Soikkelin tekstien arkisto | Soikkelin virtuaalinen koti | Soikkelin Bittein SaaristoMarkku Soikkeli--
RUNOUS EI SYNNY INSPIRAATIOSTA VAAN EDITOINNISTA
Ville Hytönen ja Ville-Juhani Sutinen (toim.): Poetiikkaa Seitsemän esseetä runouskäsityksistä. Savukeidas 2007 Turkulainen pienkustantaja Savukeidas on profiloitunut runouden ja yhteiskuntakriittisen kirjallisuuden julkaisijaksi. Savukeitaan voimakaksikko, Ville Hytönen ja Ville-Juhani Sutinen, ovat toimittaneet myös kokoelman runoilijoiden tulkintoja teksteilleen. Tämä on hyvä keino tallentaa 2000-luvun runouden ilmapiiriä. Äänessä on 1970-luvulla syntynyt sukupolvi, nykyrunouden kärkijoukko. Poetiikkaa-otsikon alla seitsemän erityylistä kirjailijaa saa selittää, miksi he ovat valinneet ilmaisutavaksi juuri lyriikan. Lukijan asemaan asettuminen ei ole helppoa kirjailijoillekaan. Johanna Venho on ratkaissut selittämisen vaikeuden vuoropuhelulla. Hän haastattelee itseään kirjallisuudenopiskelijan roolissa. Runous syntyy tieteen ja taiteen leikkauspisteessä, arvelee Venho. Samoilla linjoilla on toinen akateeminen runoilija, Pauliina Haasjoki. Hänelle filosofia on sitä "piilorunollista" tekstiä, jossa harvinaisella tavalla kunnioitetaan "tarpeeksi sanomisen" periaatetta. Myös esikoiskirjailija, patenttivirkailija Janne Nummela puhuu runoudesta tutkimisena ja ensyklopedisena luomisena. Se, että tietyn lyriikan ymmärtäminen edellyttää nykyään akateemisia opintoja, ei tunnu huolettavan häntäkään. Niin paljon kuin Venho, Haasjoki ja Nummela luottavatkin yksilölliseen ääneen, he korostavat kuitenkin editointityötä. Kollegoitaan vanhempi runoilija, Tapani Kinnunen, on esseekokoelman ainoa kirjoittaja, joka jaksaa uskoa runoilijan ylivoimaiseen inspiraatioon ja visionäärin etuoikeuksiin. Huonokin runo on hyvä Yksilöllinen runokieli voi yhdistää lukijoita, vaikka siinä hylättäisiin tutut symbolit ja ylipäänsä runokuville perustuvat ilmaisut. Esimerkiksi Jarkko Tontti puolustaa tilanteille omistautuvaa ja ihmisiä yhdistävää runoutta. Maisemia maalaileva, kuvakeskeinen runous on hänelle jähmeää ja jälkijättöistä. Myös Timo Hännikäinen puhuu poliittisen runouden uudesta tulemisesta. Lyriikalta ei pitäisi odottaa edes perinteisiä teemoja. Laveimmin runouden tehtävää pohtii Joni Pyysalo. Hän näkee nykyrunouden pyrkivän eroon esikuvista ja runousopeista. Omista runoistaan Pyysalo kertoo poistavansa ne kohdat, joista voisi tunnistaa, keitä runoilijoita "vasten" ne on kirjoitettu. Keskustelua runokäsityksistä käydään toki muuallakin kuin esseissä. Etenkin internetin soveltajina runoilijat ovat olleet eturintamassa verrattuna muihin kotimaisiin kirjailijoihin. Nykyaikana lyriikka on jo sinänsä, tekstilajina, kapinallista. Vailla selvää sanomaa ja tarkoitusta se edellyttää lukijalta paneutumista yksittäisen kirjailijan kieleen. Huonosti kirjoitettua runoa voidaan pitää hyvänä ironiana runon perinteitä kohtaan, arvelee Pyysalo. Poetiikkaa-kokoelma todistaa vähintäänkin sen, miten erilaisista lähtökohdista syntyy niin erilaisia tekstejä, jotka luokitellaan niin samanlaisilla tavoilla. Mitähän kaikkea meillä olisi jos meillä ei olisi "runoutta"? Markku Soikkeli