====================================================
Lyhyesti: "Boxer" on aihepiiriltään kiinnostava, 
mutta hahmoiltaan laimea poliittinen romanssi 90-
luvun Belfastissa. Urheiluleffaksi vähän vaisu, jopa 
kepeä, ja ajankuvana kestämätön. Sen sijaan 
ajankohtaisuus, näyttelijät ja ympäristö tehoavat.
====================================================


"Boxer"-elokuvan (1998) nimi on niin abstrakti ja 
ylimalkainen, että lippuluukulla on jo unohtanut, 
millä kutsua tätä Day-Lewisia ja IRA-irkkulaa 
tarjoilevaa tarinaa. Elokuvan nähtyään nimeä voi 
pitää myös harhaanjohtavana, mikäli sen on 
tarkoitus antaa jokin mielikuva tämän elokuvan 
keskeisestä asetelmasta; onneksi sitä ei sentään ole 
yritetty suomentaa "Taistelijaksi", kuten Simon-
Garfunkelin samannimisen biisin kotimainen 
sovitus kuuluu. Siksi toisekseen tämä leffa lähtee 
liikkeelle viidakkomaisemmista ja 
bassosynkemmistä rytmeistä kuin Simon-Garfunkel 
-pirtelöt
    Nyrkkeilijähahmon symboliikka on toki 
"Boxerissa" keskeistä: kuinka kamppailla reilun 
pelin säännöillä, etenkin siinä vaiheessa, kun 
vastustaja on niin heikoilla, että mikään varsinainen 
pelisääntö ei estäisi täyttä tyrmäystä. Englantilaisen 
kulttuurin osanahan nyrkkeilyä on markkinoitu 
"gentleman-lajina", ja tämä Jim Sheridanin ohjaama 
elokuva rakentaa kiinnostavia vertailuja irlantilaisen 
työväenluokan ja brittiyläluokan välisestä 
"herrasmiesmäisyydestä" mitä tulee niin 
nyrkkeilyyn kuin ylipäänsä konfliktien 
selvittämiseen. Sheridan, tai käsikirjoittaja Terry 
George, tekee myös selvän pesäeron reilun IRA-
nyrkkeilijän ja pelkästä vahingoittamisesta 
kiinnostuneen IRA-sadistin välillä.
    Mutta mikään nyrkkeily- tai edes 
urheiluelokuvahan "Boxer" ei ole - valitettavasti, 
koska nyt lopputulos etsii kömpelösti paikkaansa 
romanssin, poliittisen jännärin, ja ryysyistä 
maineeseen -sporttileffan välimaastossa. Tehdessään
"Isän nimeen"-elokuvaa Sheridan antoi periksi jenkkien
rahoitukselle ja lisäsi mustavalkoisia yksilö/yhteiskunta-
asetelmia:  jälleen henkilöiden vastakkainasettelu on
kuin asemasodassa, ja ilman draamallisuutta, ilman
ajatusten ja toiminnan vuoropuhelua.
    Päärooliin kiinnitetyssä Daniel Day-Lewisissa 
olisi ainesta - voimaa, ulkonäköä ja sähäkkyyttä - 
vakavahenkiseen urheilumelodraamaan, mutta 
ohjaaja Sheridan on halunnut kiinnittää hänet 
jälleen ihan toiseen taustaan: Day-Lewis on taas 
kerran kärsivä mutta kovapäinen irkku, joka on 
kansallisuudelleen lojaalimpi kuin yksikään 
politiikassa kätensä liannut naapuri. Kuten Helena 
Ylänen hauskasti kiteytti (27.2. Nyt-liite) 
arvostelussaan: "Tyhmempi voisi luulla, etteivät 
Belfastissa muut kärsikään kuin yksi ja sama Daniel 
Day-Lewisin näköinen katolilaismies".
    Tällä kertaa Day-Lewis on miltei yhtä 
fyysisessä ja vähäpuheisessa roolissa kuin "My left 
foot"-vammaiskuvauksessa. Onneksi "Boxer" ei 
nouse ja kaadu Danny Boyn kehätulkinnan myötä, 
vaan mielenkiintoa ylläpitää erittäin ajankohtaisen 
ja autenttisen oloinen ympäristökuvaus. Romanssi 
olisi tämän elokuvan rasittavin jännite, mutta sen 
juonteen kiinnittää arkeen Emily Watson; hänen 
hymynsä ja surunsa ovat valoa ja hämärää, aurinkoa 
ja sadetta, vaivoin pidätellyn tunteen läikähdyksiä, 
jotka tulevat läpi elokuvan asetelmallisista 
kohtauksista.
    Sheridan on nimittäin hirvittävän kömpelö 
ohjaamaan draamaa, mikä näkyy paljaiten 
kyvyttömyydessä organisoida vähintään kolmen 
ihmisen dialogia, mutta hänellä on silmää 
kohtausten visuaalisuudelle. Belfastin rähjäistä, 
asein vartioitua rauhaa kuvatessaan hän elävöittää 
tv-tuttuja maisemia mieleen jäävällä tavalla.
    "Boxer" on tärkeä leffa osoittaessaan miten 
erilaisia mielipiteitä sisältyy jo yhteen (katoliseen) 
leiriin äärimmäisen konfliktin keskellä, mutta 
mikään elokuvallisesti kestävä teos tämä ei ole. Jos 
tarinan siirtäisi Suomeen niin "Boxer" paljastuisi 
kaikessa latteudessaan: kuvittele Juha Turkka joka 
rakastuu kettutyttöön ja ryhtyy ekoterroristiksi, 
mutta kiinni jäätyään ja 14 vuotta lusittuaan 
perustaa Jakomäen nuorille Walkers-kahvilan, 
johon pääsee sisään nahkarotsista tai 
turkiskauluksesta riippumatta. Juurikaan terävämpi 
ei ole "Boxerinkaan" draamallinen lähtökohta.



Soikkelin elokuva-arkisto