Veturimiehet heiluttaa
=====================

Kun tarina tehdään filkan muotoon sen pitää pystyä kertomaan 
ideastaan jotain sellaista mitä mikään muu muoto ei voisi.
Tässä suhteessa "Veturimiehet" onnistui vain yhdessä
kohdassa: Vähy kulkee väkijoukossa, runonpätkä tulee
puhuttuna nopeasti ja aidosti, musiikki liikuttaa hitaasti
vellovaa ihmisjoukkoa, kaikki ajelehtii kaikkea vasten,
ja Vähyssä hehkuu se muiden ihailu, joka on enemmän
hänen omasta halustaan lähtöisin kuin muista.
Tällaisen hetken välittämiseen ei kelpaisi mikään
muu väline kuin elokuva.

Leffaa katsellessa tuli mieleen kuinka monta kertaa olen
kohdannut saman Kaverusten kasvu lapsista miehiksi
-aiheen aiemmin kirjoissa ja leffoissa ja kuinka
siististi Paljakka kertasi samat kohdat aiheesta kuin
muutkin. Koskettavaa olivat muutamat rekvisiitan
palaset ja varsinkin se lämmin haalistunut väri
niissä 70-luvun alun kuvissa (kuin albumista).
Leffasta olisi saanut puolen tunnin mittaisena
paljon tiiviimmän. Edelmannin rooli on leffan
ihmisistä paras osuus nähtäväksi, mutta muuten
koko lukion jälkeisen osuuden olisi voinut jättää
pois.

"Veturimiehiä" vertaa helposti Tapio Suomisen vanhaan
"Täältä tullaan elämä".

Jospa Tapio Suomisen leffan koskettavuus olikin aikoinaan siinä,
että oli helpompi samaistua marginaalissa olemiseen kuin
että kerrottaisiin "tavallisesta ihmisestä". Kuka haluaa
olla tavallinen ihminen? Eihän sellaisella saa olla edes
ongelmia.

"Veturimiehissä" "kaverusten" tarina oli koko ajan irti kontekstista
eli oman aikansa Suomesta ja ihmisistä ympärillä. Sellaiset pienet
eleet joissa Vähy toi ilmi kuinka hänellä olisi paljon lisääkin
sanottavaa kertoivat n kertaa enemmän kundien suhteesta kuin
kokonaistarina, koska Paljakka ei ilmeisesti itsekään tiennyt
mikä oli motiivi kertoa juuri näiden kahden kundin tarina.
"Veturimiehet hemputtaa" olisi leffan nimeän ja aiheena tuonut
mielenkiintoisen homoeroottisen jännitteen filkkaan, mutta
eihän meillä Suomessa sellaista saa ideoida - ei ainakaan
K14-filmiin. "Sadetanssissa" erotiikka meinasi paljon enemmän,
koska Paljakan ei tarvinnut kertoa niin "tavallista" tarinaa.

Jonkin Rosebudin keskeisyyden paljastamisen vasta filkan lopussa
on temppu, joka vaatii edes jonkin motiivin tarinaan itseensä,
eikä missään nimessä saa olla _pelkkä_ temppu: hei, ette muuten
arvanneetkaan mitä nämä tikut tarkoittivat Hapan käsissä.
Vaikka voihan olla että Paljakka pieni-on-suurta -ajattelussaan
teki tikusta asiaa eli nykäkisi näin pieneen yksityiskohtaan
ties minkä massiivisen homoeroottisen todistuksen (<< veturimiehet
ne vaan hemputtaa...

Pieni on kaunista kun se poimitaan esimerkiksi suuresta,
näytetään yksittäisestä yleiseen viaton vapaa perspektiivi.
Tässä leffassa ei sitä ollut. En ole koskaan jumaloinut
ja julistanut ahistavien tarinoiden puolesta, vaan ihailen
pieniä mukavia kertomuksia. Niinpä kehoitankin ehdottomasti
pienten aiheiden ystäviä katsomaan (mahdollisesti uudelleen) 
"Luota minuun"-elokuvan, uuden pienen budjetin jenkkileffan 
joka pelaa _onnistuneesti_ pienillä idean ja kuvan tyylittelyillä; 
ja värien ja valojen montaasikäyttö on n kertaa sujuvampaa ja 
älykkäämpää kuin Paljakalla.

Jotkut kehuvat Paljakan elokuvaa siitä, että se oli niin "aito".
No, Lenita Airistokin on "aito".

--
mg soikkeli
Soikkelin elokuva-arkisto