====================================================================
Lyhyesti: "Jouluoratorio" on nimestään huolimatta syksyisen
pateettinen elokuva isästä ja pojasta, jotka sairastuvat
yksinäisyyteen. Filmistä puuttuu se ymmärrys ja kuvallinen eleganssi,
joka on kirkastanut muutamia viime vuosien ruotsalaisia elokuvia.
Hyvän tarinan falski toteutus, mutta kaunis musiikki.
====================================================================

Kuka voi verrata keskenään kärsimyksiä? Tähän kysymykseen
tiivistyy "Jouluoratorion" tarina perheestä, joka kadottaa elämänsä
ilon ja tarkoituksen, kun heidän keskeltään katoaa aurinkoa ja laulua
huokuva äiti. Perheen tyttärestä ei ainakaan elokuvaversio (perustuu
Göran Turnströmin romaaniin) vaivaudu kertomaan mitään, vaan
tutkiskelee miten yhtäällä isä ja toisaalla poika selviävät surusta.
Molemmat ovat jääneet kiinni äidin muistoon niin tiukasti, että mieli
järkkyy.
    Kestääkö ihminen surunsa lävitse ja minkä verran ympäristö
on velvollinen kestämään tällaisesta surusta toipuvan miehen
lapsellisuutta ja vastuuttomuutta - näitäkin aiheita "Jouluoratorion"
tarina käsitteee. Isä ja poika ovat alusta alkaen jotenkin
keskenkasvuisia, ytimettömiä ja häilyviä miehiä, joita vahvat naiset
muokkaavat toiveidensa mukaan; näistä kiinnostavimpana Selma
Lagerlöfin hahmo.
    Kjell-Åke Anderssonin ohjaama "Jouluoratorio" vaan ei
tunnista miehiensä psyykkistä pendolinoa niin hyvin, että osaisi
kuvittaa kirjan henkilöt eläviksi ja perusteluiksi hahmoiksi. Joissakin
kohtaa leffan ansio on juuri se, että nämä persoonaltaan erikoiset isä
ja poika tulevat ympäristön kanssa toimeen omalla,
läsnäolovammaisen logiikalla. Ruotsalainen pikkukaupunki on
elokuvan mukaan ilmapiiriltään täydellisen vapaa, omaperäisillä
tavoilla ymmärtäväinen ympäristö. Ihmisen persoona on vapaa
muuttamaan lähtökohtaansa, muttei perusrakennettaan; se on kuin
oktaavista toiseen vapaasti vaihtuva melodia. Parasta elokuvassa on
sen alkupuoli, erikoisten ihmissuhteiden kautta kääntyilevä juoni.
    Viime perjantain NYT-liitteessä (12.9.-97) Mikael Fränti
ylisti elokuvan bachmaisin sävyin kuudennen taiteen taivaaseen.
Roskapuhetta. "Vaikea aihe ja todet elämänkohtalot ryöppyävät
aidosti valkokankaalla", väittää Fränti, mutta ilmeisesti hänen
silmänsä ovat sumentuneet näyttelijätär Lena Endrestä, joka on
Fräntille "inhmillisyyden vertauskuva ja naiseuden peili". Joopajoo,
sukupuolisuuden uuspeili on Lena Endren esittämässä äidissä yhtä 
häilyvää kuin mieshahmoissa, mutta lisäksi kyseessä on enkelimäinen,
hoivaava balladihahmo, jota miehen on helpointa rakastaa haaveena,
olipa tämä elävä tai kuollut.
    Sen lisäksi että jotkut "Jouluoratorion" loppukohtauksista
ovat käsittämättömän falskeja - 'ei ole enää kyse makuasioista', kuten
jossain netin artikkelissa äskettäin todettiin - on elokuvan tarina niin
äitelän haikea, että "elämänkohtaloiden aidosta ryöpystä" voi olla
vahvasti toista mieltä. Etenkään kun mikään leffassa ei ryöppyä, vaan
monet melankolisista kohtauksista ovat harvinaisen jäykkiä
maalauksellisuudessaan: seisoskellaan ikkunassa aavalle päin, kun
halutaan sanoa jotain varmasti henkilökohtaista, seisoskellaan
uudestaan ja uudestaan, aina vaan hitaammin.
    Siirtymä Ruotsista Uuteen-Seelantiin on lisäksi leffan
kömpelöin siirtymä. Johan Widerberg, jonka tulevaisuutena on
ilmeisesti esittää väriseviä teinirakastajia tätihahmojen syleilyssä,
näyttelee kuin ohjausta vaille jäänyt harrastelija. Muut näyttelijät
ovat järestään vahvoja, mutta tarinaa he eivät saa keskenään
aikaiseksi.
    Kun "Jouluoratoriota" vertaa vaikkapa viimevuotiseen
"Jerusalem"-elokuvaan (1996), niin jälkimmäinen on
monenkirjavasta romanttisuudestaan huolimatta psykologisesti
täsmällisempi kaukokaipuun kuvaus tämän ja mahdollisen maailman
suhteesta. Ainoa lohtu: suomalaiset eivät osaisi tehdä näin herkkää
sairauden kuvausta ilman yhteiskuntakriittisiä kommentteja ja
patologisoivia luokitteluja.
    "Jouluoratorio" on elokuva, jolla Helsingin teatteri Diana
palaa kilpailuun katsojista. Paluun ajoittuminen samannimisen
monarkin kuolemaan on loistava sattuma - tai vieläkin filmaattisempi
osallisuus salaliitossa - mutta eipä aloittavaa leffaakaan voi suositella
juuri muille kuin niille, joille julkkiksen kuolema on vuoden
emotionaalinen huipennus. Samaa, esikasteltua hurmoksellista
haikeutta.

--
#####################   "Minä tanssin köydellä kuilun puolivälissä. Jos minä
    M.G. Soikkeli	 nyt alan pelätä, minä pysähdyn ja köysi alkaa vaappua.
    csmaso@uta.fi 	 Minulla on vain yksi mahdollisuus: mennä yli yhtä
#####################	 kyytiä, sillä siellä, mistä minä tulen, maailma palaa"

Soikkelin elokuva-arkisto