==============================================================
Lyhyesti: "Voi veljet missä lienet?" on filmografinen odysseia,
joka soi ja pätkii musikaalin tapaan. Vaikka se on Coen-
veljesten aurinkoisin ja appoisen iloisin elokuva, minut se 
jätti harvinaisen kylmäksi. 1930-luvun jenkkikuvaston kierrätys 
on oivaltavaa, mutta Odysseus-runko ei luo yhtenäisyyttä.
==============================================================


Coen-veljesten elokuvat ovat olleet siitä riemukkaita, että 
ne ovat yllättäneet niin tarinallaan kuin tavallaan kertoa tarina, 
puhumattakaan siitä, miten täydellisesti Coenit vaikuttavat 
tuntevan soveltamiensa lajityyppien historian. Silloinkin kun 
heidän elokuvansa hätkähdyttävät raakuudellaan, moiset
kohtaukset tuntuvat eri tavoin tarkoituksenmukaisilta kuin 
yleensä draamafilmien katsojia herättelevät affektipalat: 
Coeneilla koominen raakuus kyseenalaistaa lajityypiltä 
odotetun realistisuuden.

Toisin ovat ilon aiheet tässä veljesten uusimmassa leffassa. 
Jälleen he käyttävät hyväkseen elokuvahistoriasta 
tuttuja kohtauksia, varhaisia moraliteetteja ja 
myöhempääkin nostalgista kuvastoa, mutta tällä kertaa 
tutun Southlandian lävitse painellaan sarjakuvastripin
vauhdilla. Kyllä tämä on Coeneiden teemapuistomaisin 
ohjaus, vaikka sitten olisikin erityisen ironinen 
ja korkeakulttuurisen kehyksen läpi koottu (=Odysseuksen
retket) rakkaudentunnustus amerikkalaiselle elokuvalle. 

Kolmen kahlekarkurin matka etsimään yhden kätkemää 
aarretta risteää niitä näyttämöitä, joita elokuvakatsoja 
osaa yhdistä USA:n etelävaltioihin: jokeen kahlaavien 
babtistien jono, KKK:n lakanamessu, vihreillä tomaateilla 
ruokitut kylpevät seireenit, pölynkuivat 
konservatiivipoliitikot, takamaiden farkkuhaalari-
köyhälistö, junapummit, pikkukaupunkeja ryöstelevä 
gangsteri, tienristeyksessä notkuva kitaristi, ym. ym.
Syvä etelä on Ameriikan antiikkia...

Kaikilla tutuilla kohtauksilla on oma tehokeinonsa elokuvissa, 
mutta nyt tehostetta viedään asteen pidemmälle; etenkin 
kohtaaminen KKK:n kanssa on aluksi hyytävän hassu, sitten 
vain hölmö. Se on, toki, osoitus Coen-veljesten 
ymmärryksestä, mutta pelkkänä eleenä se ei suo uutta 
muotoa yhtään minkäänlaiselle arkkityyppiselle tarinalle. 

Missä on Tennessee Williamsin kuvaama kartanoiden etelä? 
Entä "Tuulen viemän" näyttämöt? Onko Coeneilla 
lopultakaan näkemystä degeneroituneen Southlandian 
myyttiin? Nope, ja siksi sitä on tyylikästä lähestyä
miten itse tykkää - Odysseus-tarina vaan ei anna
tälle kuvastolle niin kiinnostavaa yhtenäisyyttä, että
kukin kohtaus kasvaisi edellisen perustalta, veisi
katsojaakin jonnekin pidemmälle omaan maailmaansa,
tai että pinnan ja syvyyden välille tulisi jotain
tulkintavaraa joka pitäisi jokaisen filmihullun
varpaillaan. Ehkä juuri siksi missasin niinkin selvän
viitteen kuin kykloopin kohtaamisen odysseialla...

Enemmän katselin tätä "Kolme kuningasta" -filkan 
pastissina kuin Odysseuksen, siitäkin huolimatta
etten ole tuosta George Clooneyn johtamasta seikkailukomediasta
nähnyt muuta kuin palasia.

Coeneiden tapa kertoa tarina on tällä kertaa enemmänkin 
filmaattinen kuin velmu. Päähenkilöt on tehty niin 
hyväntahtoisen tolloiksi kuin mahdollista, mutta ilmeellisen 
älyttömyyden lisäksi on haluttu vitsailla ennemmin 
nykypäivälle kuin menneisyydelle. Niinpä 
koomikkokolmikon päänä toimii George Clooney, joka 
monta pärstäuskottavaa roolia tehtyään saa nyt virnuilla 
kuin tautinen ja vahdata hiuslaitoksensa kestävyyttä. 
Todentotta, tämä tuhattaito on sellainen ressukka ja
teoreetikko kuin Coenit haluavat Odysseuksen nähdä,
mutta näyttelijä on omaan makuuni täysin väärä.
Toisena apulaisena on John Turturron esittämä heinähattu, 
eikä kolmannella hahmolla olekaan sitten muuta tekemistä 
kuin vedota katsojan miimiseen muistiin kestoällistyneenä.

Musiikkikohtauksissa annetaan tunnelman kehkeytyä 
vähän pidemmälle, ja leppoisimmillan tarina onkin kuin 
yhdistelmä "Kahlekarkuria" ja "Blues Brothersia". Komiikka 
on poikamaista pilkkaa viranomaisille tai Ku-Klux-Klaanille, 
ja asennetta löytyy, kun reilut musiikinystävät, ne 
tavalliset ihmiset, ja potkittu mustien vähemmistö saavat 
junttikolmikosta äänitorvensa. 

"Voi veljet missä lienet?" on elokuva etelävaltioiden 
elokuvallisuudesta, ulkomuseosta, johon särmää pitäisi 
syntyä 'Odysseuksesta'. No, kellertäväksi ja tomunhaaleaksi 
suodatetut maisemat näyttävät ulkokuvissakin niin 
filmihistorian läpi tehdyiltä kuin on tarkoituskin; 
Clooney ei näytä. Turturro tuntuu turhalta koska 
pakolliselta valinnalta Coen-leffaan, 
samoin John Goodman, jälkimmäinen yhtä tylyssä roolissa 
kuin "Big Lebowski" -filkassa.

Itselleni tämä oli pettymys Coen-filkkana, mutta sopinee
sitä suositella edes niille, jotka tykkäävät veljesten 
elokuvista kierrätysaltaina. Ja teknisenä suorituksena
leffa on sellainen, että sen haluaa katsoa uudelleen;
videolta.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 29.10.2000

Soikkelin elokuva-arkisto