Tristram Shandy (2006)
=====================

Enemmistö romaanifilmatisoinnista pitäytyy juonen toistamiseen,
ja parhaissa elokuvatulkinnoissa henkilöhahmotkin heijastavat
jotain kirjan teemasta. "Tristram Shandy" taitaa olla kuitenkin
ensimmäinen ja ainoa filmatisointi, joka on omistautunut
pelkästään kirjan teemalle. Juonesta lainataan pätkä ja
päähenkilöitä sen ylläpitämiseen, mutta itsetietoisen romaanin
toteuttaminen elokuvan keinoin on antanut yhtä paljon vapauksia 
kuin rajoituksia siihen, mihin näitä pakollisia elementtejä tarvitaan: 
no rahoituksen saamiseksi tietenkin.

Eikä tätä yhtään ujostella, kun kyseessä on metaelokuva.

Olisi väärin sanoa, että "Tristram Shandy" edes "kuvaisi" jotakin.
Se jäljittelee elokuvatuotannon kaoottisuutta samalla tavoin kuin
alkuperäisromaani jäljittelee modernisoituvan yhteiskunnan
kaoottisuutta. Kirjan keskeiset symbolit löytyvät myös
elokuvasta vaikka kirjallisesta kulttuurista on siirrytty pitkä
harppaus kulttuuriteollisuuden aikakauteen: avioliitto on
edelleen sopimus jossa tunneside perustellaan järjellä, seksuaalisuus
luonnonvoimaa jota voidaan vain piirittää runsaalla puheella.
Näiden symboleiden ympärillä pyörii ihmisten kiinnostus niin
menneessä säätyläismaailmassa kuin nykypäivän filmi- ja teatteriväen
keskuudessa - ja näiden symboleiden kesyttämisestä aiheutuu
riittävästi kaaosta niin säätyläispiireihin kuin elokuvan
tuotantoa ympäröivään filmimaailmaan.

Eikä 1700-luvun säätyjen teatraalisuus mitenkään eroa 
teatterimaailman säätyeroista, joissa hupsu ja kuolemanvakava 
voivat imitoida toisiaan.

"Tristram Shandyn" kunniaksi on se, että elokuvasta puuttuu
kaikkinainen tekonokkeluus faktan ja fiktion sekoittajana.
Toisaalta se tosiaankin toimii ainoastaan valitsemassaan kahdessa
tasossa, elokuvaprojektin mahdottomuuden ja Tristram Shandyn
henkilökuvan ristiriitaisuuden kuvaajana. Filmin viehätys on
henkilöiden brittiläisyydessä, jota Gillian Anderssonkin saadaan
todistamaan yhteen lyhyeen kohtaukseen.

Lopulta elokuvassa ei ole mitään sen syvällisempää kuin kahden huikean
hienon näyttelijän itseironia. Heidän Al Pacino -imitaationsa
lopputekstien aikana ovat oikeastaan parasta mitä elokuvalla on
tarjota, mutta niitä katsottuaan tulee sittenkin ikävä sitä pilkan
kohdetta ja tämän "Looking for Richard" -elokuvaa. Klassikon
elvyttäminen vaatii elokuvan rahoittajilta katsojiakin naiivimpaa
uskoa historiantunnon venyttämiseen, sehän tässä käy selväksi,
mutta... kai elokuvaprojektien maailmassa olisi vieläkin enemmän
rahaan, seksiin ja herrasmiesten turhamaisuuteen sopivia aineksia
kuin mitä 1700-luvun vertauskuvilla saadaan esille?

--
M.G. Soikkeli
DVD:ltä 31.5.2007

Soikkelin elokuva-arkisto