Viimeinen mohikaani - sano etninen mies
===================

Lapsena J.F. Cooperin kirjat olivat suosikkejani, mutta kun
näin yhden "Viimeisestä mohikaanista" tehdyn leffan jossain 1970-
luvun keskellä niin olin aika lailla pettynyt. Cooperin kirjassa
metsien ja vesien tuoma jännittävä ilmapiiri teki intiaaneista
paljon kiehtovampia ja valkonaamat olivat muukalaisia -
oli ehkä miellyttävä samaistua inkkareihin ja näyttää kieltä
valkonaamojen eli aikuisten maailmalle, etenkin 1700-luvun.
Jos olisin lapsena nähnyt Michael Mannin tämänsyksyisen
version "Viimeisestä mohikaanista" olisin jumaloinut leffaa
ja luultavasti leiriytynyt teatteriin viikoiksi. Sillä
edellytyksellä, että olisin selvinnyt järjissä leffan väkival-
taisuudesta, koska luultavasti edes nykypäivän 10-vuotiaat
splatterveteraanit eivät nytkähtelemättä katsoisi "Viimeisen
mohikaanin" kirvesjoukkomurhia.

Mann'in "Viimeinen mohikaani" on komea seikkailuleffa monilla
sellaisilla tavoilla, jotka Indiana Jones -leffat missaavat
kiirehtimisellään. Kaikki on kohdallaan, komeat maisemat ja
 - kerrankin - näyttelijät, joiden olemus on seikkailijan
muutenkin kuin kiiltokuvakasvoissa. Kun Madeleine Stowe painaa
sodan keskellä päänsä Daniel Day-Lewisin järkälemäiseen
rintaan ja sanoo "The whole world is on fire" se _todella_
yhdistää fiilikset tämän päivän maailmaan. He ovat vakuuttavia!

Lisäksi "Viimeinen mohikaani" on sopivan simppeli seikkailu-
kertomus - vaikka se hylkii koko ajan Cooperin kirjaa -
ettei yritetä liian monimutkaista juonta, vaan koko kaksi-
tuntisen kyse on vain eloonjäämisestä sodan keskellä. Lavas-
teissa ja näyttelijäkaartissa (ja stunttileegioissa) on
nähty riittävästi vaivaa, muttei ole yritetty tehdä mitään
"kansakunta taisteli" -spektaakkelia. Harva leffa on näin
miellyttävän kevyesti etninen, aito ja koskettava yhtaikaa.
Varsinkin nyt kun siitä etnisyydestä on tulossa katsojaan
vetoava temppu filkoissa.

Muutama heikkous leffassa on ja varsinkin loppupuolella
se käy häiritseväksi. Ohjaaja ei täysin tiedä mihin
keskittyä nopeutta vaativissa kohtauksissa, sellaisissa
"mies toimii kaaoksen keskellä täsmällisesti kuin kone" -
hetkissä, jotka ovat modernien jännäreiden kulmakiviä.
Osittain tämä johtunee siitä, että on haluttu lieventää
filkan väkivaltaisuutta tekemällä tappokohtauksista
jollain tavoin epämääräisiä, nopeuttamalla kohtauksia
tai valikoimalla kuvakulmia "siisteiksi". 

Vielä pahempi mokaus on filkan jälkipuoliskon kerronnallinen
rytmitys; loppukohtauksen - joka on kyllä eräs upeimpia
mitä olen filkoissa konsaan nähnyt - edelle ei jätetä
tarpeeksi tilaa jännityksen latautua, vaan koko filkka lopuksi
osoittautuu yhdeksi katkeamattomaksi myllerrykseksi ja
Daniel Day-Lewisin juoksunäytöksi.

Itselläni filkan hyvää makua vie myös sen painotettu väkival-
taisuus, vatsa ei siedä ihan mitä vaan miten kauan tahansa eli
 - kuten täällä on jo puhuttukin - taas yksi affekteissaan
hyvinkin ahdistava elokuva. Ja katsokaapa vain, kyllä filkan
tämä laatu on laskelmoitua, sillä ei missään muussa romant-
tisessa jännitysfilkassa ole näin vähän naiskatsojia yleisössä
(ainakin Tampereella sen huomasi 3 näytöksen otoksesta).
"Viimeinen mohikaani" on suunnattu ylikypsyneille pojille.

Asteikolla 4-10 reilut 9- ja odottamaan ohjaajan seuraavaa
filkkaa kiinnostuneemmin kuin muiden jännäriohjaajien.

--
mg "eurovelho" soikkeli
Soikkelin elokuva-arkisto