=======================================================
Lyhyesti: "Wonderland" on todentuntuinen kuvaus Lontoon 
naispuolisista yksineläjistä, kolmesta sisaresta kuka 
minkäkin miehen reputtaneena. Hyperrealistinen kuvaus ja 
sinfoninen (Nyman) taustamusiikki tekevät vähintään 
mielenkiintoisen yhdistelmän. Ei tarinoiden ystäville.
=======================================================


"Sydän etsii. Sydän löytää." Kyseessä ei videokannen 
viettelyksistä huolimatta ole metropolin ihmeitä 
todistava romanssi, vaan filmin nimi "Wonderland" (1999) 
on yhtä lailla ironinen kuin lupaava: kyllä, ihmeitä 
tapahtuu suurkaupungissa kaiken aikaa, niistä suurin osa 
vaan ei ole miellyttäviä eikä edes silmiinpistävän 
kauniita. 

Kolme sisarta etsii onneaan kotikulmillaan Lontoossa, 
ajanjakso on kolme päivää ja yksi aamu. Yhdellä on kehno 
aviomies, toisella surkea ex-mies, kolmas kärsii 
tuhoontuomituista treffeistä. Jossain on maailmalta 
sulkeutuneena sisarparven veli, tuorein todiste 
vanhemmiltaan hajonneesta perheestä.

Onko tämä tarina käänteisversio Tsehovin vai Allenin 
kolmen systerin sadusta, onko nykypäivän Lontoo se 
moskova tai new york jota porvarisnaiset eivät koskaan 
löydä, se kaikki jää arvoitukseksi, sillä Michael 
Winterbottomin ohjaus hylkii perinteistä draamaa ja 
dramatiikkaa. Kameratapa on lähempänä tanskalaisten 
lanseeraamaa dogma-tyyliä, mihin huikean vastakohdan luo 
Michael Nymanin tykyttävä sinfoniamuzak. 

'Sympaattinen laatuelokuva' pitää "Wonderlandin" kohdalla 
paikkansa, vaikkei se tyypillisinkään aikuisdraamankaan 
kuluttaja olisi varma, mikä tässä laadun takaa. Jo 
muutaman kinematograafisesti vangitsevan kuvan ja Nymanin 
musiikin ansiosta tämä elokuva on leffaharrastajalle 
mukavaa nähtävää, ja muutaman hymyn ja hymähdyksen tämä 
irrottaa huumorissaankin, sekin kovin samalla tavoin 
understatement tilannekomiikasta kuin von Trierin 
elokuvissa.

Suurin osa näyttelijäkaartista on tuoreita kasvoja 
suomalaiselle katsojalle ja ne tv-sarjoista tutut 
pärstät, etenkin John Simm, sekoittuvat ihan sujuvasti 
porukkaan. Tiskirättirealismin pakolliselta kuviolta 
tuntuu kyllä se, että yksi tositv-synnytys tuo mukamas 
painoarvoa elokuvalle. No ehkä Cannesin yleisölle...

Totta kai katsoja vertaa ohjaaja Winterbottomin Lontoota 
siihen kuvaan, jonka hän antoi toisesta suurkaupungista 
"Tervetuloa Sarajevoon" -filmissä. Kaupungin kolhous ja 
pimeys muuttuu ihmisten taustalla hämmästyttävän 
kauniiksi; eritoten elokuvahistoriaa ovat ne muutamat 
sekunnit joissa yöbussit rullaavat sateisilla kaduilla. 
Muun leffan voi ylikelata ne nähdäkseen.   

Perna etsii. Perna löytää. Vaikka tässä Lontoon 
ihmemaassa etsitäänkin yksityistä rakkautta ja 
henkilökohtaista pysyvyyttä, niin mairittelevimman kuvan 
se antaa ihmisryhmien, parien ja perheiden ilosta. 
Yksinään yrittävät ihmiset, etenkin miehet, ovat tässä 
ihmemaassa tuhoon tuomittuja. Karu kannanotto.

--
M.G. Soikkeli
Videolta 5.6.2001

Soikkelin elokuva-arkisto