Vieraissa - ollaan kuin kotonamme (spoilerit rajattu loppuun)
=========

"Vieraissa" olisi liki täydellinen leffa ajanvietteenä,
jollei sen pääosissa jäykistelisi Kevin Kline ja Mary E.
Mastrantonio. He vain eivät (IMHO) sovi rooleihinsa,
heidän kasvoissaan ei ole luonnetta ja intohimoa, joka
motivoisi leffan tapahtumat. Varsinkin Kline jää etäi-
seksi, koska hänen luonteensa ympärille jännityksen pitäisi
kutoutua.

No, samalla tavoinhan ihmiset olivat kylmiä kameraeläimiä
Pakulan edellisessä jännärissä, "Kunnes toisin todistetaan".
Tarkoitus on sama molemmilla kertaa: pitää katsoja epäselvillä
hahmon todellisista ajatuksista ja syyllisyyden lajista,
pitää katsoja varpaillaan ovatko hyvikset sittenkin pahiksia.
Ja kuten tunnettua, "Kunnes toisin todistetaan"-filkassa tämä
katsojan luottamuksella leikittely onnistui erinomaisesti.

Tällä kertaa ei. "Vieraissa" on tyydyttävä, mittansa ajan
mukanaan vievä filkka ja antaa parit vuoristoratasäikytykset
ja pari muikeaa käännettä odotuksissa. Se ei jätä mitään
jälkimakua maisteltavaksi, vaan filkasta lähdettyään tajuaa
liian selvästi miten tavaomainen ja laiha filkan juoni oli,
miten paljon enemmän olisi pitänyt pohjustaa henkilöiden
luonteita.

Pakulan leffa on enemmäkin elokuva taloista ja asumisen este-
tiikasta, kotona ollaan kuin vieraissa ja vieraissa kuin
kotonaan, ihmiset ovat uskottavasti juurettomia. Filkan
"coca colaa aikuisille" -tyylittely kuvankäytössä on aika
nannaa seurattavaa siihen nähden mitä virityksiä aavistaa
olevan pinnan alla, ja epäilemättä Pakulalla on oma hieno-
vireinen ironiansa tuossa tyylittelyssä; etenkin filkan alku-
kohtaus on viite filkan sisällön ja muodon suhteeseen:
"ei tämä ole mikään alkusoitto, tämä on pelkkä jingle".

Myös filkan orig. nimi, "Consenting Adults", tuntuisi
piruilevan tuon aikuiserotiikan (a la "Vaarallinen suhde"
ja "Vain yksi yö") muoviselle valtavirralle.


Spoilersit eessä päin... eli M Fräntin rienausta:



Alan J. Pakula näyttäisi tehneen oman työtodistuksena
siitä, että hän osaa rakentaa eroottisen trillerin
omalla hienostuneemmalla tavallaan ilman väkivallalla
tai pikkupornolla mutustelua. Muttei se mitään hänen
parhaitaan ole (IMHO), enkä saata ymmärtää (taaskaan)
mitä kanankakkaa Mikael Fränti taas kerran ripottelee
Hesarissa kritiikissään (19.6.):

* Fränti: "Vieraissa" on Hitchcockin teemojen kehittelyä,
esikuvinat ovat "Punainen kyynel" ja "Väärä mies" (?).

	Miksi hra H olisi raahattava jokaisen jännitysleffan
	esikuvaksi, jos filkassa vilahtaa aihelma uudesti
	syntyneestä naisesta uudessa imagossa, tai aihelma
	väärästä syyllisestä?

* Fränti: "Kunnes toisin todistetaan" oli innottomasti ja
ulkokohtaisesti ohjattu elokuva.

	"Vieraissa" on n kertaa ulkokohtaisemmin ohjattu,
	mikäli "ulkokohtaisuudella" tarkoitetaan velttoutta
	paneutua henkilöohjaukseen. Mutta se sopii "Vieraissa"
	-filkkaan, että hra Kline saa köpistellä läpi leffan 
	yksi ilme kasvoillaan.

* Fränti: Pakula käsittelee huolella tarinaa, "jossa juostaan
ja hiivitään portaissa ennen kuin väärä mies saa oikeutta".

	Eh? Mikähän leffa on kyseessä? "Yksin kotona"?

--
mg "even better than a real Thing" soikkeli

Soikkelin elokuva-arkisto