=========================================================
Lyhyesti: "Virgin suicides" on leffadraamaa parhaimmillaan; 
romaanisovelluksena erikoinen ja oivaltavan kirjallinen filmi, 
jossa girlie-romantiikka avautuu sisältä ja ulkoa mysteeriksi. 
"Pleasantville" ja "Pikku naisia" 1970-luvun tapaan!
=========================================================

Harvoin elokuva pystyy tekeytymään niin omanlaisekseen, että 
sen tunnelmia seuraa onnellisen pelokkaana: arvaamatta 
kuitenkaan, miten monimutkainen, elokuvatyyleihin perustuva 
mysteeri siihen sisältyy. "Virgin suicides" (1999) on kerrankin 
leffa, jonka äärellä saa olla varpaillaan. Ilon alla piilee suuri 
suru, käsittämätön kepeys kätkettynä perheestä laadittuun 
arvoitukseen. 

"Virgin suicides" on katalan kaunis elokuva, jossa jokainen 
esityskeino palvelee sisältöä; kuvan keskeltä aukeaa uusi kuva, 
jakautuu kahdeksi näyttämöksi, hempeilee 
viljapeltomaisemina, ja kaikesta siitä, mitä kerronta painottaa, 
olisi syytä tehdä päätelmänsä, miksi juuri tämä perhe hajosi 
sisäänpäin. Voiko perhe muodostaa oman valtakuntansa 
kaupungin ja yhteisön sisälle? Mikä oli jalavien ja hullun tv-
toimittajan osuus tapahtumiin?

Kyseessä on murhamysteeri, josta katsojilla riittää tulkintoja, 
koska elokuva on niin tarkka ajankuva 1970-luvusta. Jokin 
murtuma on tapahtumaisillaan koko yhteiskunnassa, jokin 
yleinen viattomuus katoamassa ja pöyhkeä itsekkyys 
korvaamassa yhteisöllisen kitin. "Virgin suicides" on läheistä 
sukua "Jäämyrsky" (1997) ja "Pleasantville" (1998) -
elokuville, vaikka onkin keskitetympi ja realistisempi 
nuorisokuvaus, jossa pojat ovat poikia ja tytöt... no, jotain 
mikä on kerronnan luomaa; tytöt ovat tämän maailman elettyä 
elokuvaa, jota televisio ei ole ihan vielä turmellut seksin ja 
väkivallan mausteilla. Ihan kuin "Pleasantvillestä" kehittynyt 
utopia, jossa 1950-lukulaisen mustavalkoisuuden sijaan 
eletään kiikarin ja levysoittimien lävitse.

"Virgin suicides" on täsmällinen pituudessaan ja täsmällinen 
huumorinsa hellyydessä, täsmällinen myös lolitamaisten 
kuviensa etäännytyksessä girlie-sävyihin; vahva debyytti Sofia 
Coppolalta. Kyseessä on niin lempeä ja tyly kannanotto, että 
_synkimmillään_ sen retrotunnelmiin löytyy vastinetta vain 
jostain elokuvien "Stay by me" ja "Summer of Sam" 
välimailta. Lopun ironinen kuvaus muuttuneesta sosieteetista 
taas on kuin isä-Coppolan lyhytfilmistä "New York Stories" -
trilogiaan (1989). Lainoja isältä näkyy kyllä visuaalisissa 
täytepaloissakin (vrt. Coppolan S.E. Hinton -filmatisoinnit 
"Taistelukala" ja "Outsiders", 1983).

Ennen kaikkea "Virgin suicides" on ritariromanssi. Olipa 
kerran kuningas ja kuningatar. Joilla oli viisi kaunista tytärtä, 
yhdessä ihmeellisiä kuin metsän kevään herätessä. Mutta 
kuningas ymmärsi vain kuolleita esineitä eikä kuningatar 
tiennyt miten nopeasti metsä kasvaa ja miten pian heinä 
heilimöi. Niin metsä vastasi vain kaikuina, niin eivät 
viisaimmatkaan nuorukaiset nähneet metsää puilta, ja he 
saattoivat kutsua kauneutta vain vanhempiensa kuolleilla 
kielillä tai toistella trubaduurien hylkäämiä viestejä.

Aikuisia esittävät julkkisnäyttelijät (James Wood, Kathleen 
Turner, Danny DeVito) tuntuvat täysin turhalta tässä leffassa, 
he kiinnittivät tarinaa tähtikultin kautta lajityyppeihin, jotka 
tämän kultahipun kohdalla ovat yhtä vieraita kuin Tekniikan 
Maailma olisi Heppahullun välissä. Nuoret näyttelijät ovat 
puolestaan kauttaaltaan symppiksiä. Heidän avullaan "Virgin 
suicides" osoittaa, että 70-luvun murros oli jotain rajumpaa 
kuin diskoretrofilmeillä, kuten "Boogie Nights" tai "54", 
voidaan mitenkään osoittaa.

Entä onko "Virgin suicides" feministinen elokuva? Kysymys 
on aiheellinen ja vastata voi, että sellainenkin aspekti siihen 
sisältyy. Girlie-teeman erikoisnumerossa Lähikuva 1/97 Mari 
Pajala kiinnitti huomion siihen, miten "Pikku naisia"-
tyyppisessä girlie-leffassa käytetään mm. vaatetusta sellaisen 
nostalgian lähteenä, joka mahdollistaa katsojan camp-
asenteisen, yhteisen katsomisen tuottaman positiivisen 
retrofiiliksen. "Virgin suicides" on monella tavoin 1970-lukua 
retrohengittävä "Pikku ihmisiä", jossa ennalta-arvattavuus 
koituu katsojan ansaksi ja nostalgia osoitetaan sukupuolten 
ainoaksi yhteiseksi kieleksi. 

Summaten: osana elokuvatuotannon lohdutonta tilannetta 
"Virgin suicides" ei ole mikään vahva naiselokuva, mutta 
osana nostalgiaelokuvien liikettä se kyseenalaistaa erityisen 
tuntuvasti naisen roolin miesten ja sukupolvien välisenä 
vaihdonvälineenä.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 2.9.2001

Soikkelin elokuva-arkisto