Soikkelin tekstien arkisto | Soikkelin virtuaalinen koti | Soikkelin Bittein SaaristoMarkku Soikkeli--
KIRJALLISEN TYÖN TYLSÄT SANKARIT
Kari Levola (toim.): Kirjailijan työmaat Tammi 2007 "Kirjoittaja ei ymmärrä tuottamastaan materiaalista välttämättä mitään, koska monelle ammatissaan jo toimivalle kirjoittaminen on helpompaa kuin ajattelu." Jos ovat näyttelijät ja kuvataiteilijat kehnoja selittämään lahjakkuuttaan, niin eivät kirjailijat ole, välttämättä, yhtään sen taitavampia. Mari Mörön tokaisu ajattelun edelle menevästä luomisesta ei ole pelkästään itseironinen, vaan myös suhteellisuudentajuinen. Samaa ei voi sanoa kaikista Kirjailijan työmaat -teokseen osallistuneista kirjoittajista. Kuudestatoista nimekkäästä kirjailijasta useimmat kuvailevat uransa vaatimaa ahertamista ja uhrautumista niin kuin kyse olisi väistämättömästä aiheen selättämisestä, työvoitoista. Mitä kuuluisampi kirjailija, sitä väkinäisempi suhde hänellä on luomiseensa. Jotkut ovat ratkaisseet annetun aiheen psykologisoimalla luomisen osaksi persoonansa työstämistä, jotkut käyttäneet tilaisuuden purkaakseen katkeruutta kehnoon kustantajaan (Jari Järvelä) tai kehuakseen maailmanvalloitusta (Eira Stenberg). Kirjailijauran alkuvaihe kuvataan näissä sankaritarinoissa löydetyksi tulemisen ihmeenä, jonka yksityiskohtia ei pysty jälkikäteen hahmottamaan. Kuva on varmasti todenmukainen. Ahkeraa yrittämistä seuraava julkisuus näyttää väistämättömältä, koska jokaista menestystä kohden on tuhat pienempää tarinaa, joiden äänet jäävät tässä kirjassa kuulematta. Rehdit runoilijat Toki mukana on niitäkin kirjailijoita, jotka osaavat nähdä oman elämänsä runollisuuden, jopa sen vastoinkäymisissä. Helena Sinervon ja Ilpo Tiihosen kertomukset työurastaan ovat ainutlaatuisen vilpittömiä. Tiihonen on ainoa, joka tunnustaa viihtyneensä syrjäkulmien taiteilijaelämässä. Sami Parkkinen kertoilee kyllä uransa alkuvaiheita seuranneesta alkoholismista, mutta luomistyöstä hyvin vähän. Vaikuttava on Riina Katajavuoren kuvaus siitä, miten runoilija joutuu selittelemään työnsä oikeutusta enemmän kuin prosaisti, sekä itselle että ympäristölle. Jopa kustannustoimittaja haluaa saada selville, onko Katajavuori askarrellut viidettä kokoelmaansa samaan aikaan, kun hänellä on ollut meneillään myyvempiäkin projekteja. Runoilijoiden jälkeen prosaistit alkavat tuntua markkinapelleiltä, jotka vielä kirjoittavatkin käsittämättömän tylsästi heitä lähinnä olevasta aiheesta, omasta itsestä. 2000 euroa vuodessa Elämänmakuista karheutta kokoelmaan tuovat naiskirjailijoiden kuvaukset siitä, millaista on toimia miesten hallitsemalla kulttuurin kentällä. Siitäkin huolimatta, että lievä enemmistö kirjailijoista on jo naispuolisia, lukijoista nyt puhumattakaan. Tuula-Liina Varis muistuttaa, että jos Suomessa naisen euro on 80 senttiä, niin naiskirjailijan euro ei ole sitäkään. Hän siteeraa Paavo Haavikkoa, että kirjailijan on kuitenkin kirjoitettava juuri niin kuin aikoo kirjoittamisellaan elääkin. Toimittajan työ näkyy olevan se ainoa taustatekijä, jonka ansiosta kirjailija osaa ottaa etäisyyttä tekemiseensä. Mörön ja Variksen kaltaiset kirjoittajat eivät ole pitkästä urasta huolimatta hurahtaneet taiteilijamyyttiin, vaan käsittelevät kynätyöläisyyttä ammattina. Kuva ammatin moninaisuudesta on ollut kirjan ja sitä toimittaneen Kari Levolan tarkoitus. Kokoelman kun on tarkoitus juhlistaa Levolan johtamaa 110-vuotiasta kirjailijaliittoa. Liiton historiikki siirtyi hamaan tulevaisuuteen edellisen johtajan, Jarkko Laineen kuoleman myötä. Sen korvikkeeksi saatiin nyt haalean omahyväinen joukkokuva kirjailijan arjesta. Ei tullut takkia, ei edes kukkaroa. 2000 euroa on kirjailijan vuosiansioiden mediaani, mutta tuskin sentään tämän kokoelman kirjoittajilla. Heistä puolet Levola on kerännyt oman kustantajansa pöydästä. Se siitä moninaisuudesta. Markku Soikkeli