======================================================================
Lyhyesti: "Yö ei tunne armoa" on aivan erilaista Polanskia kuin 
odotettua, varman päälle toteutettu tiivis filmatisointi Ariel Dorfmanin 
poliittisesta menestysnäytelmästä. Näyttelijät ovat niin tuimasti 
rooleissa kuin mainstreamleffassa voi olla, mutta ei heistä chileläisiä 
radikaaleja saa hyvälläkään uskolla. Raaka aihe, niukasti väkivaltaa.
======================================================================

Jos edes Sigorney Weaverin rooli olisi vaivauduttu antamaan jollekin 
etnisemmälle näyttelijälle, niin tämä leffa olisi herättänyt hyvinkin 
autenttisia ja karmaisevia fiiliksiä lähihistoriasta: mitä tapahtui Etelä-
Amerikassa pari vuosikymmentä sitten, on juuri tapahtunut myös 
Euroopassa. Inhimillisen tunnusmerkit tallaava fasistinen luonne 
selittää sujuvasti itselleen ja muille toimintansa viattomuuden, niin 
sujuvasti että ympärillä olevat ihmiset ja seuraavat sukupolvet 
mieluummin uskovat selitykset kuin sen miten julmasti ihminen voi 
kohdella omaa lajiaan. Kysymys siitä millainen ihminen voi pystyä 
toisen kiduttamiseen on tässä Dorfmanin näytelmässä käsitelty 
sellaisesta tilanteesta käsin, jossa katsoja ei voi olla varma kuka 
puhuu totta, kuka valhetta, ja millainen rooli tuomitsijana ja 
rankaisijana voidaan sallia kidutuksen uhrille.
	"Death and the Maiden" on kerrassaan täydellinen draama. 
Kukin henkilöistä muuttaa tarinan kuluessa kertaalleen 
suhtautumista muihin ja muutos perustellaan siitä käsin miten 
toinen tai toiset saavat uskomaan itseensä. Niinpä draama on yksi 
kihelmöivimpiä jännitystarinoita sillä tasolla millä perustein voit 
luottaa lähimpiin ihmisiisi: entä jos joku olisi lojaalisuudellaan 
pelastanut henkesi, mitä kaikkea olisit valmis uskomaan hänen 
sanomanaan ja mitä valmis tekemään hänen vuokseen?
	Mikään kestävä klassikko tämä leffaversio ei kumminkaan ole. 
Sen lisäksi, että suomennettu nimi on pyöräytetty kokoon jollain 
satunnaisgeneraattorilla, on kolmen hengen näyttelijäkaarti kokoiltu 
ties kenen mieltymyksiä noudattaen. Polanskin ohjaamaksi triioksi se 
on vähän omituisen helppo, näyttelijätyypeiltään jännitteetön 
yhdistelmä: Ben Kingsley, Weaver ja Stuart Wilson. Leffasta saakin 
vaikutelman, että alkuperäisen näytelmän poliittinen ja 
perhekriittinen jännite on pehmitetty ison yleisön pop corn -makua 
varten. Tietysti leffaan olisi voitu lisätä mitä kammottavimpia 
marttyyrikitschisiä takaumia kidutusjaksoihin ja tehdä 90-luvulle 
päivitetty holocaustistragedia, mutta Polanski ymmärtää intensiivisen 
sisäiskertomuksen arvon katsojan omalle mielikuvitukselle.
	Tämän syksyn R&A-festareilla nähdyistä leffoista juuri tämä jäi 
parhaiten elämään mieleen, koska se oli niin huoliteltu kaikessa. 
Ehkä myös siksi, että pitkästä aikaa se oli leffa jonka 
loppuratkaisusta on aivan mahdotonta arvata kuinka käy, ja valittu 
ratkaisu tuntuu ainoalta mielekkäältä vielä sittenkin, kun näkee 
kuinka helppo se on. Dekkareiden jännitysjuonet tuntuvat tällaisen 
leffan jälkeen pelkältä pitkitetyltä kiusalta.

--
################# 					###################
  M.G. Soikkeli	     "You who speak with languages,	 Olen enemmän
  csmaso@uta.fi       you are such liars"		 kuin määritelmäni
#################  					###################



Soikkelin elokuva-arkisto