Up in the Air (2009)
====================


Amerikkalaiset elokuvaromanssit on tehty joko teineille,
naisille tai aikuisille. Jälkimmäinenkin sarja on
jakautunut suurkaupungin ihmissuhdesatiireihin ja indie-
tuotannoista tuttuihin X-sukupolven kuvauksiin. 

Välillä isokin tuotanto voi tarjoilla harvinaisen yllätyksen,
kuten tämä kypsemmän yleisön Up in the Air -filmi, joka
noudattelee kepeän työpaikkaromanssin kaavaa, mutta
pitää tarinan maan pinnalla ajankohtaisen vakavalla
aiheella, lama-ajan leikkausohjelmalla. George
Clooneyn elegantisti esittämä ammattierottaja terminoi
ihmisiä lempeästi elinikäisistä duuneista, mutta ei ole
itse kiinni tutuissa arjen rakenteissa. Iso pää
huojahtelee ja salkun lukko napsaa.

Tuloksena on piilokonservatiivinen ylistys sekä
amerikkalaiselle vapaudelle että perhe-elämälle - aivan
kuten ohjaaja Jason Reitmanin edellinen
yllätysmenestys Juno (2007). Ja bonuksena on taas
kaksi vahvaa naisroolia, Vera Farmigan esittämä
bisnesmuija ja Anna Kendrickin itseironisesti vetämä
tyttönainen.

Tarinan romanttinen osuus ei etene tutuilla
epäröinnin&väärinkäsitysten juonenkoukeroilla, vaan
näppärän dialogin varassa pakottaa katsojan
arvioimaan kolme kertaa uudelleen, mikä tämän
elokuvan laji ja sanoma oikein onkaan: ensimmäisen
kerran siinä vaiheessa, kun vanhan veteraanin on
opetettava nousukasmaiselle terminaattorikollegalle,
ettei heidän duunissaan ole kyse vain juridisista ja
taloudellisista manöövereistä; toisen kerran siinä
kömpelösti motivoidussa hääkohtauksessa, jossa
päähenkilö joutuu selittämään ääneen, mikä perhe-
elämässä onkaan arvokasta; ja kolmannen kerran siinä
ennalta arvattavassa vaiheessa, kun elokuvan
romanssilta viedään perusta.

Loppuun saakka Clooneyn esittämää
työpaikkaterminaattori pysyy sympaattisena hahmona,
mikä on kyllä tappioksi yhteiskuntakritiikille. Toisaalta
'työpaikkaromanssi' saa uuden merkityksen, kun
työpaikkojen rakastettavuus asetetaan kyseenalaiseksi
suhteessa perheen merkitykseen. Niinpä
työpaikkaterminaattori onkin oikeastaan pelastajahahmo
ja hänen pääsynsä globaalin maailman Kymppikerhoon
sulkee ihmissuhteiden käsittelyn kokonaan irralleen
amerikkalaisenkin yhteiskunnan sosiaalisesta
romahduksesta.

Up in the air ei siis ole yhtä fiksu ja filmaattinen kuin
millaiseksi se tekeytyy lempeän satiirisena
aikalaiskuvauksena. Piruilu nuoren nousukkaan
kustannuksella menee hukkaan, kun pian piruilun
jälkeen kuitenkin hempeillään kliseisellä perhearvojen ja
pikkukaupungin kuvauksella. 

Lentäminen sinänsä on amerikkalaisen unelman
aineksena ollut elokuvien erityissuosiossa, mutta
harvoin sitä on näinkään auvoisasti osattu myytillistää.
Sikäli ajattelemisen arvoinen filmi.

--
M.G. Soikkeli
Tampereella 10.2.2010

Soikkelin elokuva-arkisto