============================================================
Lyhyesti: "Titus" on ylimodernisoitu tulkinta Shakespearen 
näytelmästä; ei mitenkään hienostuneinta kingitragediaa, vaikka 
tulkitsijana monia hienoja näyttelijöitä, alkutekstin tulkinnasta 
ajattomissa lavasteissa tulee köyhän miehen greenawayta, 
enimmäkseen koomisen tekotaiteellista ja raakaa. Dragkings!
============================================================


Othello juttelee kameralle... tai eihän se ole Othello vaan tämän 
tarinan synkkä mauri, jolla on valta järjestellä asioita taustalla ja 
pitää silmällä juonen etenemistä. Juonen vaiheet voi kyllä arvata 
ennalta siitä pitäen, kun Titus Andronicus palaa sodasta ja jättää 
henkiin goottien kuningattaren Tamoran. Viattomien ehdoton 
tuhoutuminen, läpensä paheellisten tappajien banaali riehunta, 
palvelijoiden välittäjärooli, ja päähenkilön, Tituksen huojunta 
välttämättömien ja väistämättömien tekojen välillä ovat sellaista 
tuttua materiaalia, joka vie Shakespeare-tulkintaa eteenpäin 
kuin katsoisi pitkään jatkunutta tv-sarjaa.

Tulkinnan ja tekstin välinen itseironia on varattu kuitenkin 
visuaalisille elementeille, ei tekstin tulkinnasta lähtevälle 
komiikalle. Musiikkitausta on huokailevaa sinfoniaa ja välillä 
silkkaa poppia, puvustus eurooppalaisten vaatekaapeista, 
lavastukseen käytetty antiikkisia, renessansin aikaisia ja 
hypermoderneja rakennuksia, välillä jotain muovista 
uusklassista, kun täytyy kuvata rappiota: hekkumoidaan eli 
lojutaan laiskasti värivaloissa uima-altaan reunalla. Elokuvan 
generaattori on Anthony Hopkins joka lavasteista riippumatta 
päästelee Williamin tekstiä kuin vettä vaan, ei mihinkään 
silosäkeen artikulaatioon hiljennellen, vaan niin jutellen kuin 
mahdollista. Vahvan kenraalihahmon hilpeys ja toiminnallisuus 
on suorastaan häiritsevää, kun kaikki muut filmin hahmot ovat 
joko kalvakkaita tai hekkumallisen vilkkaita. Miksi siis 
Hopkins? Ikävä kyllä, Hannibal the Cannibal taitaa olla syypää 
siihen, että hra Hopkins saa edustaa nykykatsojille eleganttia 
barbariaa.

Jessica Lange viekkaana Tamorana ei ole mitenkään lainkaan 
heikko näyttelijäsuoritus, päinvastoin, mutta hänen kohdallaan 
tähtifakki pistää silmään: Lange ei pääse liioittelemaan 
hahmollaan kuten jotkut filmin miesnäyttelijät. Keisari 
Saturninusta esittävä Alan Cumming on lähellä sellaista ajatonta 
heikkopäisen hahmoa, jota nykypäivän Shakespeare-
filmatisoinnilta voi toivoa, mutta muuten näyttelijät tuntuvat 
eläytyvän kameralle eikä toisilleen tai toistensa kautta 
draamaa rakentaen.
 
Kaksi ja puoli tuntia kuningasdraamaa menettelisi muuten, 
mutta kun alkuteksti on (ainakin minulle) vieras ja kun ainakin 
filmatisointi hukkaa keskeisiä henkilöitään matkan varrella, 
tämä "Titus"-eepos alkaa tuntua jonkinlaiselta potpurilta 
Shakespearea. Jos tämä on raain SW:n näytelmistä niin siitä 
riemustako tämä piti toteuttaa sotien ja ihmishirviöiden 
ajattomuutta painottaen, verisissä yksityiskohdissa mässäten? 

--
M.G. Soikkeli
Videolta 11.10.2002

Soikkelin elokuva-arkisto