======================================================
Lyhyesti: "Tulennielijä" on ahtaan psykologinen kuvaus 
sisarusten vaelluksesta halki tyttöyden performanssien. 
Se on visuaalisesti parasta ja kerronnaltaan raskainta 
mihin suomalainen leffa pystyy, ehdoton elokuvatapetti.
======================================================


Ensimmäisen puoli tuntia "Tulennielijä" (1998) kulkee 
kuin unelma: se kertoo jokaisella kuvallaan ja 
kohtauksellaan henkilöidensä sisäisestä elämästä 
suhteessa aikansa historiaan, duunariluokan puoliorvoista 
tytöistä 1940-1950 luvuilla. Elokuvallinen kerronta on 
parhaimmillaan juuri siinä, miten esitetään kuvilla 
ihmisten vaikutus toisiinsa: keinojamme ironisoida toisten 
ihmisten mimiikkaa, pakkojamme osoittaa sisäinen 
kärsimys ulkoisesti, mahdollisuuksiamme muuttaa 
häpeällinen julkisuus intiimiksi sirkukseksi. Pirkko 
Saision käsikirjoituksessa kaksoistyttöjen ja äidin 
kolmiodraama on paitsi yleisen suomalainen ja 
eurooppalainen, myös ajaton ja paikaton kuva 
ihmissuhteista. Saision kirjoista se muistuttaa lähiten - ja 
silti etäisesti -  hänen varhaistuotantoaan: romaaneja 
"Elämänmeno" (1975) ja "Sisarukset"(1976)

Kolme vuosikymmentä läpäistään sekä aikakauden 
detaljein että unenomaisin yhtäläisyyksin. Ennen kaikkea 
"Tulennielijän" kehyskertomus on mukavasti rytmitetty 
laajempaan tarinaan. Nykyisyys on mustavalkoinen, 
koska juuri se on tila jossa nostalgia voi olla kylmää ja 
hapanta; väritetty menneisyys sitä vastoin on imelää ja 
keinotekoista, eikä ohjaaja Pirjo Honkasalo epäröi 
korostaa sen keinotekoisuutta, etenkin Unkarin 
kansannousua käsittelevässä kohtauksessa. Vai oliko se 
ironinen sirkurmaisuudessaan ja vieroitetussa 
ääniraidassaan? Olihan se samaa ironiaa kuin kuvien 
kautta syntyvä perusteluketju sille miksi naiset 
tupakoivat: vahingoittavat itseä kostaakseen äidille tämän 
etääntymisen? (siis armoton korvike menetetylle rinnalle, 
mutta kuvina esitettynä tällaisia psykologisia selityksiä ei 
tarvita kuin parafraasina: tulennielijä == savunnielijä)

Kun kaksoistyttöjen tarina on siirtynyt Euroopan 
areeenoille, ohjaaja Honkasalo on, ilmeisesti, päättänyt 
ryhtyä dramatisoimaan henkilöidensä suhteita. Leffa 
tahmautuu tunniksi eteenpäin ja välillä voisi karjua 
raivosta: miksei tämä Honkasalo katso aiempia leffojaan? 
Eikö hän muka vieläkään näe millä kaikilla tavoilla 
suomalainen "taide-elokuva" voi olla kommunikoimatta 
yleisönsä kanssa? Myös "Tulennielijässä" on paljon 
itsetarkoituksellista visuaalista materiaalia, jonka 
annetaan viedä kerrontaa, milloin se skenaarioon sopii. 
Jos ensin laaditaan sisäkohtaus tulenhehkuisin värein, se 
suorastaan edellyttää, että seuraavaksi tulee ulkokohtaus 
jäänsinisessä tunnelmassa. 

Kyllähän tarina yrittää seurata tätä logiikkaa ja selvittää, 
miten kukin kolmesta päähenkilöstä reagoi perheen 
sisäiseen tuskaan, mutta ihmiskuvaus on aina alisteista 
kuvien koreudelle. Se mättää.

Toki kuvataiteilijakin puhuu ja valitsee oman visionsa 
mukaan, eikä jotain alkemistista kaavaa seuraten, mutta 
"Tulennielijän" esillepano olisi kokonaisuutena 
puhuttelevampi, jos tarina olisi tiiviimpi ja henkilöt 
kulmikkaampia. Tiina Weckströmin esittämä äiti on kuin 
kertausta Ritva Oksasen roolista (Saision kirjaan 
perustuvassa tv-sarjassa) "Elämänmenossa": samaa 
kansannaisen rehvakkuutta muita "ämmiä" vastaan, 
samaa keimailevaa ylpeyttä tyttäristä ja omasta 
kauneudesta. Mutta jotain hahmon erityisyydestä jää 
kohtauksissa kaiken aikaa kesken. 

Murrosikäisiä sisaruksia esittävät näyttelijät ovat, 
puolestaan, aika vaisuja, ja Saision nyrpeänaamainen 
tytär on hyvä esiintyjä vain trapetsilla. Muuten 
näyttelijävalinnat ovat enimmäkseen osuvia, ja 8-
vuotiaita sisaria esittävistä lapsinäyttelijöistä Honkasalo 
on löytänyt niin keskittyneitä ilmeitä, että leffa 
puhuttelee eniten näiden mykkyydellä (tosin Amerikassa 
tämä leffa varmaan sensuroitaisiin lapsipornona).

Taustamusiikkia hallitsee heleä enkelikuoro - millä 
pyrittänee esittämään arkipäivän transsendoituvuutta eli 
sitä, miten pienet sukupolvesta toiseen kertautuvat tavat 
kantavat myötään ikiaikaisia asenteita, hyvyyttä ja 
pahuutta. Hmm. Jos moisesta kirkkohelinästä pitää niin 
ehkä kuvienkin kanssa viihtyy tyynesti; itse olisin 
vääntänyt volyymit nollaan, jos olisin voinut.

Millaiseen kohtaan elokuvatalvea 1998-99 "Tulennielijä" 
sijoittuu? Vaikka iso osa "Tulennielijää" on juuri niin 
tekotaiteellista imellystä kuin suomalainen taide-elokuva 
pahimmillaan on, katson silti mieluummin tällaista 
vähäeleistä tyttöleffaa kuin jätkien örinää "ironisoivaa" 
vaellustarinaa, jossa jokainen viinapullo, laulu ja vitsi on 
valittu matalaotsaisimman katsojan viihdyttämiseksi. Nuo 
yhtenä ketjuna teattereihin tulevat "Häjyt", "Rukajärven 
tie", "Rikos ja rakkaus" tai "Pitkä kuuma kesä" eivät 
houkuta minua pätkääkään elokuvakatsojaksi, koska 
minun on äärimmäisen vaikea uskoa noiden leffojen 
tekijöiden tutkiskelleen mitään "elokuvallista" aiheensa 
mahdollisuuksista (verrattuna esimerkiksi Kaurismäen 
"Juhaan", joka sekin on tulossa piakkoin ensi-iltaan). 

"Tulennielijä" on tuohon jätkäviihteeseen verrattuna 
ansainnut maineensa, mutta mikähän kumma siinä on, 
ettei Suomen kokoisesta maasta löydy enää tuotantoa, 
jossa elo_kuvallinen_ näkemys ja tarinankerronta 
kohtaisivat? Vieläkö Ilkka Järvi-Laturilla ja Veikko 
Aaltosella on jotain sanottavaa?

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 16.1.1999

Soikkelin elokuva-arkisto