STIGMATASTA (keskusteluryhmään kirj. kommentit)


On ihan sama katsooko "Stigmatan" kaltaista leffaa kauhufilkkana
vai shampoomainoksena, melkoista cityvoodoon kiiltokuvaa sen
jälkimmäinen osa (n. 2/3 leffasta) on. Alku oli, kuten sanottua,
erittäin lupaava, mutta heti kun pappi ja tyttö saatiin samaan
huoneeseen, ei jäljellä ollut kuin edeltävien (kirjaim.) kohtausten
kertausta. Olisi kyllä kiinnostava tietää millaisena eksistentiaalisena
rypistyksenä "Manaaja"-lainat on joku nähnyt ja pitänyt uskonsa,
että tämä elokuva _ei_ ole kauhuleffan B-tasoinen rutiinipätkä.

Vai niistä lopputeksteistäkö se "enemmän kuin kauhupätkä" -käsitys tulee?

Aina löytyy puberteettisia kuluttajia, jotka _toivoisivat_
että kriitikoilla olisi tällainen asenne juuri osakulttuuriksi
miellettyihin tuotteisiin, olivat ne sitten elokuvia, kirjoja
tai tietokonepelejä. Tosiasiassa useimmat leffakriitikot
(tai kritiikin kriitikot tai leffakolumnistit, jollaiseksi
ehkä itseni ennemmin laskisin) ovat erittäin kiinnostuneita
siitä, mihin tuoreimpia kuvallisen kertomisen keinoja käytetään
ja miten; vai kuinka muuten selittäisi esim. "Juokse Lolan"
suosiota?

Minun mielestäni "Stigmata" ei ole _enempää_ kuin pelkkä
tyhjänpäiväinen kauhuleffa; se ei kykene "nousemaan"
kauhugenren yläpuolelle, niin tyhjänpäiväisiä ovat sen
teesit katolisesta kirkosta ja niin tavanomaista sen
kuvasto.

Erään suomalaisen kriitikon tiedetään sanoneen, että jos todella
haluaa saada selville, millainen ihminen on luonteeltaan,
tulee se juottaa känniin tai viedä katsomaan "Querelle"-elokuvaa.
No, nyt tiedän uuden testin: jos haluan todella tietää, miten
lattea joku ihminen on, lähetän sen katsomaan "Stigmatan".


Ihmettelen myös millaisten roolitöiden
perusteella P. Arquette voidaan jo laskea "kovan tason" 
näyttelijäksi?

Vai onko "Stigmatassa" kiinnostavaa juuri se, että päähenkilö
on niinkin ohut hahmo???

Toki on elokuvia, joissa ohut henkilöhahmo jää miellyttävällä
tavalla käsittämättömäksi, ja on peräti olennaista elokuvan
tavalle kertoa (olipa sitten tarinaa tai ei), että hahmoon
ei saa sympatisoivaa otetta, mutta juuri hänen outoutensa tekee
hänestä empaattisen, myötäkoettavan siinä että hän on kuin
osa elokuvan omaa kudosta. Tällaisten elokuvien tykkääminen
saattaa olla kiinni hyvinkin pienistä näyttelijätyön tai hahmon
ominaisuuksien kolahtamisesta. Mitä enemmän Hollywood valitsee
tarinoita yli-ikäisten ja ylityöllistettyjen "tähtinäyttelijöiden"
perusteella, sitä kiinnostavampia ovat noiden elokuvien
sivuhenkilöt, joissa näyttelijä voivat tehdä muutakin kuin
esittää itseään.

Toisaalta ohuen hahmon kiehtovuus on nimenomaan hahmon
ambivalenttiutta: herääviä kysymyksiä siitä, mikä on tämän hahmon
osuus tarinassa, mihin hän tarinaa vie, koska hän on ikään kuin
elimellisempi osa kerrontaa. Esimerkiksi "Seitsemän"-elokuvassa
Kevin Spaceyn esittämä John Doe on leffan ensi kertaa
nähdessä hyytävä, mutta jahka Spaceya on nähnyt monessa
muussa elokuvassa, alkavat tutut eleet ja ilmeet erottua.
Se ei olekaan enää tietty 7-hahmo vaan Spacey-hahmo.

_Sivu_hahmon syventäminen sopivalla näyttelijällä on niin ikään 
mielenkiintoista, esimerkiksi "High fidelity" -leffan
avustava parivaljakko levykaupassa. Mutta en vieläkään
ymmärrä, miten päähenkilön pinnallisuus olisi mielenkiintoista,
jos häntä esittää P. Arquetten kaltainen näyttelijä? Jos vertaa
"Stigmatan" kampaajaa vaikkapa Arquetten tekemään misukkaan
"True romance" -elokuvassa, niin tottahan näyttelijän karismaattisuus
ja rämäkkyys voivat tehdä "pinnallisestakin" hahmosta ikimuistoisen,
mutta ei siinä mitään uutta ja syvällistä synny.

Nope. Minä väitänkin, että se _jää_ genren sisäpuolelle;
ei kykene kertomaan niin yleispätevää ja kiinnostavaa
tarinaa niin kiinnostavalla tavalla, että siinä alkaisi
nähdä muuta kuin epäonnisen kauhufilkan.

Minulle vaan "Stigmata" on sen laatuinen elokuva, että
siitä pitäminen on minulle yhtä käsittämätöntä ja jotenkin
ulkoelokuvallista (en lausunut ääneen syytöstä DVD-buumia
kohtaan jonka alkuviehätys saa shampoomainoksenkin näyttämään
vuosisadan spektaakkelilta...) kuin että pitäisi golf-elokuvista
aurinkoisten ulkokuvien vuoksi.

Kai minun pitäisi laittaa viesteihini disclaimer, että tämän
kirjoittaja pitää Mikko Alatalon Siirtomaasuomi-trilogiasta
ja Kaija Koon iskelmistä, niin ei ainakaan voisi kuulostaa
siltä, että omat tykkäämiset olisivat jotenkin fiksuja
erottautumisia muiden mausta...

Soikkelin elokuva-arkisto