=============================================================
Lyhyesti: "Tabu" on tiivis kamariromanssi epätavallisessa 
ympäristössä, 1860-luvun japanilaisen miliisin makuu- ja 
teehuoneissa. Morsian pukeutuu miekkaan -tarina kuvataan 
sävykkäästi ja on roolitettu siten monipuolisesti, että homo-
eroottisuus esittyy yhteisöä säätelevänä normina. Äänisoma.
=============================================================


"Tabu" ("Gohatto", 2000) on yksi harvoja Rakkautta & 
Anarkiaa -elokuvista, joista olen pitänyt alusta loppuun ja 
ylipäänsä yksi viime vuosien parhaita elokuvia. Kategorialleen 
epätyypillisesti siinä ei pelata seksin ja väkivallan 
yhdistelmällä, vaan ihan tosissaankin sillä, miten rakkaus tuo 
tunteiden anarkiaa ympäristöön, jonka pitäisi olla absoluuttisen 
hallittu ja omistautunut palvelemaan muita. Mikä parasta, 
leffassa ei ole kerrassaan mitään sensaatiomaista, vaan 
homorakkaus esitetään tarinansa ja ympäristönsä näköisin 
vivahtein vallitsevana normina.

Ja tämä kaikki homofobian luvatussa maassa, Japanissa, ja 
ilman mitään miekkoihin tai eristettyyn elämäntapaan liittyvää 
ironiaa! 

"Tabussa" keskushenkilö Sozaburo on kuin viesti, joka Kioton 
miliisivoimissa siirtyy mieheltä miehelle ilman että kukaan 
pääsee selville hänen persoonastaan, viestin sisällöstä. 
Tällainen tarina on niitä maailman vanhimpia, mutta 
näkemyksellä kerrottuna aina yhtä tehokas kollektiivien 
kuvaamiseksi. Sozaburon ympärillä miehet määrittyvät sen 
perusteella miten he ovat rakastuneet Sozaburoon; millaisen 
roolin he esittävät tytönkauniiseen nuorukaiseen nähden kuin 
tanssin askeleissa:
- raju ja mustasukkainen Tashiro
- röyhkeä ja arkinen Yuzawa
- kiihkeä ja ironinen Soji
- setämäisen kiltti ja totinen Kondo

sekä Beat Takeshin esittämä miliisikomentaja, jonka 
kertojaääni tuntuu eniten kommentoivan tämän tarinan 
tarkoitusta. Vaikka kerronnan sävy on sellainen kuin tarina 
olisi jokapäiväinen, kertojaääni ei kuitenkaan pääse täysin 
selville siitä, millainen viesti Sozaburo on ja mitä tämä tulee 
paljastaneeksi miliisien yhteisöstä.

'Hyveellisen pojan koettelemukset' on samuraiympäristöön 
sijoitettuna asetelmana huikeaa komiikkaa, mutta ohjaaja 
Nagisa Oshima ei anna katsojalle syytä ylimalkaiselle 
naurulle, sen sijaan hän antaa henkilöidensä hyväntahtoisesti 
naureskella "niitä miehiä" -vitseille Sozaburosta ja tähän 
kiinnostusta tuntevista miliiseistä. Sensationalismin Oshima 
korvasi sensualismilla jo "Aistien valtakunta" -klassikossa ja 
sama toimii "Tabussa". Paikoin tarina on kyllä raakakin niillä 
paikoin kuin samuraiaiheelta voi odottaa, muttei yhtään 
enempää.

Tabumaisuutta ei ole niinkään siinä, miten homoeroottisuus 
voidaan sallia samuraiden yhteisössä, vaan siinä, että ei rohjeta 
käsitellä yhden miehen ainutlaatuista merkitystä koko 
yhteisölle. Ainoa asia, mikä "Tabussa" jää häiritsemään on se, 
että joitakin henkilöitä otetaan esille ja lasketaan taka-alalle 
vähän epämääräisessä järjestyksessä. Beat Takeshin hahmo 
olisi pitänyt asettaa yhtä keskeiseksi kuin Sozaburo, jotta 
siirtymät olisivat merkitseviä johonkin keskipisteeseen 
nähden.

Tavallaan kaikki tarinan henkilöt väärinymmärtävät Sozaburon 
ja reagoivat liioitellen tämän kauneuteen ja uljauteen. Vaikka 
tarinan lopputulos lienee arvattavissa, sen huipennuksessa on 
rituaalimaista ehdotonta kauneutta, joka sopii aiheeseen. 

"Tabu" on siitäkin erikoinen elokuva, että kaikki kuvavirtaan 
kuulumaton aines tuntuu vain keventävän sitä, jopa välitekstit, 
joiden ilmaantuminen ei perustu kirjankaltaiseen 
jäsentämiseen vaan pikemminkin yksittäisten kohtausten 
tunnelmaan. Ääniraita sisältää vaatteiden ja sandaalien ääniä 
yhdessä minimalistisen musiikin kanssa, mikä tuo eloisaa 
karheutta puulla ja kankailla kalustettuun siloisaan 
ympäristöön.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 19.1.2002

Soikkelin elokuva-arkisto