentin veroista. 

Ikävä tulee "Brazilin" tai "Kahdentoista apinan" 
vinksahtaneisuutta, joissa kuvaideoilla ja kameratavalla 
pakotetaan näkemään paljon monitulkintaisuutta IHMISTEN 
VÄLISISSÄ suhteissa. Garland&Boyle ovat valinneet 
keskushenkilönsä niin tanakasti, että lopulta koko 
auringonräjäytysreissu on yhtä rockvideomaista psykedeliaa. 
Jep, Oliver Stonen "Doors" on scifimpää kuin tämä filmi,
mutta näyttelijä Cillian Murphyssä on enemmän aurinkoenergiaa
kuin kymmenessä valkilmerissä.

"Sunshine"-filmin verkkosivu hahmojen taustoista yms:
http://www.sunshinedna.com


--
M.G. Soikkeli
Tampereella 19.4.2007

Soikkelin elokuva-arkisto