==========================================================
Lyhyesti: "Armageddon" on yhtä kuin "Con Air" avaruudessa:
joukko hulttiomachoja pullistelee tällä kertaa 
avaruuspuvuissa pelastaakseen planeetan asteroidilta.
"Deep Impactiin" verrattuna leffa on saman teeman
käsittelijänä vieläkin konservatiivisempi ja melskaavampi,
mutta avaruusvisioissa on muutamat efektikomeat hetkensä.
==========================================================


On ällistyttävää, että Hollywood ei ole patentoinut
tarinaa, jossa päästään totaalisesti puolustamaan
amerikkalaisia perusarvoja, kun 'koko maailma 
sellaisena kuin sen tunnemme' on uhattuna. Mitkä 
tahansa teknologian arveluttavat tuotokset menevät siinä
yhteydessä täydestä, mukaanlukien öljynporaus ja ydinaseet
ja  hyperkallis avaruuskilpailu - kun planeettaa uhkaa 
avaruudesta lähestyvä hiidekivi, eräänlainen 
"Rock" (1996), jonne hulttiomachot kelpaavat 
yksipiippuisine laitteineen tekemään duuninsa.

'Se ampui ensin, nyt me vastaamme¹ on 
ihmiskunnan vastaus kosmiselle nopalle, eikä siis 
ihme että "Armageddonin" (1998) kertojanäänenä 
piipahtaa elokuvan aluksi Charlton Heston, kaikkien 
nykyisten hollywoodmachojen kantaisä ja kansallisen 
kiväärijärjestön puheenjohtaja, konservatiivisen 
idiotismin isäntä-ääninen sanansaattaja. Kun 
planeetan joukkotuhoisin kulttuuri tuottaa tällaisia 
tähtiä ("shooting stars"), niin vakavissaanhan ei 
moista planeettaa voisikaan mennä suojelemaan...
hassuinta vaan, että maailmanlopun edellä juuri Hollywood
ryhtyy ratkaisemaan luokkaristiriitoja: kun suurin
vaara uhkaa, tarvitaan perusduunareita raivaamaan
Maan reitille osuva järkäle pois; NASA ja presidentti eivät
ymmärrä tuomiopäivän kaltaisten likaisten sodomoa&gomorra-
puuhien päälle.

"Armageddon" seuraa melko tarkalleen samaa 
juonta kuin "Deep Impact" (1998); katsojan 
jännitys sijoittuu siihen, miten monta 
sankariehdokasta voidaan menettää leffan aikana, ja 
kuinka moneen suurkaupunkiin jumalainen noppa 
ehtii kämähtää draamaelokuvia kömpelömmän 
kohtalon käsissä. Taas sataa taivaalta tulta ja 
tulikiveä, ennen kuin muutaman urhean poraajan 
ryhmä ehtii uhkaavan asteroidin pinnalle 
ydinpommit kapsäkissä; taas juostaan niin monta 
kierrosta kilpaa digitaalisten sekuntien kanssa, että 
"Armageddonia" on vaikea katsoa juuri muuna 
kuin pommileffojen (vrt. "Räjähdyspisteessä", 
"Speed", "Spesialisti", ym.) suuruudenhulluna 
ääripäänä.

Kahteen ja puoleen tuntiin on mahdutettu 
yksi ainoa särmä, "Con Air'in" tavoin siitä 
huolehtii "superälykästä" luihuilijaa toistamiseen 
esittävä Steve Buscemi. Hänen yksirivisensä 
laukeaa tiheämmin kuin porausryhmän putket, ja 
lopulta onkin elokuvan toiminnallisin osa. Bruce 
Willis on siirtynyt yksinäisen körmyn roolista 
isälliseksi hahmoksi, mikä ei ainakaan nosta leffan 
vauhtia, ja Liv Tyler pupuilee porariköörin 
yhteisenä madonnana - sillä nämä heput eivät pelastaa 
maailmaa perheen, kansakunnan tai jonkin muun 
evoluutiossa syntyneen oikun vuoksi, vaan siksi 
että he nyt vaan ovat NE jannut jotka _pystyvät_
tekemään sen: opettelemaan viikossa astronauteiksi 
ja pelastamaan planeetan tunnissa. Mihin siinä 
NASAa tarvitaan muuta kuin aiheuttamaan 
haasteellisia ongelmia pykälillään?

Myös Greenpeace saa osuutensa "Armageddonin"
harvaan ja kauas tähtäävistä herjoista, ja voinee 
tarkkailla miten ympäristöjärjestön tyhjänpäiväinen 
pilkka sopii tämän leffan maailmankuvaan: "Armageddonissa"
asteroidikin on pala ihmistä uhkaavaa luontoa, ja 
jos ihmiskunnalla ei ole tarpeeksi pitkälle (teknisesti 
ja mieskuntoisesti) kehittynyt hybris yli luonnon, 
olemme voimattomia tositilanteen edessä. Näin leffa 
jytisyttää tuomiopäivän rumpua, ja nostaa 
esimerkiksi huonosti hoidetusta kansallisesta 
teknologiasta/hybriksestä venäläisen 
avaruusaseman, joka hädintuskin kelpaa P-paikaksi 
amerikkalaiselle avaruussukkulalle. Jep, tämä leffa 
ottaa pulttia mistä tahansa paitsi tosiasioista - myös 
verrattuna "Deep Impact" -kilpailijaan.

"Armageddon" on leikattu sillä äärimmäisellä 
ja ylipitkiin tarinoihin viettävällä tehokkuudella, jota 
on saanut nähdä ison budjetin toimintaelokuvissa jo 
muutaman vuoden ajan; edellämainitut "Con Air" 
ja "Rock" etunenässä. Sellaista viihdeleffaa on 
sujuva seurata, mikäpä siinä, mutta yhtä nopeasti 
tällainen visuaalinen tuhlailu kuluttaa katsojansa 
loppuun - ja väistämättä elokuviin aletaan jossain 
vaiheessa taas peräänkuuluttamaan muunkinlaisia 
juonenkäänteitä kuin se, missä vaiheessa yksilö 
leikkautuu ulos univormustaan ja toimii 
esimiestensä agendaa vastaan. Toinen itsensä 
kuolettava ominaisuus tässä lajityypissä on liiaksi 
huoliteltu kuvan rakentaminen valoista ja väreistä ja 
hahmoista, mainoskuvamainen kerronta, jossa 
rakasteleva pari lojuu edustavana asetelmana 
yhdessä sponssaavan firman auton kanssa.

Parasta maailmanloppuleffoissa on se, että niille
on hankala luoda jatko-osia. Lajityyppi ei kuitenkaan
välttämättä ole kuolemassa sukupuuttoon. Nyt on 
siis nähty erikoisefektien parhaimmisto 
tulivuorien (esim. "Dante's peak"), tornaadojen 
(esim. "Twister") ja asteroidin suhteen. Mitähän 
vielä on jäljellä? Tsunami, maanjäristys, rutto ja 
ydinsota jouduttanee kaivamaan laatikonpohjalta, 
sillä ilmestyskirjan hauskin kuvasto menee edelleen 
Disneyn hommiksi.

Yksittäistä "Armageddonia" voi varauksetta suositella 
niille, jotka viihtyivät Michael Bayn ohjaaman 
"Rockin" kanssa, sekä lievällä varauksella niille, 
jotka pitävät rakettiscifistä: asteroidin pinnalla 
ollaan pitkään ja tukevasti kuin studion nurkassa, 
mutta filkassa on kyllä monia kauniitakin 
avaruusnäkymiä. 

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 27.7.1998

Soikkelin elokuva-arkisto