===============================================
Lyhyesti: "12 apinaa" on kolkko ja sirkusmainen
tutkielma siitä miten muisti määrittää yksilön
suhteessa yhteisölliseen, normalin suhteessa
hulluuteen. Terry Gilliamin ohjaus käyttelee
jälleen scifikuvastoa ihanan rienaavasti ja
kokonaisuus on jotakuinkin täyteläisin kokeilu
aikamatkustamisen ongelmista. Ei sisäsiisteille.
===============================================


Samalla tavoin kuin yksilö myös kulttuuri joutuu
pakosta unohtamaan osan menneisyydestään, vanhoista
uskomuksista ja käsitejärjestelmistä, pystyäkseen
kehittymään. Toisaalta jotkut kohdat historiaa
katoavat näkyvistä, vaikka kuinka toivomme löytävämme
todisteita kulttuurin tai oman elämämme historiasta,
todisteita että elämä on ollut entisinä aikoina mitä 
toivommekin. Todisteketjujen sijaan joudumme uskomaan
päättelyketjuihin. Esimerkiksi evoluution suhteen
meille täytyy joiltakin osin riittää todennäköisin
totuus. 
  Yksilö ei kuitenkaan pysty vapaasti muodostamaan
identiteettiään kuvitellun menneisyytensä perustalle,
jos hänelle ulkoa päin annetaan malleja siitä millainen
hänen menneisyytensä on täytynyt olla. Juuri tätä
ongelmaa "12 apinaa" käsittelee tarinassaan loisteliaan
monipuolisesti. Juoni on scifitarinan mukainen, mutta
käsikirjoitus pitää pilkkanaan leffoja kuten "Terminator"
tai "Timecop", joissa
menneisyyteen lähetetty sankari yrittää pelastaa
tulevaisuuden nykyisyyden virheiltä.
  Filmistä on karsittu pois kaikki spektaakkelimainen,
koska keskipisteessä on muistin ongelma: kenen
kuvitelmaa tässä käsitellään, siirtääkö romanssi
päähenkilön muistikuvat mahdollisesta tulevaisuudesta
myös hänen rakkaansa taakaksi, niin että ajatukset
maailmanlopusta ovatkin vain kollektiivista painajaista?
  Myös "Brazil'issa" (1985) Gilliam tasapainotteli
kuvitellun ja tapahtuvan kytkennöillä. Pieni virhe
todellisuuden rekisteröinnissä muistiin johti väärän
miehen pidättämiseen. Ongelmaa selvittämään lähetetty
virkamies muuttui itse ongelmaksi. Tästä löytyy edelleen
yhteys Gilliamin elokuvaan "Fisher King" (1991).
  Laajempi arkkityyppinen tausta hänen ohjaamilleen 
sankaritarinoille on sankarissa, joka lähtee kohtaamaan
hirviön ja muuttuu itse hirviöksi löytäessään hirviössä
itsensä. Gilliamilla yksilön muisti on ristiriidassa
kollektiivisen muistin kanssa. Ristiriidasta syntyy niiden 
kärsimys, jotka muistavat tarkemmin kuin yhteiskunta
edellyttäisi tai niiden, jotka muistavat asioita joita
yhteiskunta haluaisi unohtaa. "12 apinaa" tarkastelee
tätä kärsimystä hullunkurisemmin ja monitulkintaisemmin
kuin aiemmissa elokuvissa. Mielisairaala on kuin apinatalo
on kuin ihmiskunta 1990-luvulla. Kärsivä ihminen on se joka
muistaa liian hyvin pahimman mahdollisen tulevaisuuden,
hänet on siitetty tulevaisuuden tiedolla aivan yhtä raskaasti
kuin hänet on hedelmöitetty menneisyydestä lajinsa geeneillä;
kärsivä ihminen on vanhus ja vastasyntynyt yhdessä, hän
muistaa kaiken menneestä ja tulevasta mutta ei voi liikahtaa
mihinkään, koska häneltä puuttuu kuvittelun vapaus. Kärsivä
lunastuu Gilliamin tarinoissa rakkaudella, yhteisellä
kuvittelulla, kunnes yhteisen idyllin hybris johdattaa 
pelastetun väistämättä äärimmäiseen ratkaisuun.
  "12 apinaa" -elokuvalla on muitakin yhteyksiä "Braziliin":
musiikki muistojen virittäjänä ja elokuva kollektiivisena
muistin käsittelijänä, terrorismin leikkisyys ja lasten
leikin terrori, arjen ja juhlan sekoittuminen kun yksilön
muisti ei kylliksi erotu kollektiivisesta. Gilliamilla
sankari ei toimi sankarillisesti oman tahtonsa vuoksi,
vaan hän noudattaa valmista populaariviihteen tarinaa;
"Brazilissa" ja "12 apinassa" tähän viittaillaan 
kohtauksilla joissa käy ilmi yhteys aiempiin sankari-
tarinoihin. Kaltaisuus "Fisher Kingiin" näkyy sekin
mytologian noudattamisessa ja uuden tarinan rakentamisessa
mytologiaa soveltaen. Molemmissa elokuvissa esikuvallisena
hahmona on hullu, travestinen kristus, joka tuo ihmisille
enemmän tietämystä kuin nämä pystyvät käsittelemään.
12 apinaa ovat sitten ne typerät opetuslapset, jotka
lähtevät toteuttamaan vapahtajan ajatuksia ymmärrettyään
ne alusta alkaen aivan väärin ja liioitellusti.
  Eräässä viime aikojen hitissä pohdiskellaan että entäs
jos jumala olisi "one of us". Ajatusleikkiä voi jatkaa
loputtomiin: jos jumala olisi lihapulla niin millä hänet
maustaisit? Entä jos Jeesus olisi hullu - mihin hänet
sulkisit, vaikka hän kuinka olisi jumalan ainoa poika?
Gilliam ei leikittele tällaisilla ajatuksilla missä
tahansa tarinayhteydessä, vaan hän hakee vertauskohtia
niin shamaanin vaelluksesta (alun kohtaus karhun ja leijonan
kanssa) kuin syntymän symboliikasta (aikamatkalle lähetys
siittämisen kaltaisena prosessina) kuin tehden suoria
viittauksia raamatun mytologiaan.
  Gilliamin elokuvissa eläimet, lapset ja hullut näkevät
maailman todellisen luonteen: skitsouden. He haluavat
että todellisuus on "nyt". Gilliamin ohjaamassa "Time
Bandits"-elokuvassa (1980) lapsi ja kääpiöt hyppivät
ajassa mielensä mukaan. Gilliamin sankarilliset hullut
eivät osaa tai halua uneksia ja toivoa (tai käyttää
muistoja) johdonmukaisella ja hyödyllisellä tavalla;
he elävät siinä missä ovat. Gilliam ei käsittele tätä
sisäisenä tilana, koska elokuva antaa sellaiseen vähän
keinoja, etenkin länsimainen leffaestetiikka, mutta
mainstream-elokuvan keinoilla hän ottaa nykyhetkeä
haluavasta ihmisestä kaiken irti, sijoittaa hänet
romanssiin jossa "nyt" on ainoa merkityksellinen tila,
ja sijoittaa hänet tilaan jossa ihminen pyrkii irti
maan pinnasta: lapsesta alkaen lentämään, vapauttamaan sitä
mikä on kahlittua luonnon- ja yhteiskunnan lakeihin.
  "12 apinan" näyttelijävalinnat olisivat voineet olla
osuvammat. Ensimmäisen puoli tuntia katsoin tätä leffaa
pettyneenä. Olin odottanut huikeita tulevaisuudenvisioita
tai jännittävää juonta maailman täpärästä pelastamisesta,
mutta leffa haahuilee köyhissä lavasteissa ja kehnosti
perustellussa dystopiassa, kunnes ensimmäisen kelan
lopulla huipentuu jonkinlaiseksi musikaaliksi hullujen-
huoneeseen. Sitten leffan omaan kuvastoon alkaa sopeutua,
ja jopa näyttelijöihin. Okei, Bruce Willis näyttää puuttuvalta
linkiltä ihmisen ja apinan välissä, hän on ihan oikea 
välittäjähahmo - samalla tavoin kuin Jeesus oli ihmisen
ja jumalan ristisiitos, lisääntymiskyvytön luonnonoikku.
Madeleine Stowe on tällä kertaa vähäverinen kaunotar,
eikä hän pääse muodostamaan selvästi rajautuvaa hahmoa
kuin vasta naamiouduttuaan blondiksi, hmm - mutta 
hänessä on tiettyä katu-uskottavuutta, jota olisi
suonut käytettävän enemmän. Brad Pitt planeetan
hulluimpana homo sapiensina, joka on sekä Pietari 
että Juudas että Tuomas (tässä järjestyksessä
kohtauksittain), on hänkin lopultakin tyydyttävä
valinta. Sitten _kun_ valintoihin tottuu, kuten 
leffan hurvittelevaan kuvastoon, jossa Gilliam
kokeilee taas jotain hieman erilaista kuin aiemmin.

  Gilliamin elokuvat ovat rakastettavia siinä, että ne 
a) eivät selittele liikoja,
b) tarina on jonkun henkilön maailmankuvan näköinen eikä neutraali, 
c) tarina ei milloinkaan hukkaa leikkisää sävyään.
   Kokonaisuutena "12 apinaa" on tarina 1900-luvun ihmiskunnan 
muistista yhden ihmisen kokemana ja kärsimänä. Se ei herätä suuria 
elämyksiä, mutta se laittaa odottamaan yhä enemmän niin elokuvalta
kuin eritoten scifiltä, ja miksei itseltäkin noiden taiteenlajien 
tulkitsijana. 

--
M.G. Soikkeli


Soikkelin elokuva-arkisto