"The Weight of Water" (2002) tuo Kathryn Bigelowin jälleen 
meren äärelle, mistä hänen maineensa lähti nousuun "Myrskyn 
ratsastajat" -surffarijännärissä. Ehkä tuo "Myrskyn ratsastajat"
näyttäisi nykyään yhtä köyhältä kuin "Weight of Water" näyttää 
tänä päivänä: keskimääräistä paremmin kuvattu ja 
näyttelijäohjattu jännäri, jonka tarina on kuitenkin hyvin 
tavanomainen ja sadistinen suhtautuminen naisiin jopa tylympi 
kuin miesohjaajien elokuvissa. Tähänkö Hollywood naisohjaajia 
tarvitsee?

Vetten paino on historian painoa kuolleiden päällä, ja kuolleita 
voi käyttää niin tekosyynä kuin avoimena syynä omille 
motiiveilleen rakkauden ja koston töissä. Yhdistäessään vuoden 
1873 norjalaisemigranttien murhatapauksen ja nykypäivän 
taiteilijaromanssin aikakausien lävitse "The Weight of Water" ei 
ole kekseliäs kuin kuvallisesti, eikä kaksi filkkaa yhden hinnalla -
etu ole sekään videokatselijan kannalta kummoinen, kun köyhän 
saariston historiaa Bigelow kuvittaa niin etnoromanttisen karusti 
kuin tällaista puritaanien pukuihin kuristettua puritaanierotiikka 
on tavattu tehdä monta kertaa aiemmin. Nykypäivän tarina, 
purjeveneen kannella tihentyvä neljän hengen eroottinen palapeli 
on tuntuvasti tiiviimmin ja luovemmin kuvattu, kun jopa 
tyhjäpäisimmät näyttelijät Sean Penn ja Elizabeth Hurley saadaan 
näyttämään uskottavilta heidän käyttäessään Yeatsia 
onelinereinaan. Paljon jätetään myös näyttämättä ja sekös tekee 
eroottisesta kuviosta eloisan. Pitkäsäärisen tanssijattaren
"pyhä ja katkera liha" voitaisiin tehdä tiettäväksi ja viettäväksi 
kyllä muutenkin kuin bikinipornolla.

Varsinaisesta näyttelijätyöstä huolehtii vahvasti läsnäoleva 
Catherine McCormack, historialliselle rikokselle omistautunut 
valokuvaaja. Henkilöt ovat voimakkaasti etualalla, meri ja saaret 
mitättöminä taustatekijöinä, mutta kun draamaa ei kärjistetä 
henkilöiden välillä tapahtuvina ratkaisuina ennen kuin aivan 
filmin lopussa, eivät rutiinimaiset vastakkainasetelmat 
'lurkkiminen pölyisessä arkistossa' tai 'vaimo katselee miestä joka 
katselee jääkuutiota imeksivää bimboa' anna aihetta nostaa 
tätäkään filmiä siihen eroottisten jännäreiden aateliin, missä 
"Basic Instinct" tai "Dead Calm" ovat ns viihdeklassikoita. 
McCormack ei saa filkassa sittenkään sellaista esiintymistilaa 
kuin mihin karismaattisuudessaan ja varmuudessaan pystyisi.

Ja sen historiallisen osuuden loppuselvittely on niin pöljä, että 
filmi sopii paremmin yhteen "Texasin moottorisahamurhaajan" 
kuin "Saint-Pierren murhenäytelmän" kanssa, jos vaikka se 
jälkimmäisen tunnelmia tavoitteleekin. Filkan nimenkin olisi 
voinut surutta suomettaa vaikkapa muotoon "Vesi on verta 
sakeampi".

--
M.G. Soikkeli
Videolta 4.1.2004

Soikkelin elokuva-arkisto