=================================================================
Lyhyesti: "Contact" on älykäs ja liikuttava toteutus Carl Saganin
tieteissadusta. Zemeckisin ohjauksena se on kristus-tarina, mutta
tekee oikeutta uskonnon ja tieteen yhteisille piirteille, halulle 
löytää totuus näennäisen takaa. Jodie Fosterin Oscar-potentiaalia.
=================================================================

          "Wonna take a ride?"

Sattuipa kerran, että runoilija, kriitikko ja tiedemies menivät
katsomaan saman elokuvan, Robert Zemeckisin ohjaaman scifi-
leffan "Contact - ensimmäinen yhteys" (1997). Jälkikäteen he
keskustelivat teemukin ylitse:

Runoilija: Minusta siinä oli parasta sellanen innokkaan odotuksen
henki, joka keskittyi Jodie Fosterin esittämään tutkijanaiseen. Se Ellie
tosiaan näytti siltä, että oli valmis pistämään kaiken elämänsä likoon
sen puolesta mihin uskoi. Ton leffan fantasialliset, ne visuaalisesti
huikeat jaksot oli katsojalle niinku palkinto myötäeläytymisestä hahmoon.

Kriitikko: "Contactin" efektivelhous oli vastaus kysymykseen
uskosta ja epäuskosta. Kun katsoja saatiin houkuteltua
myötätuntoon Fosterin Ellie-hahmoa kohtaan, hän oli valmis
empatiaan myös efektejä kohtaan. Niinpä leffan kysymykset
todellisuusaffektista olivat haasteita leffan katsottavuudelle. Foster
on tuolimatkallaan esikatsoja. Jos katsoja myöntää efektien
vaikuttavuuden, hän myöntää niiden osuuden tarinassa,
mikä lisää efektien merkitystä, mikä taas osuutta tarinassa, ja niin
edelleen. Sama keino, muuten, kuin puolidokumentaaristen
elokuvien "realistisuus".

Tiedemies: Hmm, että "Contact" olikin itse asiassa tarina siitä, miten
elokuvan sisäisen tarinatason hahmo löytää häntä ympäröivän
teknisen toteutuksen ja ymmärtää persoonansa olevan korkeampien
voimien käsissä, so. elokuvan tekijöiden...

Runoilija: Mutta olihan tässä toki tarinakin! Sama stoori voitaisiin
sijoittaa vaikkapa lavasteettomalle näyttämölle ja näytellä vaikka
miimisesti, ja kuitenkin se olis ymmärrettävissä. Ei se Sagan ollut
pelkästään nokkela skientisti.

Kriitikko: No, tämä on se uskonnollinen viitekehys jonka läpi
"Contact" otetaan vastaan, ja siihen kuuluvat olennaisesti kömpelöt
messiaskilpailijat ja pelkistetyt vastavoimat. Foster autiomaan
reunalla, isälleen omistautuneena vilpittömyyden perikuvana - ja äiti
pelkkä tekosyy aloittaa radioaharrastus isän äänen etsimiseksi.
Jeesuskuvastoa.

Tiedemies: Niin, muistan kyllä että Saganin romaanista vahvimmat
kokemukset olivat epäily, kutkuttava hämmennys, ja hienoinen
pettymys. Lukemiseen vaikutti epäluulo kirjan uskonnollisesta
painolastista. Sitten tarina vetäisi mukaan sillä kohtaa, jossa
tiedemiehet saavat purettua ensimmäisen visuaalisen koodauksen, ja
kuitenkin hämmästyttävä asia selitetään tieteellisen järkevästi. Mutta
lopussa kirja jätti pettymyksen tunteen: tässäkö kaikki?

Runoilija: Elokuvasta ei sellaista fiilistä jäänyt. Jotkut poistuivat
teatterista silmäkulmassa kyyneleitä. Eikä se silti ollut
nyyhkyromanttinen, vaan yltiöhumanistinen.

Kriitikko: No joo, paitsi niille 15-vuotiaille vidiooteille, jotka olivat
tulleet näkemään "Stargate II:n", laserpyssy kädessä etenevän
Fosterin, jollaista mielikuvaa trailerit ruokkivat. Mutta sehän olikin
sitten "Paluu tulevaisuuteen IV".

Tiedemies: 400 miljardia tähteä! Rikkihapposateita Venuksessa!
Minusta tämä elokuva oli parhaimmillaan osoittaessaan tunnetun
maailman monimuotoisuuden: tiedämme miten vieraita ja kaukaisia
monet tämän maailman tilat ovat meille, ja voimme ainakin jotenkin
kuvitella ne omalta kannaltamme.

Kriitikko: Siis että taivas yllä on maallisen ja maailmallisen metafora;
toisen planeetan vierauden kuvat oman vierautemme peilikuvia?

Runoilija: Ei suinkaan! Olihan siinä erilaisia ihmisiä, tiedemiehiä ja
uskovaisia ja muita, ja kaikki yritti puhua jollain lailla täydellisen
vieraasta asiasta. Mutta eihän ne siitä puhuneet, mitä jotkut alienit
on, vaan mitä ihmiset on noin niinku maailmankaikkeuden
mittakaavassa. Ja ne ties sen kun ne puhu aiheesta.

Tiedemies: Toisaalta leffassa ei kertaakaan vakavasti pohdittu, miten
järjetöntä on etsiä älyllistä elämää avaruudesta, kun sellaista ei ole
vielä havaittu riittävissä määrin edes omalla planeetalla.

Kriitikko: Juuri tämä ärsytti minuakin eniten. Kertaakaan ei
kyseenalaistettu sitä, ovatko ihmiset kypsiä kommunikoimaan edes
keskenään, saati sitten alieneiden treffilinjalla.

Runoilija: Kyllä sitä kritisoitiin: käsitteet niinku "jumala" on ihmisten
sivilisaatioiden kehittämiä ilmaisuja sellaselle, mistä täytyy puhua
edes jotenkin; yhteisistä elämän perusteista, moraalista,
olemassaolosta. Ja tossa leffassa usko - mihin kukin sitten uskokin,
jumalaan tai kokemukseen tai kansakuntaan - oli sopimus yhteisen
sivilisaation sisällä, että ees jostain merkeistä pidetään kiinni.

Tiedemies: "Contact" oli oikeastaan optimistinen elokuva
luottamuksesta kommunikaatioon: häiriöiden lävitse, tulkintojen
moninaisuudesta huolimatta ja intentioiden kyseenalaistamisen
jälkeenkin kommunikaatio toimii _aina_. Melkoista tiedeuskoa,
sinänsä.

Kriitikko: Oli varmaan Nokian sponssaama...

Runoilija: Kommunikaatio toimi, koska ihmiset _oli_ valmiita
uskomaan ja oli valmiita uuteen sopimukseen siitä, millanen ihminen
perimmiltään on ja millaseksi voi tulla. Eikse leffa vihjannut, että tää
uskovainen kundikin oli valmis luopumaan omasta uskostaan koska
se luotti niin vahvasti tän yhen _ihmisen_ kokemukseen ja puheisiin?

Tiedemies: Yllättävän terävästi elokuva otti kantaa ylipäänsä siihen,
millaista on olla tiedemies planeetalla, jossa 95 % ihmisistä elää
edelleen keskiaikaisen maailmankuvan lumoissa ja uskoo ennemmin
mihin tahansa "pyhäksi" noteerattuun tekstiin kuin tieteelliseen
tietoon.

Kriitikko: Pah, vai vielä terävästi! kun leffa jatkoi suoraan Kubrickin
"2001:n" (1968) viitoittamaa tietä tehden tieteellisestä
eksperimentistä psykedeelisen nojatuolireissun turistirannalle.
Varmasti Oscar erikoisefekteistä.

Runoilija: Mutta sehän onkin elokuva, eikä dokkari; omistettu
tunteille, eikä analyysille. Se herätti monenlaisia tunteita, koska siinä
oli monenlaisia ihmisiä ja kaikki oli uskottavia.

Tiedemies: Niin minäkin sen koin. Koska kirjan tarinaa oli vielä
päivitetty vuoden 1997 tilanteeseen sopivaksi, oli helppoa unohtaa
romaani ja keskittyä hahmojen tuntemuksiin. Sen ohella, että niin
massiivista, niin _tuntuvan_ metallista koneen ja ihmisen kontaktia
en myöskään ole kokenut elokuvissa aiemmin kuin tämän leffan
kohtaus, jossa avaruuskapseliin asetuttiin.

Runoilija: Jodie Fosterin osalta tää leffa oli parasta missä se on ollut,
niin selvästi pysty näkee mielenliikkeiden muutokset sen kasvoilla:
epävarmuus keskellä innostusta, pidättäytyminen katkeruudesta ja
määrätietoinen ilo toisen puolesta, omatunnon pakko noudattaa yhtä
aikaa tiedemiehen ja ihmisenä olemisen vakaumusta. James Woods
ja John Hurt oli vähän huumoripainotteisia valintoja, ja sit se
uskovaista esittänyt kundi jotenkin imelä, mut muuten ok
näyttelijäjengi, tosissaan reagoivan olosia.

Tiedemies: Jos vielä lopuksi muistuttaisi siitä tarinan
ensisijaisuudesta, josta mainitsit. Tavallaan sen tarinan viehätys oli
siinä miten neljä erilaista ihmistyyppiä toimi jokainen uskonsa
mukaisesti ja kuitenkin saattoi olla yhteinen tavoite: puolue- ja
tiedepoliitikolla oma etu, kroisoksella ihmiskunnan edistäminen,
uskiksella planeettaseurakunnan edustaminen, ja vieraan älyn
etsijällä tarve löytää se. Ja miten paljon pidemmälle pohdittu tämän
filmin alien-kontakti olikaan kuin jossain Independence dayssa"
(1996).

Kriitikko: Hohhoijaa, seuraavaksi varmaan tulee teineille oma
versio: "Ellie - alienin heila": tulkaa tsekkaa millanen on Jodie
Fosterin, kovismimmiroolien ykkösnännääjän esittämä Maan pimu ja
"eka kontakti" alienin kanssa! Luvassa räävitöntä menoa
kontaktipuhelinlinjalla!

Runoilija: ...mutta itseensä "Contactiin" palatakseni, niin eikös tässä
ole sellaseenkin ajatusleikkiin mahdollisuus, että tällasessa tarinassa
kuka tahansa ihminen voi olla Jeesuksen asemassa ja lähteä
planeetalta jättäen koko ihmiskunnan taakseen. Onko siihen itellä
rohkeutta, voi kukin katsoja miettiä. Itestäni en tiedä.

Kriitikko: Se on niin helppo ajatusleikkinä, koska se on niin
mahdoton toteutua. Kieltäydyn vastaamasta.

Tiedemies: Totta kai lähtisin, milloin tahansa. Ei ole muuta kuin
tämä yksi elämä, joten miksi haaskata sitä yhdelle planeetalle, jos voi
nähdä muitakin?
Ei ole varmastikaan mitään menetettävää.

Kriitikko: Paitsi hiton hyviä tieteissatuja.

--
#####################   "Silloin... meille syntyy orkideanhiljaisia tyttäriä,
    M.G. Soikkeli	 tytönkauniita poikia; heidän pitkät elinikänsä ovat
    csmaso@uta.fi 	 tulvillaan väkeviä elämyksiä ja he kuulevat hämmen-
#####################	 tyneissä sydämissään kuolleitten puhuvan." *Bezian*

Soikkelin elokuva-arkisto