====================================================================
Lyhyesti: "Junakytät" on hyvä yritys karakteerikeskeisemmäksi aktio-
leffaksi, mutta keskinkertainen toteutus ja yllätyksetön rytistely 
latistavat kiinnostavimmat kärjistykset vanhoista motiiveista: 
valkoinen&musta kyttäpari _on_ veljekset ja rikos _on_ kiehtovampaa 
kuin järjestyksen ylläpito. Harvinaisen epännistunut "Speed"-klooni.
====================================================================

"Mustat donkkaa tykimmin" ("White men can't jump") oli yksi
parhaita, jos ei ainoita mainstream-leffoja, jossa käsiteltiin
mustan ja valkoisen kulttuurin rajoja miltei katu-uskottavalla
tasolla. Ennen kaikkea leffa oli aurinkoinen ja svengaava
rentojen päänäyttelijöidensä ansiosta, Wesley Snipesin ja Woody
Harrelsonin. "Junakytät"-leffassa parivaljakko on yritetty
saada tönimään ja naurattamaan toisiaan samassa keskinäisen
katuempatian hengessä, mutta mitään vastaavaa menoa ei synny.
	"Junakytät" on tuotettu jotakuinkin "Speed"-klooniksi,
mistä alkaen kaikki tämän leffan latteudet leviävät. "Junakytät"
on oireellinen esimerkki siitä miten aktioleffojen tekijöiden
ei tarvitse enää ajatella muuta kuin myyvää formulaa.
	Amerikkalainen mainstream-leffa ei voi suoraan käsitellä
sosiaalisia ongelmia (jos sitten enää suomalainenkaan, mikäli
meinaa saada rahoitusta?), joten sosiaalisten ongelmien keski-
pisteeseen sijoitetaan rikos ongelman ja sosiaalisen jännitteen
merkiksi. Ilmeisesti ainoat vaihtoehdot sosiaalisen ongelman
vertuaskuvalliseksi käsittelemiseksi ovat sairaudet ja ainoat
vaihtoehdot sosiaalisen kilpailun varovaisiksi kuvauksiksi ovat
urheilukamppailut. Tiheätoimintaisessa aktioleffassa nämä
kaikki on parhaimmillaan yhdistettty: 

1) pääpahis on tunnevammainen, josta sankari voi käyttää toistuvasti 
attribuuttia "sairas"; joskus myös fyysisesti rujo.
2) aktiokohtaukset ovat urheilun kaltaisia kamppailuja joissa esineet
ja muutamien vähempiarvoisten pahisten luut voivat särkyä, mutta
joissa noudatetaan skenaarioina amerikkalaisen vapaapainin show-sääntöjä.
3) draamallinen jännite rakentuu sille saadaanko pahiksen aikaansaama
ongelma korjattua ajoissa; muiden sosiaalisten pulmien ratkaisemista
ei käsitellä vaan ne jäävät "varsinaisen" ongelman taustaksi. Ikäänkuin
odottamaan omaa elokuvaansa ryysyistä rikkauteen.

	Tähän asti aktioleffojen ongelma on ollut millaisiin ympäristöihin
taistelut hyvän & pahan välillä voidaan sijoittaa. Jos miljöö on liian
keskikaupunkia, voi katsojille herätä kiusallinen olo rikollisten 
alaluokasta valtaamassa keskustaa. Jos miljöö on liian laitakaupunkia,
ei ympäristöä voida näyttää liian autenttisen köyhänä ja harmaana, koska
rikos sosiaalisena ongelmana kytkeytyisi heti sosiaaliseen ympäristöön
eikä sosiopaattisiin (draamallisiin) luonteisiin. Jos taas ympäristö on
epämääräisesti siltä ja väliltä, mikä on turvallisinta, ei sitä voida 
välttämättä tarkoin rajata ajallis-paikallisesti.
	Ratkaisuksi on kehittynyt ainakin kaksi uutta aktioleffan
lajityyppiä: die hard -filmit, joissa ympäristö on tiukasti suljettu
johonkin julkiseen rakennukseen, ja speed -filmit, joissa miljöö on
dynaaminen, tila konstruoituu liikkeestä. Molemmissa sosiaalinen ongelma,
rikos, uhkaa koko yhteisöä, ja on kuitenkin varsin mielikuvituksekkaassa
tilassa, vailla muuta kontekstia kuin tarinan luoma tila-aika.
	"Junakytät" olisi voinut olla erittäin hyvä skenaarioltaan:
suuren luokan rikos New Yorkin _alisessa_ maailmassa. Yhtäältä hyvin
julkinen tila, mutta toisaalta mytoloogisesti katseilta suljettu,
julkisen alla oleva maailma. Tällaista skenaariotahan suunniteltiin
jossain vaiheessa myös "Die Hard 3:een".
	Mutta idea on pilattu alusta alkaen, koska sen paremmin
käsikirjoitus kuin ohjaajakaan ei osaa päättää missä määrin henkilö-
hahmot ovat tyypillisiä hyvän & moraalin edustajia, ja millaisia
oikeastaan ovat pahikset heitä vastassa; kenties New Yorkin alisen
maailman visualisoiminen pahisten omimmaksi temmellyskentäksi olisi
vieläkin liian rankka sosiaalinen kannanotto. Rikosjuoni paikkaillaan
rakkausjuonella, joka sekään ei pidä vettä eikä tequilaa; mukana on
vähän kaikkia etnisiä ryhmiä ja paljon huumoria rajojen ylittämiseen,
mutta edes hyvillä näyttelijöillä lähtövarmat asemat eivät muutu
kiinnostaviksi risteyspaikoiksi.
	Eräs matematiikan opettaja sanoi, että hän sitten pitää
juna-asemista kun ne ovat kuin matikka: kaikki lähtevät samoista
pisteistä ja päätyvät samoihin lopputuloksiin. Samaa voisi sanoa
formulatiukasta elokuvasta - vaan kun leffakokemus pitäisi olla
vähän muutakin kuin simuloitu trippi steissiltä itäkeskukseen.

--
###################   "Elämää emme ehkä tunnistaisikaan, mutta      #########
#  M.G. Soikkeli  #   minun nähdäkseni emme voi olla tunnistamatta  # o   o #
#  csmaso@uta.fi  #   älyä, ja sitä me etsimme emmekä elämää."      #  -v-  #
###################   			-Asimov: Nemesis-   	    #########


Soikkelin elokuva-arkisto