==========================================================
Lyhyesti: Okkulttinen jännäri "Yhdeksäs portti" on ohjaaja 
Polanskin pahin floppi sitten "Vampyyrintappajien". Alun 
vakava bibliofiilis muuttuu vähitellen veltohkoksi psyko-
fantasiaksi, jossa miehen elämän yhdeksäs portti on 
arvaatte kyllä mikä. Hyvät näyttelijät ihan hukassa.Vältä.
==========================================================


		"Who is LCF?"


"Yhdeksäs portti" (1999) aukeaa kohtauksella, jollaisessa elokuva 
on parhaimmillaan: kirjoilla kalustetussa huoneessa vanha 
mies raapustaa hätäistä kirjettä, sitten kamera siirtyy 
hirttoköyteen, johon ukkopaha tietysti kiipeää 
kiikkumaan. Repliikkejä ei tarvita jotta odotukset saadaan 
ladatuksi, ja kamera voi sujahtaa kirjahyllyn lävitse 
alkuteksteihin ja tekijän kuoleman jälkeiseen elämään, 
jossa illuusiot heräävät henkiin.

Odotukset Roman Polanskin elokuvalta ovat jo 
lähtökohdiltaan korkeat ja pitkän matkaa ohjaaja niihin 
vastaakin. Kuvataan sivistyneiden ihmisten korruptiota, 
kirjahimon saastuttamia ihmisiä, jotka tekevät mitä 
tahansa saadakseen käsiinsä haluamansa teoksen. Heille 
tarinat ovat lakanneet elämästä, ja arvokkainta on kirja 
esineenä, kabbalistisena välikappaleena. Kuvat vaihtuvat 
sinisissä ja mahonginruskeissa sävyissä, joita on tottunut 
odottamaan oikeussalidraamalta, mutta nyt oikeutta 
käydään siitä, mikä epäpyhistä kirjoista ("Varjojen 
valtakunnan yhdeksäs portti") on aito ja mitkä kaksi 
kopioita. Päähenkilönä on "kirjaetsivä" (Johnny Depp) ja 
hänen työnantajanaan mystinen miljonääri (Frank 
Langella).

Niin kauan kuin tarina pysyttelee Amerikan maaperällä, 
sen tunnelma kestää. Kirjan sisältämä uhka aukeaa 
vähitellen ja vaikka vaarat piirittävät sankaria ennalta-
arvattavin kääntein, elokuva on lähtötunnelmissaan kuin 
kultivoitu "Noiduttu sydän": yksityiskohtien suhteen on 
tarkkana, koska ne saattavat liittyä tietoon siitä mikä 
satanistisista opuksista on oikea. Vasta kun tarinassa 
hypätään Eurooppaan etsimään kahta puuttuvaa kirjaa, 
tunnelma lässähtää ja kohtaukset alkavat kompuroida; 
"Ei perkele niillä yksityiskohdilla ollutkaan mitään 
väliä", tajuaa katsoja. Elokuvan lopetus on jopa niin 
ennätyslattea, että katsojan olisi syytä paeta teatterista 
runsas vartti ennen loppua. Jäisi hyvä maku edes 
kauniista kirjoista...

Mutta loppuun leffan katsottuaan on pakko ajatella, miten 
täydellisesti tämä elokuvaprojekti on levinnyt ohjaajan
käsistä. Etenkin tiiviiseen draamasovitukseen, Polanskin
edelliseen ohjaukseen "Yö ei tunne armoa" (1994) nähden 
tämä "Yhdeksäs portti" on kerrassaan omituinen välityö.
Pitääkseen yllä edes oman mielenkiintonsa Polanski
on sijoittanut sankarin henkivartijaksi Emmanuelle 
Seignerin esittämän tennarienkelin. Muut näyttelijät 
lienevät tulleet tuottajien sijoituksena hieman totuttua 
älyllisempään kauhuelokuvaan. Mikä tässä sitten oli 
kauhua? Sekö että Lena Olinista nähdään hänen 
vanhentunut (taka)puolensa, ei näyttelijäsuoritusta, tai 
että Johnny Depp ja Frank Langella menevät hukkaan 
tarinassa, jonka syvällisyys piilee höperöissä viitteissä 
kirjallisuushistoriaan?

Ei voi kyllin korostaa sitä, että edes - tai varsinkaan - 
bibliofiilien ei pidä mennä katsomaan tätä elokuvaa. 
Kirjallista ymmärrystä tässä on vain "Löydä yhdeksän 
virhettä" -tyyppisiin kuva-arvoituksiin, ja Playboy-tasoisiin 
ilmestyksiin. Virnistävä Seigner olisi kiehtovampi kuin 
rinnat paljaana pomppiva Emmanuelle, mutta tämän 
Polanski on jo unohtanut "Katkeran kuun" (1992) jälkeen.

Mielenkiintoisinsta tässä leffassa on se, miten 
tavanomaisia ja turistimaisia takaa-ajokuvioita tarinaan 
kertyy, kun amerikkalainen saapuu Eurooppaan. Tekeekö 
Polanski elokuvansa jenkkejä ajatellen? Espanjalaisen 
Arturo Perez-Reverten romaani, johon elokuva perustuu, 
saattaa olla aivan toista luokkaa kuin tämä Polanskin 
ohjaama latteus, mutta ainakin leffa on kamalaa mainosta 
sekä Arturolle että koko eurooppalaiselle kirjakulttuurille. 
No, voi hyvin kuvitella eurooppalaisenkin katsojan jolle 
tällaisten filmien jälkeen kirjallisuus merkitsee vain 
satanistisia sorkanjälkiä ja kaiken muun löytää 
sarjakuvista.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 5.1.2000

Soikkelin elokuva-arkisto