============================================================
Lyhyesti: "Julma rakkaus" on elokuva mille tahansa illalle, 
yksin tai yhdessä tärkeän ihmisen kanssa. Se on niin varman 
päälle mukava ja luontevasti rakentuva elokuva, että sitä ei 
osaa epäillä edes laskelmoinnista. "Julma rakkaus" on 
urbaani rakkausleffa, joka tulee kuin vahingossa 
kertoneeksi jotain myös tämän päivän pariisilaisesta 
nuorisosta. Se on rähjäisempi ja tarmokkaampi kuin 
Rohmerin lemmenleffat ja rennompi ja rockaavampi kuin 
Truffaut'n ihmissuhdekuvaukset.
============================================================

	"Mitä muuta voi tehdä kuin rakastua kuin ääliö ja,
	kuten tiedät, se on pahinta mitä voi tapahtua."

Tuntuu hyvältä, että vielä joku kertomus ja eritoten elokuvan 
kertomus voi yllättää perinteisimmässä aiheessa, parisuhteen 
mahdollisuuksien ja mahdottomuuden leikittelyssä. 
Rakkausjuonen veikeys ja rakkauskertomusten erilaiset 
alalajit rakentuvat aina sille millä eri tavoilla rakastavaiset 
eivät voi/saa/tahdo tavoittaa toisiaan ja aika pian sitä uskoo 
lukeneensa ja nähneensä kaikki tavat mutkittaa juonta; 
jännitettä on joko arvattavan paljon ja julmasti ("He eivät 
tule koskaan saamaan toisiaan"; tuhoon tuomittu rakkaus) 
tai jännitettä on arvattavan niukasti ("He tulevat lopulta 
saamaan toisensa"; kohtaloa suurempi rakkaus). "Point-
Neufin rakastavaisissa" käytettiin edellistä kuviota 
harvinaisen taitavasti ja sylitettiin katsojan mieli 
onnellisesti nurin: _sittenkin_ oli perusteltavissa 
kertomuksen omassa logiikassa että mies ja nainen saavat 
paikkansa yhteiskunnan laidalla. Jälkimmäistä kuviota 
käytetään niin rutiinimaisesti ja helposti Hollywood-leffoissa, 
että ainoastaan parin yhteenkietomisen ulottuvuudet 
suhteessa muuhun ihmisistä välittämiseen, muuhun 
humanismiin (esim. "Gilbert Grape"-leffassa) voivat pitää 
katsojan mielenkiintoa uudella tavoin yllä.

	"Kun muistomerkkien valot sammuvat,
	ihmiset kiipeävät katoille juhlimaan."

	"Julma rakkaus" on hieno leffakertomus juuri siinä, 
että se kertoo varsin nopeasti perinteiset 
rakkauskertomuksen kuviot ja alkaa sitten kiusoitella 
katsojaa pystyykö tämä arvaamaan mihin perinteiset hahmot 
päätyvät ei-niin-perinteisessä maailmassa, jossa kiusaavat 
AIDS ja tietoisuus siitä miten rakkaus on lähinnä 
pelastuspaikka omalta kyynisyydeltä. Loppua kohden käy 
selväksi, että vihjeitä kertomuksen käänteisiin on jo annettu 
niissä selkeissä tilannemotiiveissa joilla tämä leffa syventää 
juonta: monumenttien valot, Euroopan historalliset liikkeet 
yksittäisten elämien taustalla, ja autot osana olohuoneetonta 
elämää. Elokuvassa ei ole ihon hiventäkään erotiikkaa, mutta 
sen henkilöt liikahtelevat persooninaan kutkuttavasti 
toistensa läheisyydessä, ovat uskottavia. Elokuvassa ei ole 
väräystäkään tragiikkaa, tuota rakkausjuonen perinteistä 
mittaria, mutta sen realismia seuraa sydän pamppaillen 
totuutena omasta sukupolvestaan.

	"Ja jos yö on lämmin, he rakastelevat parvekkeilla."

	Parasta tällaisessa elokuvassa on, että pienestä 
tapahtumasta pariisilaisnuorten levottomassa elämässä on 
ymmärretty tehdä oikean mittainen kertomus. Leffan 
katsojalle jää tilaa tulkita henkilöistä kuin omasta elämästään 
miten suuri merkitys juuri tällä kahden ihmisen 
tapaamisella on. Elämme jo sellaista rakkauden 
representaatiokulttuuria, jossa naispäähenkilölle voidaan 
kertoa "kaverisi on illan yhden mimmin kanssa ja siinä se" 
ilman että nainen hievahtaa tiedosta mitään. 
Rakkauskertomuksen henkilöt ovat jo hyvin tietoisia 
parisuhteiden laadullisesta erilaisuudesta seksi-rakkaus -
akselilla, kun vielä viime vuosiin asti rakkauskertomuksissa 
parittelusuhde on tavannut automaattisesti toimia viitteenä 
rakkaussuhteen kaltaiseen merkittävyyteen; 
puhumattakaan jostain vanhoista SF-leffoista joissa 
sivullinen parittelu on yhtä kuin rakkauden negaatio, tai 
puhumattakaan tämän päivän Hollywood-leffoista. 
Kuvitelkaapa vain elokuvan Tom Cruise sanomassa Demi 
Moorelle edellisestä naissuhteestaan: "äh, se oli pelkkää 
seksiä" ja Demi Moore hymyilemässä välinpitämättömästi.
	Katsoin "Julmaa rakkautta" pitkään hammastellen, että 
joo, taas on rähjäinen kulkurimies joka rakastuu yläluokan 
intelligentsianaaraaseen ja nainen ei _voi_ muuta kuin 
langeta tämän vapauden ja sivullisuuden edessä, kunnes 
maailmankatsomusten erilaisuus osoitetaan sittenkin 
merkitsevämmäksi ja kukin pysyköön lestissään, amen. Mutta 
jokaisen sovinistisen eleen jälkeen tämä leffa käännähtää ja 
katsoo tarkemmin miessankariaan. Ja jokaisen 
rähjäromantisoinnin jälkeen leffa ottaa askeleen kohti 
realismia ja kyselee tarkemmin miten moneen yhteiseen 
asiaan yksityisimmät valintamme vaikuttavat. 
	Tai kuten Kaj Kalin aloittaa harvinaisen älykkään 
rakkauskirjansa "Veressä":

	"Omantunnon kysymys: Oletko ottanut jalon riskin?
	Tavoitteletko rakkautesi mukaista elämää?"

Tällaisella asteikolla "Julma rakkaus" on tollosta nimestään 
huolimatta kertomuksena pohdittu yhdeksän plus, pieni 
suuri elokuva.



--

Vilkaise myös tutkielma elokuvan kirosanastosta: http://www.utu.fi/hum/centra/tiivist/linna-sjovall.html