Vicky Cristina Barcelona (2008)
===============================

"Vicky Cristina Barcelona" on Woody Allenin
heikoimpia ohjauksia ja elokuvana niin
epätasainen teos, ettei sitä pitäisi katsoakaan
kuin hymyilyttävinä viitteinä ohjaajan
aiempaan tuotantoon. Allenilla tuntuu olevan
myöhäistuotannossaan enää kolme ainesta,
joita yhdistelemällä hän tekee käsikirjoituksen,
muttei ilmeisesti jaksa pitää filmiprojektia
muulla tavoin hanskassa: laitetaan hieman
rankaisutta jääviä rikoksia (jos ei murhaa niin
ainakin aviopetoksia), hieman esileikitöntä
seksiä, ja hieman turistille tunnistettavia
maisemia Euroopasta.

Tuloksena on söötti turistiromanssi, jossa
kaksi nuorta jenkkinaista oppii erotiikan
ja taiteen perusteet Barcelonassa. Kolme on
rakkauden minimi, opettaa filmi, muttei anna
ajatusta siihen, miksi sen täytyy toteutua
ateljeessa tai turistikohteessa.

Ainahan Allen on rakastanut kaupunkiensa
oloisia ihmisiä, tehnyt tyypittelyjä, jotka
sopisivat parhaiten romanttiseen
viihdelukemistoon. Eurooppalaiseen rahaan
Allen on joutunut turvautumaan sen jälkeen,
kun hän pelkisti hahmojensa itsetutkiskelun
psykologiasta taidepausseihin.
Terapiaistunnolle tunkevien taiteilijoiden
sijaan hänen keskeiset henkilönsä ovatkin nyt
taiteen harrastajia, nousukkaita, jotka löytävät
kaltaisensa sielunveljen tai -sisaren. Ironisoitu
ahdistus on vaihtunut leikkisäksi maniaksi ja
kuolemanpelko vakiintumisen kauhuksi. 

Taiteestakin tässä elokuvassa paljon
puhutaan, muttei yhtä ainoaa järkevää sanaa.
Luovuus sinänsä on yhtä kuintaide,
uskottelee Allen. Asenne olisi ihan sopiva
elokuvaromanssiin, jolleivät tunnelman
nostatukseksu esitetyt taideteokset (Cristinan
valokuvat, espanjalaisten maalaukset, tietyt
musiikkinumerot) olisi niin läpensä
eriluontoisia.

Miksi katsojat sitten jaksavat viehättyä
elokuvasta kuten "Matchpoint" tai "Vicky
Cristina Barcelona"? Koska niissä
idealisoidaan kansallinen identiteetti, paljolti
taitavien näyttelijöiden ansiosta. Niin myös
Javier Bardem ja Penélope Cruz heittäytyvät
tässä uusimmassa elokuvassa täysillä
hupsuihin rooleihinsa, eikä isoille tähdille
anneta kuitenkaan liikaa kuvatilaa, vaan
kameratapa sijoittaa heidät aina osaksi
tilannetta.

Sääli vaan, että niiden kohtausten välillä ei
synny mitään mielenkiintoista. Kertojaääni
pohjustaa saapumisen Barcelonaan kuin
ainakin turisteille tai muille lapsenuskoisille
tarkoitetun opetusfilmin, dramatiikka sallii
hyppäyksiä eroottisen pelin ja romanttisen
leikin välillä, mutta mitään draamaa ei
kuitenkaan kehitellä, vaan elokuvan loppua
kohden koko stoori putsataan pois
turistikohteen pinnalta kuin halpa diashow
ainakin.

Kiinnostavaa Allenissa on enää se, että joku
angloamerikkalainen ohjaaja voi vielä saada
näyttelijät eläytymään puhtaan romanssin
ilmapiiriin, puhumaan liki uskottavasti mitä
ontoimpia repliikkejä "tyhjästä seksistä" ja
aviorakkauden hupenemisesta. Moinen eläytyminen
edellyttänee sitä, että näyttelijä saa ikään 
kuin luvan unohtaa hahmonsa taustat ja keskittyä
olemaan pelkkä... no, nainen tai taiteilija.

Niinpä Scarlett Johansson on tässä filmissä
vähemmän näyttelijä kuin objekti, ja Rebecca
Hallin tehtäväksi jää hoitaa ristiriitaisen
naishahmon tarina - mistä hän erinomaisesti
selviääkin. Kaikki amerikkalaiset näyttelijät
jäävät toisaalta vain rupattelevaksi pinnaksi
verrattuna siihen, miten Bardem ja Crutz
luovat ympäristöön ja tarinaan sopivan
tunnelman. Jo pelkästään Bardemin ansiosta
kannattaa tämä elokuva vilkaista videolta, ja
miettiä millainen tämä filmi olisi ollut
Almodovarin ohjaamana.

--
M.G. Soikkeli
Budapestissa 17.12.2008

Soikkelin elokuva-arkisto