====================================================================
Lyhyesti: "Con Air", tarina psykopaattimurhaajien sieppaamasta
vankilennosta, yrittää olla kovempi, rumempi ja synkempi kuin yksikään 
die hard -klooni aiemmin. Ekat puoli tuntia leffa onkin yhtä lentävää 
verenruosteista metallia, vaan loppua kohti filkka leviää juonen
jumboaukkoihin. Hyvät näyttelijät hupenevat vauhdin ylläpitoon.
====================================================================

On muutamia miesnäyttelijöitä, joiden ylibuukkaaminen liian moneen ja
liian erilaiseen elokuvaan saa vähitellen näkemään näiden
näyttelijätyössä enemmän falskiutta kuin eläytymistä, enemmän toistoa
ja rajoittuneisuutta kuin uusiin nahkoihin heittäytymistä. Kun katselee
jälkikäteen heidän vanhempia elokuviaan, ei pidä enää edes niistä, joissa
heidän näyttelijäpersoonansa on näyttänyt sopivan rooliin täydellisesti. 
     Tällaisia tähtiä ovat Robin Williams, William Hurt, Billy Cristal
- ja ylitse tai alitse muiden Nicolas Cage. Vielä "Rockissa" hän
menetteli jotenkuten sankariroolin vähitellen löytävänä jokamiehenä,
mutta "Con Air"-filkassa hänen pitäisi olla kommandoista kovin, Bruce
Willisin veroinen konnajoukon kutistaja die hard -tyyliin ehdottomassa
ympäristössä. Pitkätukkainen raahustaen replikoiva Cage on kuin US
Armyn kokeilukappale testosteronipullossa kasvatetusta tappajasta.
Toimintakohtauksissa hänestä puuttuu kaikki sähäkkyys,
tunnelmoivissa kohdissa taas mutisee kuin pilven lävitse. Enkä tarkoita
cumulusta...
     "Con Air - lento vapauteen" (1997) on Simon Westin
esikoisohjaus, mutta enemmän siinä näkyy samojen tuottajien
kädenjälki, jotka takoivat "Rockin" (1996) juonenpohjiksi yhden
tehokkaimmista filkan aloituksista. Simon Westilla saattaisi olla
enemmän silmää yksityiskohdille kuin "Rockissa" toisen ohjauksensa
tehneellä Michael Baylla (jolta on tulossa ensi vuonna Bruce Willisin
tähdittämä actionpala "Armageddon"), mutta tuottajien tahto määrää
jytinän lajin, eikä aikaa suoda sen paremmin henkilöhahmojen kuin
ympäristöjenkään luonnehdintaan. Filkka paahtaa niin lujaa
tapahtumissaan, että ennen alkutekstien viimeisiä tavuja se on jo
kertonut yhtä paljon kuin vanha gangsterispektaakkeli! 
     Filkan tarinan on kirjoittanut Scott Rosenberg, jonka
omintakeisuus näkyi jo elokuvassa "Unelmien tytöt" (1996) ja
kuulemman mukaan myös filkassa "Things to Do in Denver when
You're Dead" (1995). Hurjien hahmojen kautta leffa kommentoikin
muutamin osuvien kohtauksin sekä sarjamurhaajaleffoja että
pahishahmojen kategoriaa laajemminkin. Valitettavasti hahmojen
persoonilla on hyvin vähän sijaa siinä niissä interaktioissa, joihin he
tässä toimintaympäristössä useimmiten joutuvat: muskeleiksi
muskeleiden joukkoon. Lisäksi ympäristöt ovat kaiken aikaa sotkuisia
rajoiltaan: miten suljettu lentokone onkaan miljöönä, mitä kaikkea
yllättäen löytyykään tappelunäyttämöltä, mistä kaikki sivulliset siviilit
oikein ilmestyivätkään?
     "Con Air"-tyyppiset leffat ovat kyllä kuluttajaystävällistä
viihdetuotantoa sikäli, että katsoja voi varmasti tuntea saaneensa nähdä
_paljon_: materiaa räiskyy sirpaleiksi tolkuttomia määriä, on sodan
kaltaista piippujen kalistelua, on psykoottista pelottelua sarjamurhaajan
yli-ihmisyydellä, ironisia one-linereita yksi per minuutti, ja on vähän
romanssia ja on auktoriteettien herjaamista, ja taas kiidetään eteenpäin
milloin milläkin välineellä - ja äkkiä leffa on ohitse.
     Sääliksi ei käy katsojaa, vaan näyttelijöitä. "Con Airissa" on
muutamia kertakaikkisen loistavia näyttelijöitä - tosin Cagen lisäksi
filkassa on järjetön miehitys laittaa irkku Colm Meaney egopöhöttyneen
virastoagentin rooliin. Näyttelijä John Malkovich ei pääse
pelottelemaan katsojia niin täysillä kuin rooli antaisi mahdollisuuden, ja
Steve Buscemin enkelimäinen demonihahmo leikataan mukaan
muutamiin kohtauksiin kuin toisesta leffasta. Malkovich on perinyt
tavallaan "Rockista" Ed Harrisin paikan määrätietoisen älykkäänä
pahiksena ja Nicolas Cagen vuoro on urheilla kohti sitä kiltin &
parantuvan pahiksen roolia, jossa Sean Connery muutamalla eleellä
pärjäsi läpi "Rockin" kohtausten.
     Pakollisia naishahmoja on yllättävän niukasti; äijien keskinäinen
rytisely halutaan pitää etualalla. Palkintopupuna viivähtää Monica
Potter ja pelastettavan naisen roolissa on monien actionleffojen vanttera
latinoveteraani Rachel Ticotini.
     John Cusack on perinyt "Rockin " konseptista siloposkisen
viranomaisen roolin. Cusackilla on ikää yhtä paljon kuin leffarooleja
(31), mutta "Con Air" näyttäisi olevan hänen ensimmäinen iso
tähtiroolinsa; siloisuudessaan hän sopiikin teiniyleisönsä
samaistumiskohteeksi paremmin kuin örmähtänyt Cage.
     "Con air" putoaa siiviltään muutenkin kohti filkan loppua ja
suttuisia takaa-ajokohtauksia, mutta Cagen takia filkan hyvät
näyttelijät, Malkovich ja Buscami, eivät saa arvoistaan tilaa. Kuitenkin
Time-lehden arvostelussa kehuttiin juuri Cagen tuovan
actionsankareihin haavoittuvuutta. Mutta olennaisempaa lienee muiden
tähtien iäkkyys: Cage on 33, Schwarzenegger  50, Stallone 51 ja
Harrison Ford 55 (toteaa lehti). 
     Mitä kaikkea vielä voi tullakaan tuosta kirjallisuustieteen
professorin (August Coppolan) pojasta? Seuraavaksi hän on pilaamassa
John Woon leffaa "Face off" ja vielä 1998 hän lentää valkokankaille
trikoissa "Superman lives"-filkassa.
     Eikö Ameriikan maasta tosiaan löydy mitään jytäävämpää kuin
Kake-rock?

--
#####################  "Vaikka en voikaan Teitä nyt armahtaa, toivon Teidän
    M.G. Soikkeli	löytävän tien pois nykyisestä umpikujastanne takaisin
    csmaso@uta.fi 	ihmisten keskuuteen ja rakentavaan työhön."
#####################		- Mauno Koivisto: Kaksi kautta - 

Soikkelin elokuva-arkisto