Zodiac (2007)
============

Nykypäivänä "tinkimätön" tarkoittaa elokuvan tai kirjan 
mainoslauseissa samaa mitä "taide" vielä parikymmentä vuotta 
aiemmin. Toisaalta elokuvat kuten "Zodiac" ovat tinkimättömiä 
siinä, että ne ovat erityisen uskollisia materiaalilleen . ja siitä 
syntyy niiden tyylillinen ehdottomuus, vaikutelma ohjaajan 
näkemyksellisyydestä, joka käytännössä on vain oivallista 
projektinhallintaa.

Ja melkoinen projektielokuva tämä "Zodiac" onkin. Se ansaitsee 
tulla mainituksi myös suurten "sanomalehtielokuvien" joukossa, 
vaikka sen kuvaus journalistien työstä on kaukana siitä 
paperinkuivasta innostuksesta, jota lajin klassikko "Kaikki 
presidentin miehet" voi edelleenkin herättää senttaavissa tai 
bloggaavissa nuorukaisissa. "Zodiacissa" voidaan vitsailla sille, 
että vielä 1970-luvulla joku jaksoi selvittää salamurhaajan 
koodiviestejä ahkerilla kirjastokäynneillä, mutta vitsailua 
lähemmäksi siinä ei tulla lehtimiehen työtä.

Runsaasti jännittävyyttä, jopa klassikkoaineksia "Zodiac" sisältää 
kuitenkin sarjamurhaajafilminä. Sen tusinatavaran joukossa tämä 
David Fincherin ohjaus on tärkeämpi kuin hänen maineensa 
luonut "Se7en": kerrankin murhatrilleri jonka toivoisi olevan 
vaikka puolet pidempi, etenkin jos murhatutkimuksen moniaalle 
haarautuvia (1969-1991) polkuja saa seurata kotisohvalta. 

Eniten pidin niistä poliisityön byrokratiaa ironisoivista 
yksityiskohdista, miten 1970-luvulla isojenkin kaupunkien 
viranomaiset olivat kuin yksinäisiä sheriffejä. Sarjamurhaaja 
syntyi tämän byrokratian ja massamedian yhteisenä 
kasvottomana hirviönä, ihmisestä jota miljoonakaupunkien 
sisältään hajoava rakenne ei kyennyt tunnistamaan edes satojen 
tai tuhansien miestyötuntien ihmisjahdissa. En ihan usko, että 
"Zodiac" olisi merkkiteos, jonka jälkeen paneuduttaisiin 
uudelleen selvittämättömiin rikoksiin, mutta se saattaa olla 
innoittajana vastaaviin dokumentoiviin fiktioihin, jollaisia on 
kovasti kaivannut Oliver Stonen siirryttyä viihdetuottajaksi.

Ajankuva ja yksityiskohdat ovat "Zodiacissa" nekin riittoisasti 
taustoitettuja, tarinaa seuraa ajattelematta millaisin motiivein 
tämä filmi on tehty. Onhan kyseessä kaikkien 
sarjamurhaajatarinoiden äiti, jo 1970-luvulla ensimmäiset 
filmitulkintansa saanut kaupunkilegenda, jonka todelliset kauhut 
unohdettiin hämmästyttävän pian - tai ainakin näin filmin 
taustadokumentissa väitetään.

Parasta ja heikointa "Zodiacissa" on näyttelijäntyö. 
Hahmogalleria antaa paljon tilaa tuntemattomille näyttelijöille, ja 
pienistä rooleista tuttu Mark Ruffalo saa päteä poliisina, jonka 
maineestaan huolimatta ei tarvitse koskaan käyttää asettaan. 
Ainoa ärsyttävä puoli elokuvassa on Jake Gyllenhaal, joka on 
aivan liian kulunut kasvo tällaiseen aikalaisfilmiin eikä häntä ole 
vaivauduttu edes naamioimaan hahmon ikävuosien mukana. 
Ehkä se kuuluu staran sopimukseen?

Robert Downey jr on sitä vastoin piilotettu naamakarvojen ja 
silmälasien taakse. Löysäilevän sankarijournalistin hahmo voi 
tietysti sellaista vaatiakin, mutta yhtä pinnalliselta se vaikuttaa 
kuin Gyllenhaalin kyökinpöytädekkari. Chloe Sevignyn 
farkkuhaalarivaimo jää täysin lavasteeksi, vaikka hahmosta saa 
aavistuksen, mitä kaikkea käsikirjoittaja on hänestä kuvitellut 
saavansa dekkarinsa psykologiseksi taustaksi.

Murhakohtaukset "Zodiacissa" ovat erityisen pelottavia, mutta 
onneksi ei sentään niin korostetun raa'asti mässäileviä kuin mitä 
sarjamurhabuumi mahdollistaisi. Ja onhan näin saatu ehkä 
jokunen naiskatsojakin yleisöksi? On silti helppoa kuvitella, 
miten paljon rikkaamman ajankuvan joku Spike Leen tai Oliver 
Stonen kaltainen ohjaaja olisi tästä saanut eksploitaatioon 
taipuvaisen Fincherin sijaan.

--
M.G. Soikkeli
DVD:ltä 3.11. 2007

Soikkelin elokuva-arkisto