=============================================================================
Lyhyesti: "Äkkikuolema" on keskinkertainen die hard -klooni, jossa kaapattuna 
on jäähalli ja yhdysvaltain varapresidentti. Hyvin ideoitu skenaario kaatuu 
juonen hutelointiin, henkilöhahmojen latteuteen ja van Damme -keskeisten 
nujakoiden rutiiniin; bonustuskana nukkemaiset lapsinäyttelijät. Dammesta 
on yritetty pehmeämpää hahmoa, turhaan. Suositeltavaa vain kiekkofaneille.
=============================================================================

Keskimäärin parasta amerikkalaisissa elokuvissa ovat Ideat. Juonet voivat 
ponnahdella vähän sinne tänne, henkilöhahmot motivoitua toimintaan pelkän 
aseen, rahan tai maineen glorialla, eikä kohtauksissakaan ole muuta olennaista 
kuin miten ne rajat tilallisesti ja täytetään efekteillä, mutta Idea voi kantaa
läpi leffan ja kannatella vielä metelöiviä, matalalla äänellä murisevia 
trailereita "no escape...no justice...revenge". Kun Idea toimii kerran 
megahyvin, siitä kloonataan tuhat versiota samalla rakenteella ja annetaan 
katsojille tasan se mitä he odottavat. Ideat eivät kestä variaatioita kuin
hyvin omaperäisen ohjaajan mielikuvituksella tai hyvin pitkällä aikavälillä
syntyvillä Idean ironisilla tai toiseen genreen siirretyillä tulkinnoilla.
	Peter Hyamsin ohjaama "Äkkikuolema" petaa varsin vankasti, 
nopeasti ja tyylikkäästi asetelmat Die hard -skeemaa varten. Ideana Die hard -
filkoissa on, että iso ryhmä ihmisiä eristetään suureen suljettuun tilaan 
pahisryhmän ja yksinäisen sankarin kanssa. Tyyliltään Die hardit ovat 
yhdistelmä aktiofilmiä ja katastrofielokuvaa, toisinaan myös poliisipari-
jännäriä. Olennaista niissä on myös ns. "kastroitujen katseiden" jännitys 
eli se, kuinka hyvis ja pahis ovat niin äärimmäisen timangeja äijiä molemmat,
että heidät on eristettävä toisistaan ja ulkoisesta maailmasta. He 
kommunikoivat pelkillä radiopuhelimilla ja kännyköillä, ja hakeutuvat 
toisiaan kohti loppurysäystä varten kuin materian ja antimaterian ytimet.
 	"Äkkikuolemassa" tapahtumien tiivistäminen ja rajaaminen aikaan 
ja tilaan on hoidettu harvinaisen hyvin käsikirjoituksen puolella, 
leffatoteutuksessakin kohtalaisesti. Skenaario ladataan huolella: presidentti
ja hallitus ovat voimattomia pahiksen _täydellisen_ suunnitelman edessä. Mutta 
sitten alkavat vaikeudet, ja kamalaa kyllä, eritoten näitä klooneja useamman 
nähneen kannalta, ne vaikeudet alkavat die hard -klooneissa aina samalta 
kohtaa: sankari ryhtyy hommiin. Mahdottomaksi todistetussa tilanteessa hän 
hoitelee pahikset, pommit ja pallinaamaiset uhrit sellaisella vauhdilla, että 
draamallisesta jännityksestä ei voida puhuakaan leffan ekan puoliajan jälkeen. 
Tällainen epätasaisuus on erityisen masentavaa tämän leffan tarinarakenteessa, 
koska tarinan rytmittäminen kolme erää kestävän jääkiekko-ottelun mukaisesti 
olisi antanut valtavasti hyviä mahdollisuuksia rinnastaa jännitysskenaarioita
kaukalossa ja kaukalon ulkopuolella.
	Näyttää siltä, että "Äkkikuolema" on kirjoitettu Jean-Claude van 
Dammea varten ja siksi kohtauksiin on varattu runsaasti tilaa kokolailla 
tavanomaisille nyrkki&potkutappeluille. Pahikset ovat jälleen aivan 
hykerryttävän ilkeitä ja tappajina kovia ammattilaisia, uhrit avuttomia ja 
virkavalta voimaton, hallelujaa. Van Dammen pitäisi olla psyykkisistä 
vaikeuksista toipuva palotarkastaja, mutta jossain juonen mutkissa sekin idea 
unohdetaan täysin! tai on jätetty leikkaamon lattialle! eikä sen paremmin käy 
äijän mahdollisuuksille näytellä vähän isällisempää ja huolehtivampaa, peräti 
pehmeämpää roolihahmoa.
	"Äkkikuolema" - nimi tulee kiekon jatkoajan pelistä, jossa 
ensimmäinen maali ratkaisee voittajan heti: "Sudden death" - on Peter Hyamsin 
15. teatterielokuva, joten hänellä pitäisi olla kokemusta tehdä kunnon 
leffoja. Mutta viimeksi vuosi sitten hän mokasi ihan yhtä matalalta 
van Dammen kanssa scifi-konseptissa, "TimeCop"-leffan. Hyamsilla ei tunnu 
kertakaikkiaan olevan enää mitään tyylitajua sen päälle, minkä lajin leffaa
hän on tekemässä; kuitenkin hän on sama ohjaaja, joka aikoinaan hyvin
tyylitajuisesti siirsi westernklassikon "High Noon" scifi-genreen 
"Outland"-leffaksi.

--
#####################   	"I mean, how great can you get
    M.G. Soikkeli	 	       with people like me 
    csmaso@uta.fi 	 	   going through your garbage
#####################	 	       looking for a story?"

Soikkelin elokuva-arkisto