=========================================================
Lyhyesti: "Isku Kolumbiaan" on vain paikoin "huippuluokan 
trilleri". Enimmäkseen se on harvinaisen hienoa konservatiivista 
draamaa, jossa hi-tec -avusteiset hyvän ja pahan voimat 
mittailevat toisiaan viidakon ja Valkoisen talon välimaastossa. 
Kuvaukseltaan "Isku Kolumbiaan" on yksi komeimpia 
paranoidioita, mutta kertomuksena se romahtaa ratkaisevasti 
loppua kohti. Suositeltavaa nannaa tietokoneiden ja 
patiroottisten pelien harrastajille, sekä tyylipuhtaan 
kuvakerronnan ystäville.
=========================================================


Jos piti Philip Noycen edellisestä, "Näkymätön vihollinen" -
elokuvasta, on "Isku Kolumbiaan" takuuvarma nautinto. Filmi ei 
ole mikä tahansa trilleripurkillinen pop cornia, jossa 
suspensepalat nautittua mitään ei jää jäljelle. "Isku Kolumbiaan" 
("Clear and present danger") on pikemminkin huolellisesti 
tarjoiltu pitkä illallinen, jossa eri tavoin täyttävät kertomuspalat 
annostellaan ilman huomattavaa taidepaussia. Jännityksestäkin 
voi ohjata liki sinfoniaa. Ohjaaja Noyce ei tosin hallitse ihan 
kaikkea materiaaliaan; leffan lopussa hän nostaa lyhyen 
kuorokohtauksen joka muka hiljentää kaikki nostatetut 
tunnelmat ja sulkee käsitellyt ihmissuhteet. Nope. Leffa
on kuin musiikkinsa: tusinan variaatioita Tähtilipusta
sillä tavoin toisiinsa risteyttäen että se näyttää/kuulostaa
omaperäiseltä.
	Harrison Forin kolme ilmettä (hämmentynyt: suu keskeltä 
raollaan, vihainen: suu ja silmät eri tahdissa, tyytyväinen: oikea 
suupieli nousee) sopivat oikein hyvin tällaiseen filmiin. Herra 
Harrison alkaa olla vähän vanha juoksentelemaan sillä tavoin 
kuin "Takaa-ajetussa" vielä vaadittiin, mutta CIA-virkamiehenä 
hän on mukavan jäyhis moraalinen tikku. Anne Archerin 
hehkuun ihastuneille tämä Jack Ryan -elokuva ei suo samaa 
läsnäolon lämpöä kuin "Näkymätön vihollinen". Archer seisoksii läpi 
leffan tietoisena miten niukka "minä tuen sinua kaikessa"-
pönkkärooli hänelle on suotu. William Dafoe sitä vastoin päästelee 
pahis-hyvis -roolissaan tiukemmin kuin sitten "Platoonin". 
	Ja sinnehän ne jäljet taas kerran johtavat, Vietnamin 
sylttytehtaalle. "Forrest Gump" oli hyvittävä fantasia 
amerikkalaisen unelman korjailemiseksi pahimmista paikoista, 
mutta on toinenkin temppu korjailla kansallista traumaa: 
otetaan revanssi, tehdään realistisen oloinen tarina jossa 
Vietnamin kaltaiselta näyttämöltä ei paetakaan tähtilippu 
kintuissa. "Isku Kolumbiaan" pullistelee kuitenkin ihan eri lailla 
komeasti ja kuvakerronnaltaan taitavasti leikkaillen kuin 
aiemmat jenkkilihaksen esittelyt a la "Top Gun" tai "Rambo".
	"Isku Kolumbiaan" tarjoaa ainakin elokuvaversiossaan (en 
ole lukenut Clancyn teosta) kaksi syntipukkia vallan 
myrkyttymiselle. Arvatkaa huviksenne onko toinen niistä taas 
punatukkainen? ja onko sen nimi otettu mytologian 
kohtalottarelta? Mutta toinen onkin yllättävä veto, ja tältä 
presidentin osalta herää kysymys onko hahmo näin 
karikatyyrinen myös Clancyn kirjassa. Elokuvan tyylilaji 
onnahtelee niissä harvoissa kohtauksissa kun Yhdysvaltain 
kuvitteellinen presidentti tulee filmiin mukaan. Presidentistä on 
tehty täysin pelle, heppu on kuin AZZ-kolmikon "Hot Shots"-
leffoista. Hänen alapuolellaan sitten häärivät kovaotteisemmat 
poliitikot, ja muutama hyvis sotkee tuttuun tapaan valmiin 
korttipakan.
	Kaikkiaan olisi leffan suonut olevan vielä tunnin pidempi, 
sillä leffaa varten olisi ollut lukuisissa hahmoissa kehiteltävää 
ainesta pidemmällekin. On Noycen ihme, että hän saa näin ison 
gallerian hahmoja välitettyä näinkin kompaktisti. "Isku 
Kolumbiaan" voisi luvata Kummisetä-tyyppisten  spektaakkelien 
uutta K-14 tulemista! Pornoa ei ole lainkaan, väkivaltaa 
melkoisesti - vaikka toiminnallisuus on muuten vähäistä - mutta 
raakuudet ovat yhtä kliinisiä ja verettömiä kuin satelliittikuva 
täsmäaseen jäljiltä.
	Ei meiltä suuret kertomukset ole kateissa, vaan mittavat 
juonet, kestävät henkilöhahmot, harkitut miljööt. Näistä puutteista 
"Isku Kolumbiaan" täyttää ainakin ensimmäisen. Leffaa seuraa 
nautinnokseen, koska ohjaaja kehittelee niin taitavasti 
rytmittäen tapahtumia eri paikoissa, enimmäkseen neljän 
henkilön ympäriltä: hyvis joka on todella hyvis, pahis joka on 
todella hyvis, hyvis joka on todella pahis, ja pahis joka on aina 
vain pahis. Sitten Forsythin romaanien en muista seuranneeni 
näin tiiviisti jännityksen rakentamista vallankäytön estradin ja 
verisen arjen välillä.
	Miltei kokonaan toinen tarina on se miten Philip Noyce 
onnistuu sulkemaan kaikki kehittelynsä yhtenäiseksi 
lopetukseksi. Leffa on pitkä, eikä sittenkään tarpeeksi. Vasta 
elokuvan lopussa tajuaa miten väärään tapaan ratkaisevia 
ratkaisevat tapahtumat olivat ja pettyy, sillä on odottanut vielä 
vähintään vartin loppuselvittelyjä. Tai sitten: jätetään pelivaraa 
seuraavalle Jack Ryan -elokuvalle. Sitäkin sietää odottaa penkin 
reunalla!

   "Näyttää todella pahalta. Parasta tuoda videokamera tänne."

Niin edellisen Jack Ryan -leffan kuin sen mahdollisesti tulevan 
kaava on melko tarkalleen sama: useimmmat tiedusteluvallan 
virkamiehet pysyttelevät erossa kenttätyöstä ja siksi he eivät näe 
salajuonien kytköksiä heidän selkänsä taakse, mutta moraaliltaan 
puhdas sankari Jack Ryan näkee selvemmin kuin muut ja on 
valmis kohtaamaan pahan silmästä silmään - objektiivin lävitse! 
	Ensimmäisessä Ryan-leffassa eli "Punaisen Lokakuun 
metsästyksessä" koko leffa rakentui yhden havaintovälineen, 
tutkan ympärille; tosin ohjaajana oli John McTiernan ja kenties 
siksi leffa ei virittynyt edes romaanin veroiseksi. "Näkymätön 
vihollinen" rinnasti uskomattomin metaforin aistillisuuden 
kontrollin ja poliittisen kontrollin. "Isku Kolumbiaan" kaivaa 
esille yhä laajemman arsenaalin isojen poikien hi-tec -leluja, 
mutta nyt useammin kuin edellisissä kuvaava kamera itsessään 
vaihtelee erilaisia tilannetta kontrolloivia tapoja.
	Noycelle tyypillistä oli jo "Dead calm"-leffassa nostattaa 
odotuksia rakentamalla elokuvaan sisäiskertomusta pienten 
representaatiovälineiden kautta. Kyse on kertomustekniikan 
kannalta siitä - ylipäänsä kuvakerronnan suhteen loputtoman 
mielenkiintoisesta ja avoimesta kysymyksestä - kenen kautta 
kokonaiskertomus syntyy (fokalisoituu), ts. kenen nahkoissa 
katsoja seuraa tapahtumia ja ymmärtää kokonaisuuden. Pienten 
representaatiovälineiden (kamerat, tietokoneet, kuuntelulaitteet, 
nauhurit) rinnastaminen vallankäytön hyvin konkreettisiin 
välineisiin eli aseisiin (eritoten tähtäimet ovat Noycen 
suosikkeja) on Noycen tapa kutkuttaa katsojaa: laitteet ovat 
keinoja kontrolloida kuvien maailmaa, katsojan keinoja 
samaistua henkilöiden tapaan käyttää kontrollin välineitä. Syntyy 
ristikkäinen kontrolloitujen ja kontrolloimattomien merkitysten 
aallokko, jossa katsoja voisi miltei huudahtaa nuo leffan 
alkumetrien sanat: tuokaa videokamera, tämä täytyy pysäyttää!

--
#####################   "Minä tanssin köydellä kuilun puolivälissä. Jos minä
    M.G. Soikkeli	 nyt alan pelätä, minä pysähdyn ja köysi alkaa vaappua.
    csmaso@uta.fi 	 Minulla on vain yksi mahdollisuus: mennä yli yhtä
#####################	 kyytiä, sillä siellä, mistä minä tulen, maailma palaa"


Soikkelin elokuva-arkisto