==========================================================
Lyhyesti: "Veteen piirretty viiva" on nimeään myöten 
vesitetty filosofinen sotaspektaakkeli. Intensiivisesti ja 
kirkkaasti kuvatut taistelukohtaukset ovat tunnetäyteisiä,
jopa raivoisan surumielisiä, mutta kokonaisuutena 
elokuva on vieläkin epätasaisempi kuin Coppolan 
"Ilmestyskirja. Nyt." Panoraama pakkotilanteesta.
==========================================================


Ei tarvita juuri muuta kuin tietoisuus oman käsityönsä 
arvosta, niin ohjaaja voi saada käsittämättömän 
kulttimaineen elokuva-alalla; etenkin kun työympäristö 
on liukuhihnaviihteellä elävä Hollywood. Terrence 
Malickin kaksi edellistä elokuvaa ovat toki olleet 
itsellenikin niitä harvoja leffoja, joita olen jaksanut 
katsoa useamman kerran, etenkin kun telkka on esittänyt 
"Bad lands" -filkkaa (1973) ties kuinka monena 
uusintana. "Malickin toinen leffa Onnellisten aika" 
("Days of Heaven", 1978) oli tarinaltaan, osin 
kerronnaltaankin (tytön kertojaääni) kertausta "Bad 
lands" -elokuvasta. Rakastuin kuitenkin sen viljavissa 
maisemisissa hymyileviin ihmisiin, joten odotukset 
Malickin kolmannen elokuvan suhteen olivat hyvinkin 
korkealla: nyt viimeinkin saisin nähdä Malickin 
maalauksellista elokuvaa valkokankaalta.

Itse asiassa "Veteen piirretty viiva" ("Thin red line", 
1998) piti nähdä niin isolta kankaalta, että tein boikottiin 
poikkeuksen ja menin katsomaan sitä Finnkinon 
pääkallopaikkaan, Tennispalatsiin. No, elävänä 
panoraamana elokuva oli miltei yhtä vaikuttava 
kokemus kuin 3D-vaikutelmaa tukevassa 
"tiedeteatterissa".

Ja kun "Veteen piirretty viiva" vielä alkaa 
antropologisella johdatuksella Pasificin paratiisisaarelle, 
tuntee katsoja toden totta leijailevansa keskelle "toista 
maailmaa", jollaisena se jää myös elokuvan 
päähenkilön, puntikseltaan eturintamaan joutuvan 
sotamies Wittin mieleen. Aiemmin pikkurooleja 
täytellyt Jim Caviezel sotamies Wittinä eläytyy 
muutamalla ilmeellä, mutta kuinka onnellisia ovatkaan 
hänen hymynsä, kuinka vakavia hänen huolensa 
kavereistaan. Häneen on helpompi uskoa kuin Malickin 
aiempien leffojen miesstaroihin, Martin Sheeniin ("Bad 
lands") tai Richard Gereen ("Onnellisten aika). 
Caviezelin hahmoon on nyt yhdistetty naisen 
tunnusteleva kertojaääni ja uroiden äänetön itsevarmuus.

Vastakohtien rakentelu, paratiisiajatukset keskellä 
maanpäällistä helvettiä, on parhainta Malickia. "Bad 
lands" -filkassa hän näytti miten keskellä toivotonta 
pakomatkaa oman aikansa bonnie&clyde, nuoret 
apinalliset, löytävät yksinkertaisen elämän onnen. 
"Onnellisten ajassa" hän osoitti, että satunnaisten,, 
tragediaan väistämättä johtavien ihmissuhteiden ansiosta 
jotkut saavat sentään hetken elää unelmaansa, 
riippumattomana kovan arjen ja sosiaalisen taustansa 
rajoituksista. 

"Veteen piirretyssä viivassa" Malick siirtyy omassa 
tutkimuksessaan askeleen eteenpäin. Sen päähenkilölle 
"onnellisten aika" on jo takana, elettyä elämää, mutta 
koettu antaa rohkeutta kestää siellä, missä yksilön elämä 
on muutoin menettänyt merkityksensä: armottomalla 
sotatantereella, järjettömässä hyökkäyksessä vasten 
japanilaisten asemia. "Me olemme kaikki multaa", 
hokevat kranaattikauhun shokeeraamat jenkkisotilaat. 
Eiks' ne pärjääkään japseille? voisi ihmetellä streittiä 
sotajymistelyä odotellut teinikatsoja.

Jos elokuva olisi keskittynyt pelkästään tähän toiseen 
osaan, pitkään ja tarkasti tunnelmansa säilyttävään 
tapahtumajaksoon, olisi tuloksena ollut parasta 
sotaelokuvaa mitä on nähty sitten Kurosawan 
mestariteosten. Mutta Malick ei ole malttanut pysähtyä 
tähän, kuten eivät myöskään hänen elokuvansa ylemmät 
upseerit malta jäädä asemiinsa. Jännitys on heidän 
lihassaan ja ohjaajan mielessä se on niin kauan kuin 
yksikin aihe onneen on jäljellä, yksikin mahdollisuus 
käyttää saatua materiaalia. Malick siis jatkaa ajatustaan: 
entäpä jos jokin "onnen ajassa" osoittautuisi 
valheelliseksi? Mitä henkilö on sen jälkeen valmis 
tekemään?

Elokuvan kolmannessa osassa on toki hurjat hetkensä, 
mutta ongelma on siinä, että Malick alkaa 
rakentelemaan henkilöiden välistä draamaa nyt 
kollektiivin sisäisistä suhteista, miesten välisestä 
toveruudesta - kun aiempi osa elokuvaa, samoin kuin 
hänen aiemmat leffansa, ovat olleet vaikuttavia juuri 
siinä, miten muutama ihminen esitetään erillään 
yhteisöstään, häikäilemättömän yksityisen onnen 
etsijöinä.

"Veteen piirretty viiva" muuttuu kolmannessa osassa 
jotenkin amerikkalaisemmaksi elokuvaksi, sankaruuden 
ja toveruuden teemat korostuvat alkuosaa enemmän; se 
muistuttaa edeltäviä sotaelokuvia, mutta kadottaa 
viidakkosaaren tunnelman, samoin kuin ideansa siitä, 
ketkä henkilöt tässä elokuvassa ovat tärkeitä ja millä 
tavoin heidän tarinansa tulee esiin kertojaääninä. 

Malick on nimittäin pyrkinyt syventämään perinteistä 
sotaelokuvaa muuttamalla sotilaisen sisäiset monologit 
voice-over -kertojaääniksi. Vaikutelma keskellä 
silvottua sotatannerta on paikoin hyytävä ("Kuvitteletko 
kärsimyksesi olleen vähäisempi, koska rakastit 
hyvyyttä?"), mutta monissa kohdin myös latistava. 

Malickin sotilaat paljastuvat monologeissaan niin 
pelkistetysti ihmisiksi, että he joutuvat vihollista ja 
velijään katsellessaan kysymään "perimmäisiä 
kysymyksiä": mitä on ihminen? onko hän pohjimmiltaan 
hyvä, ja mistä tulee tämä pahuus jokaiseen ihmiseen? 
miten ihmisen julmuus eroaa luonnon julmuudesta? 

Tuloksena on liikaa kasvotonta puhetta, liikaa ajatuksia 
nieltäväksi yhdessä elokuvassa - kun samat asiat, 
kaikessa persoonakohtaisessa ristiriitaisuudessaan, saisi 
esille niin paljon paremmin dialogilla ja toiminnalla.

Mutta kun Malickin elokuvat ovat kaikkea muuta paitsi 
draamoja. Hänellä on ollut käytettävissään ykkösliigan 
näyttelijöitä, ja sellaiset luontevan oudot otukset kuten 
Koteas, Cusack, Savage, Harrelson tai Ben Chaplin ovat 
tässä leffassa parhaimmillaan, vaikkei heitä kypärän 
varjosta tunnistaisikaan. Toisaalta mukana on myös 
aivan älyttömiä vitsejä, kuten Travolta ja Clooney 
pienissä koomisissa kliseerooleissa, tai Sean Penn 
käytännöllisen reiluna kersanttina. Komppaniaksi 
yhdisteltynä tämä porukka toimii paremmin aseissa kuin 
keskinäisissä suhteissa.

En ole lukenut James Jonesin romaania, johon leffa 
perustuu, mutta mielessä se nosti yhtäläisyyksiä toiseen 
sotateokseen, Norman Mailerin kirjaan "Alastomat ja 
kuolleet". "Veteen piirretyn viivan" vähemmäksi 
kunniaksi onkin sanottava, että se on kiusallisen 
kirjallinen elokuva: liikaa sanoja, liian pitkälle venytetty 
kokeilu siitä millainen päähenkilön sielunelämä oikein 
onkaan, liian moneen hahmoon ulottuva tutkielma, josta 
puuttuu kollektiiviromaanin/elokuvan terävyys nostaa 
esiin ihmis_yhteisön_ sisäistä puhetta.

En osaa suositella tätä elokuvaa niille, jotka ovat 
pitäneet Malickin edellisistä elokuvista, mutta 
sotaleffana "Veteen piirretty viiva" pystyy lähes 
toteuttamaan lajityypin "humanistisia" tavoitteita: 
osoittamaan sodan umpikujana, jossa enemmän 
unohdamme kuin opimme historiasta.


IMDb:n tietää kertoa, että "Thin red line" on filmattu 
aiemminkin,

http://uk.imdb.com/Title?Thin+Red+Line,+The+(1964)

ja että Malickilla olisi seuraavaksi työn alla "The 
Moviegoer"-niminen filkka, 

http://uk.imdb.com/Title?Moviegoer,+The+(2000)

jonka pääsosissa heiluisivat Tim Robbins ja Julia Roberts. 

Uh. Ei kuulosta enää samalta Malickilta kuin 
road movie -klassikolla uransa aloittanut heppu.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 22.3.1999


Soikkelin elokuva-arkisto