Venetsian kauppias (2004)
========================

Lyhyesti: "Venetsian kauppias" on elokuvana mielikuvitukseton ja 
tekstiuskollinen, joskin myös kuvankaunis tulkinta Shakespearen 
vähemmän tunnetusta näytelmästä. Tulkinnan kepeydestä 
huolimatta tai juuri siksi pidin tästä elokuvasta yhtä paljon kuin 
parhaiksi rankatuista uudemmista Shakespeare-filmatisoinneista. 


"Venetsian kauppias" on tutun romanttinen, jos kohta paljon 
hajanaisempi lemmendraamana kuin Shakespearen "suuriksi" 
nostetut näytelmät. Aivan uusia puolia Shakespearen muihin 
teksteihin tämä näytelmä voisi avata käsitellessään 
lemmentouhotusta talouden ja velankannon yhteydessä, mutta 
sellaiseen suuntaan tai ylipäänsä minkäänlaiseen kiinnostavaan 
sovitukseen ei tämän filmatisoinnin (2004) ohjaaja-käsikirjoittaja 
Michael Radford ole ryhtynyt. Kun herran uralta löytyy niinkin 
erilaisia ohjauksia kuin "1984" ja "Il postino", synkän ja herttaisen 
sävyissä riittää valinnanvaraa ilman varmaotteista näkemystä, 
millaista tulkintaa ollaan tekemässä. 

Uudempien S-filmatisointien oppineisuus, historialla leikittely, on 
kaukana tästä totisesta ja vähän latistetusta filmatisoinnista, mutta 
monet osatekijät ovat niinkin onnistuneita, että elokuva kannattaa 
ehdottomasti katsoa niin pukudraamasta pitävien kuin silosäkeen 
ystävienkin. "Venetsian kauppias" ei ole tyylilajiltaan yhtä ehjä 
kuin "Paljon melua tyhjästä" tai yhtä ajatuksella tulkittu kuin 
"Romeo + Julian" tai "Titus Andronicuksen" modernisoinnit, 
mutta antaa tilaa näyttelijöille, jotka hallitsevat silosäkeen rytmin, 
intohimon ja huumorin, viipyilemättä kuitenkaan 
sananlaskumaisissa viisauksissa niin kuin vanhan polven 
klassikkotulkit.

"Venetsian kauppiaan" tarinan ikiaikaisesta sopivuudesta voidaan 
kyllä sanoa poikkipuolinenkin sana. Vailla asianmukaista, 
kehystävää tulkintaa juuri tämä näytelmä on hieman vaarallista 
päästää maailmalle sellaisenaan. Näytelmän arkkipahis on 
irvikuva juutalaisesta ja juutalaisuudesta, eikä filmisovitus 
juurikaan pehmennä tätä rasistista paatosta, oikeastaan 
päinvastoin: arkkipahista esittävä Al Pacino tekee yhtä 
perinpohjaisen vaikuttavan roolin kuin "Looking for Richard" -
filmin näyttämöosuuksissa. Elokuvan alkuun on ympätty selitys 
ajankohdan juutalaisvihasta, mutta elokuvaa kokonaisuutena voi, 
valitettavasti, katsoa selityksenä prologiteksteissä kuvatulle 
vihamielisyydelle: jos Pacinon esittämä Shylock on tyypillinen 
juutalainen koronkiskuri, ei mikään ihme että venetsialaiset 
vihasivat heitä. Tämän ajatuksen yläpuolelle elokuva ei rakenna 
kriittisempää ja laajempaa näkökulmaa aiheesta tai ajankohdasta. 
Myöskään filmin loppuun lisätty kuvapari isästä ja tyttärestä ei 
riitä siirtämään kostoteemaa rotuasetelmasta yksityiselle tasolle, 
kuten tavoitteena lienee ollut.

Kontrastina vihan ja koston teemalle on sitten mitä viehättävin 
kosiojuoni, jossa naisetkin saavat tilaa toimia, ja kun hyvät 
sydämet lopulta palkitaan tunnustetaan niin ikään arvo 
ystävyyden, leikki tärkeilyllä sukupuolten, naamioin..

Huolella toteutettuun ajankuvaan antavat sadunhohdetta, juuri 
tähän tarinaan sopivaa koreutta näyttelijävalinnat. Itseään 
Shakespearea esittänyt Joseph Fiennes (Rakastunut Shakespeare 
-filmissä) on nyt Bassanio, ja malttaa olla juoksentelematta ja 
vähän rauhoitella repliikkejäänkin. Lemmenparin toinen osapuoli 
on tuntemattomampi näyttelijä Lynn Collins, joka tekee kyllä 
harvinaisen kypsän suorituksen ollakseen taustaltaan 
kaksikymppinen texasilainen blondi. Ja ne kasvot... Taustatrivian 
mukaan rooliin piti alun perin kiinnittää Cate Blanchett, mutta 
parempi ehdottomasti että näin päin. 

Lemmendraaman osapuolilla ovat kasvot kauniita kuin korkeat 
peilit, ja yhteen näytteleminen on milloin rohkean hengästyneinä, 
milloin arkailevina, kuulostelevina...
Ja: milloin mitenkin. Kohtauksia myös kompuroidaan, unohdetaan 
ohjata tilaan sopivaa liikettä, hypätään tapahtumapaikasta 
toiseen välittämättä elokuvan tai draaman vaatimista siirtymistä
tai sivuhahmojen irrallisuudesta. Etenkin Jessica ja Lorenzo
seisoskelevat lavasteissa kuin palkkapussin paksuudesta 
typertyneet statistit.

Paljon enemmänkin olisi siis näillä resursseilla voitu tehdä, 
näinkin hurmaavilla näyttelijöillä ja katsojien kiinnostuksella 
historialliseen Venetsiaan. Jeremy Ironsin tai Joseph Fiennesin 
ystäville tämä elokuva antaa takuuvarmaa katsottavaa, eikä 
sellainenkaan viihde ole pelkästään pahasta. Venetsian tai draaman 
lumousta odottava voi vähän pettyä, mutta sadun ja fantasian 
tunnelmat sekä yksittäisten kuvien hämmästyttävä kauneus 
täyttävät sitä aukkoa; "Thy paleness moves me more than eloquence.."

Rasistisen teeman johdosta ikäraja voisi olla vähän korkeampikin 
kuin K-7. Jännitystä piisaa elokuvan loppuun ihan ilman 
väkivaltaakin, siitä pisteitä, mutta ihan täydestä en ottaisi 
tekijöiden selityksiä pornobonukselle:

 "The bare-breasted prostitutes were not put in the film to make it 
 more risqué, but rather to add a note of historical authenticity. 
 Venetian law at the time required all prostitutes to bare their 
 breasts because the Christian authorities were concerned about 
 rampant homosexuality in their city." (IMDB)

--
M.G. Soikkeli
Turussa 9.9.2005

Soikkelin elokuva-arkisto