========================================================
Lyhyesti: "Yhdeksän kuukautta" on mauton ja melskaava
uudelleenlämmitys ranskalaisesta komediasta "Neuf Mois":
naisella tikittää biologia ja miehellä kännykkä.
Kopio ei innosta näkemään edes originaalia, niin surkea
se on sekä komiikaltaan että sydämellisiksi 
tarkoitetuilta perhepuheiltaan. Pääosassa hermoilee
Hugh "200 $" Grant.
========================================================


Jos jokaisesta leffasta pitää sanoa edes _jotain_ hyvää,
niin tässä on hieno kolmimetrinen rukoilijasirkka, joka
on syömäisillään Hugh Grantin. Se on 2 sekunnin kohtaus
ja se lämmitti mieltäni vielä siinä vaiheessa, kun jätin
leffan kesken siinä tunnin kohdalla. En siis voi 
varmuudella sanoa _millainen_ megahulppea kohellus-
huipennus tähän leffaan on varattu ja montako autoa,
rakennusta ja stunttia on pitänyt särkeä sen tekemiseksi.
Ohjaaja on Chris Columbus, joka toivoo pääsevänsä
taivaaseen sellaisilla hirren alituksilla kuin "Yksin
kotona" ja "Mrs. Doubtfire".

   "Meidän asuntomme ei ole vielä valmis vauvalle."

"Yhdeksän kuukautta" kertoo yläluokan jupeista, hönkien
heidän persooniinsa lämpöä ja oppivaa ymmärrystä: kyllä
isi tajuaa poikansa rakastettavuuden katsellessaan
tämän ultraääniskannattua penistä VHS:ltä. 
	Roskaa! Koko stoori on sellaista sydämetöntä,
kylmää roskaa, jollaisen kohdalla ainoastaan dollarit
pitävät tekijöiden selkäruodon pystyssä. Mukaan
mahdutetaan pehmopornoa ja pehmoleluväkivaltaa (sic),
jotta koko perheellä olisi katsottavaa tämän mauttomuuden 
äärellä, on kuuluisia näyttelijöitä ja on näyttäviä
kamera-ajoja ja on taitopuhdasta stunttitaidetta.
Pressiläpyskässä ohjaaja Columbus herkistelee, miten
perhe on aina hänen elokuviensa keskipisteessä. Se 
on leluperhe, se. Se on kuva perheestä, jossa elämä on
leikkiä, urheilua ja wasp-yhteensopivuutta jollain
mystisellä kaikki valkoihoiset yhdistävällä johdatuksella:
me vaan sovitaan niin hyvin yhteen kun me käydään
MacDisneylandiassa. Se on perhepotretti, jolla ei ole
minkäänlaista kontaktia yhteiskuntarakenteeseen ja
jossa epäonni, yksinäisyys ja sairaus ovat kiehtovia
ja pelkästään kannustavasti opettavaisia tapauksia.
Se on Ankkalinnaa, eikä elämäntyötä.
	No, se on arkifantasiaa ja arkifantasialla on
paikkansa elämässä?
	Mutta kun tällaisen roskan tekijät valehtelevat
lämpimikseen ne tavoitteet joita heillä leffoilleen on,
eivätkä käytä tosissaan hyväkseen fantasiallisia
ulottuvuuksia. Fantasianakin tällaiset "Yksin kotona"
tai "Yhdeksän kuukautta" ovat pelkkää muotoa ilman
mitään henkeä, pelkkää tapahtumaa ilman dramatisoituvia
hahmoja: huonoja fantasioita.
	Ainoa hyöty tällaisista leffoista on, että
jos niistä tykkäävät voitaisiin rekisteröidä, niin
se olisi riittävä indeksi steriloida ne tolloimmat
kansalaiset, jotka katselee sittemmin jälkikasvuaan
vyö kädessä ja ihmettelee miksi se ei ole yhtä suloinen
tai nokkela kuin elokuvien ihmelapset.
	Oma lukunsa Turhien ja Tyhjänpäiväisten Töiden
ikieepoksessa on Hugh Grant. Hän vääntelee naamaansa
jouduttuaan eka kertaa eläessä amerikkalaiseen leffaan,
puhuu lujaa ja joutuu useimmiten tilannekomiikan uhriksi:
katsokaa, miten hassulta tuo britti näyttää kun esine
kämähtää sen otsaan! Kun ohjaaja Columbus väittää
päähenkilön olevan "kind of British Woody Allen", on 
yse jo isomman luokan huijauksesta, miljoonien
dollarien tuotteen väärennetystä 
tuoteselosteesta.
	Robin Williams on "ihan hauska" venäläisen
synnytyslääkärin roolissa ja Jeff Goldblum olemukseltaan
jopa vaikuttava surullisen taiteilijasankarin roolissa;
naispääosan Julianne Moore peräti sympaattinen yksin-
huoltajaehdokas. Mutta tarinan puitteet ovat ontot, 
lavasteen paksuiset, kuten epäilemättä Columbuksen
aiemmissakin filmeissä. Ei löydy Amerikan olemus
tämän unen kartalta, ei.

--
M.G. Soikkeli 


Soikkelin elokuva-arkisto