==========================================================================
Lyhyesti: "Hymy" on kuin "Mansikkapaikka" ranskalaisittain, kuolevan
vanhuksen ja elämänilon viimeinen kohtaaminen ihon eli maailman rajalla.
"Hymy" on omalaatuinen, paikoin väkinäinen yhdistelmä kuumaa ja kylmää
erotiikkaa, ja melko erilainen kuin Claude Millerin aiemmat ohjaukset.
Keskus- eli vartaloroolissa Emmanuelle Seignerin karismaattinen orvaskesi.
==========================================================================

Ranskalaisilla on hämmästyttävä sorminäppäryys saada Milo Manara -tyyppinen 
porno näyttämään surumieliseltä erotiikalta. Hyvä ranskalainen erotiikka,
mukaanlukien Emmanuelle Seignerin tähtirooli "Katkerassa kuussa" (1992),
ei tirkistele, vaan erotiikka on osa tarinaa ja henkilöhahmot suhtautuvat
siihen asianmukaisella viriliteetillä; vaikkakin erotiikan hyve voi merkitä
joillekin hahmoille viimeistä, kammottavaa merkkiä elämän yltäkylläisyydestä.
Näin myös "Hymyssä".
	Claude Miller lataa eroottisen kaksoisvirityksen johdattamalla 
iloittelevan kuuman kesätunnelman katsomaan kylmää kohdetta. Halun merkit 
paljastetaan sisäisesti ristiriitaisiksi: niillä ei ole paikkaa suhteessa 
toisiinsa, niin kuin myös ihmisten haluamisen tavat - ja tavat puheellistaa 
halu - menevät monesti toistensa ohitse. Erotiikan kylmyys on Richard
Bohringerin haikeissa klowninkasvoissa strippareiden tanssiessa hänen 
käskyläisinään, se on mielisairaan kaunottaren nymfomania syksyisen kylmässä
lammessa, se on aistillisuuden ihmelapsi Emmanuelle Seigner jokaisen 
vastaantulevan miehen katseen tappamana. Sitävastoin erotiikan jazzhenkinen,
rento ja nuoruutta ylistävä iloisuus on naurua ihmisen seksuaalisuudelle, 
banaalien yksityiskohtien hupsuutta, lähikuvia Seignerin tennishameesta ja 
palloja ampuvan koneen erektiosta. 
	Erotiikan lämpö ja kylmyys, tivoli kesätoiminnassa ja sammuneena 
syksyksi. Erektiokin on hymy elämälle, suhteuttaa "Hymy" mieshahmoja,
tai takapuolen kotoisa seksikkyys, suhteuttaa "Hymy" naishahmoja.
Elokuvan bravuuri ja nerokas esteettinen huipennus on ottaa kylmää ja
lämmintä erotiikkaa yhdistäväksi vertauskuvaksi Chagallin maalaus ja
elävöittää se draamallisesti unikohtauksena.
	"Hymy" toimii täysin Emmanuelle Seignerin eroottisen karisman 
varassa: hän haltioi kohtaukset. Claude Miller pakottaa katsojan uskomaan
yhä enemmän leffan johdonmukaisuuden puitteissa, että kiiman runollisuus on
tämän tarinan määräävä motiivi. Seignerin alastomuus alkaa näyttää sitä
puetummalta ja pateettisemmalta. Lopulta pakkomielteinen paljastaminen 
huipentuu yllättävällä tavalla, ja katsoja näkee kerralla kaiken erotiikan
ja suloisen lihan lävitse - kuulee elämän ja kuoleman nauravan toisilleen.
	Leffa itse esittelee vertailukohdakseen Bergmanin "Suden hetken",
luultavasti korostaakseen miten erilainen voi olla mentaliteetti kuoleman
ja seksuaalisuuden risteyskohdassa. "Hymy" on sitäpaitsi selkeästi kolmio-
draama: kuoleva mielisairaalan johtaja ja stripparien manageri kilpailevat
eri syistä samasta naisesta.
	Odilen rooli on Emmanuelle Seignerin 7. elokuvaesiintyminen; aiem-
mista ovat ainakin "Frantic" ja "Katkera kuu" roihunneet katsojan mieleen.
Seignerin näköisen naistähden onkin luultavasti vaikea löytää "tavallisia" 
rooleja esittääkseen. Siihen nähden on mainio valinta viedä omalla 
eroottisella viehätysvoimalla pelaaminen näin pitkälle, äärimmäisyyteen, 
jossa erotiikan arvot vielä voidaan osoittaa keinotekoisiksi jopa 
ranskalaisessa kontekstissa. Lisäksi elokuva on juuri sopivan lyhyt ja
tiivis, ei yhtään enempää kuin aiheensa mittainen. Leffaa olisi voinut
sujuvasti kasvattaa lisäämällä dokumentoivaa ainesta, mutta kenties "Hymy"
olisi silloin alkanut näyttää enemmänkin elokuvalliselta pamfletilta.

--
#####################   	"Mä tarkotan... se oli kyll ihan nastaa,
    M.G. Soikkeli	 	 enkä mä kadu mitään... mutt se oli vaan
    csmaso@uta.fi 	 	 jotenkin... vähän niinku ois tiskannu
#####################	 	 astioita..."

Soikkelin elokuva-arkisto