============================================================
Lyhyesti: "Unelmien sielunmessu" on harvinaisen hallittu 
yhdistelmä tiheätempoista, musiikkivideomaista kuvakerrontaa 
ja perinteisempää elokuvailmaisua, yhdistelmä joka kerrankin 
tarkennetaan aiheeseen eli huumehörhöiseen kauhufilmiin.
Biitiltään tarkka filmi on myös kuolettavan rauhaisa.
============================================================


Huumeisen elämäntavan kuvaukset rakentuvat useimmiten 
sille, miten mennään askel askeleelta lähemmäs lopullista 
sulautumista addiktoivaan aineeseen tai ehdottomaan 
elämäntapaan ilman ainetta. Addiktion voimistuminen 
henkilöhahmoissa antaa toistaitoisellekin käsikirjoittajalle 
riittävän syyn särkeä mikä tahansa tilanne tai ihmissuhde, 
viivyttää sen ratkaisua, nouseeko vai laskeeko hahmon tarina 
kohtalonsa mukaisesti.

Aniharvoin tarinassa onnistutaan kutomaan yhteen erilaisten 
nistien kohtaamisia, addiktiota toisen addiktioon, esimerkiksi 
kamariippuvaisen ja läheisriippuvaisen etääntymistä ja 
lähentymistä. "Unelmien sielunmessu" ("Requiem for
a Dream", 2000) ponnahtaa liikkeelle  tilanteesta, 
jossa pojastaan riippuvainen äiti joutuu sadatta 
kertaa lunastamaan poikansa panttaamaan television, 
sulkemaan silmänsä tämän addiktiolta voidakseen elää 
turvallisemmin omaa television hehkuun ja mummokerhoon 
suljettua elämäänsä. Varsinainen tragikomedia starttaa 
kuitenkin vasta siitä, kun sekä äidille että pojalle tarjoutuu yksi 
unelma tavoiteltavaksi, edelliselle paikka television tuomassa 
julkisuudessa ja jälkimmäiselle diilerin vakaarahoitteinen 
kesäduuni. Molemmilla unelman kantimena on läheinen 
ihmissuhde, äidillä poikansa ja pojalla tyttökaverinsa Marion. 
Neljäntenä hahmona toimii pojan diileritoveri, joka ainoana 
kykenee yhden väläyksen verran tajuamaan, että rakkauden ja 
pätemisen tarve ovat yhtä ja samaa elämänprosessia, saman 
tilanteen toistamista, missä äitinsä syliin painautuva lapsi 
uhoaa tulevansa joskus kuuluisaksi.

Elokuvan kaikilla neljällä hahmolla on kamankäytölle sama 
tavoite: toisaalta parantaa oloa kaikkina loputtoman viivyttelyn 
arkisina jaksoina, tarkentumattomien unelmien toteutumista 
odotellessa, toisaalta tuoda unohdus, että mitään unelmia ei 
kyetä enää saavuttamaankaan. Elokuvan hillittömin kohtaus 
myös huipentaa käsikirjoituksen näkökulman: poika tulee 
kehumaan äidille menestystään, mutta äiti on niin 
laihdutuslääkkeiden aiheuttamissa amfetamiinipöllyissä, ettei 
kykene suhteuttamaan pojan uhoamisia todellisuuteen, omasta 
elämästään puhumattakaan.

"Unelmien sielunmessu" etenee hieman pidemmälle ja 
huomattavasti synkemmin kuin yleensä huumefilmit ovat 
vaivautuneet menemään siihen, miten erillään nämä ihmiset 
ovat kun he odottelevat viimeistä kierrosta addiktiossaan. 
Amerikkalaiseksi elokuvaksi tämä siloittelematon kuvasto on 
yllättävää, vaikka tehokeinot ovat turhankin alleviivattuja. 
"Traffic"-filmin tavoin tyttönarkkarin kohdalla äärimmäistä 
pahaa merkitse iso musta hyväksikäyttäjä, jenkkikatsojan kai 
oletetaan saavan pahemmat sätkyt valkoista neitoa uhkaavasta 
mustasta slerbasta kuin tulehtuneeseen käsivarteen uppoavasta 
injektioneulasta?

Teatterikierroksella en mennyt katsomaan "Unelmien 
sielunmessua", koska oletin tietäväni turhan tarkkaan millaista 
'sairaan kaunista' kuvanvälkettä näiden postmodernien 
huumefilmien ilmaisu on. Suotta oletin, ei filmi ole niin 
yltiömäinen kuvankäytössään kuin videokotelon idioottimaiset 
kansitekstit väittävät, vaan osaa käyttää jopa jaettua ruututilaa 
tavalla joka sopii täsmälleen aiheeseen: miten yhdessäkin 
erillään ovat addiktion yhdistämät rakastavaiset. 

Näyttelijöistäkin voi sanoa pelkästään hyvää, niin mallimaisen 
sööttejä kuin sen nuoripari (Jared Leto ja Jennifer Connelly) onkin;
kai sekin on osa filmin hätkäytyspolitiikkaa, että katsokaa miten
nämä nuoret ja kauniit tuhoutuvat. Oscar-palkittu Ellen Burstyn
äitinä on hillitön suoritus sekin, mutta ei mitään sinänsä
näkemisen arvoista näyttelijätyönä.

Ohjaaja Darren Aronofskyn scififantasia Pi (1998) on sekin
ollut nähtävänä videolevityksessä, mutta Pi´n perusteella ei
olisi voinut uskoa, miten keskitettyyn ja älykkääseen
kerrontaan hän elokuvan kanssa kykenee. Seuraavaksi Aronofsky
näkyy puuhaavan uuden Batman-filmin (2003) kanssa -
toivottavasti tästä psykoseksuaalisesta sielunmessusta
on tukea batmaanikon luonnekuvaan.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 24.5. 2002

Soikkelin elokuva-arkisto