==================================================
Lyhyesti: "Kaunis elämä" on kömpelö hömppäkomedia, 
jonka ainoa anti on rohkeassa aiheenvalinnassa, 
fasismin ilmapiiriä uhmaavassa elämänriemussa. 
Pari kekseliästä kohtausta ja erikoinen loppu-
tunnelma teatterissa, mutta kokonaisuutena 
ihan tavallinen puskafarssi. Videokamaa.
==================================================


Voin miltei ymmärtää niitä tahoja, jotka Cannesissa 
katsoivat asiakseen palkita "Kauniin elämän" (1998), 
vaikka kuvaukseltaan se on hyvin tavanomainen ja 
kerronnaltaan vain satunnaisesti ideoiva. Ohjaaja-
näyttelijä Roberto Benignin mittatyö tarjoaa 
kuitenkin niin _erilaisen_ tavan käsitellä Euroopan 
historian traumaattisimmaksi kanonisoitua aihetta, 
natsismia, että sen palkitseminen varmasti houkuttaa 
niitä kaikkia, jotka ovat kyllästyneet "Schindlerin 
listassa" (1993) kulminaationsa saaneisiin 
nyyhkytarinoihin: kun hyvä voittaa pahan edes 
hymyllä, niin sen on pakko olla tosi hyvää.

Vaan kun ei ole. Alkupuoli leffaa on ihan pelkkää 
yhteensattumien melskettä ja jälkiäänitetyllä 
puheella päällystettyä pikkukaupunkikomediaa, jossa 
ei jäädä kehittelemään yhdenkään tilanteen 
tunnelmia. Vain leffan jälkimmäinen puolisko, 
juutalaisvainon syventyminen italialaisessa 
pikkukaupungissa ja lempeänkoomisen hahmon 
korostuminen niin synkässä ympäristössä, 
kirvoittavat katsojassa poikkeuksellisen ristiriitaisia 
tunnelmia. Päähenkilön luonne ja suhde ympäristöön 
ovat ainoa puoliskoja yhdistävä tekijä, ohkaisen 
juonenkäänteen lisäksi, tietysti.

Ehkä meidät on niin fiksattu tunnustamaan 
itsessämme tiettyjä tunteita natsismin ja 
keskitysleirin arkkipahuuden aiheita sivutessa, että 
surumielisen komiikan ammentaminen "tehdäänkö 
ihmisistä nappeja ja saippuaa" teemasta järkyttää 
tavalla, joka voi yllättää kokeneenkin leffakatsojan. 
Niiden muutamien yllätysten takia leffan löperyydelle 
antaa melko paljon anteeksi  mutta ei kyllä kaikkea.

"Kauniin elämän" keskitysleirille sijoittuvat 
kohtaukset on lavastettukin yhtä halvasti kuin jossain 
suomalaisessa epookkileffassa, ja se on jo niukistelua 
se! Lapsinäyttelijä Giorgio Cantarini, jolla on 
keskeinen rooli päähenkilön poikana ja tilanteiden 
hymyoppanaa, on kuin hatusta hyppäävä palkintopupu, 
jonka pitäisi tuoda lapsenmieltä synkkiin tilanteisiin  
hatusta repäistynä eli ihan ilman käsiä ja 
luonnenäyttelemistä. Niukalla yritetään pärjätä 
siinäkin suhteessa.

Toisaalta Roberto Benignin hyväksi voidaan sanoa, 
että kuinkas tyylittelet komediaa keskitysleiristä 
eksymättä Mel Brooksin kaltaisiin mauttomuuksin tai 
johonkin allegoriseen mustaan komediaan, jossa 
kukaan ei ole ihan oikeasti sitä miltä näyttää. 
Tässä leffassa ovat, niin pitkälle kuin mahdollista.

Joku suomalainen leffakriitikko ehti jo julistaa 
Benignin uudeksi chapliniksi, niin rohkeasti koomikko 
on mennyt keskelle synkkää aihetta kuin esikuva 
"Diktaattorissa" (1940).  No, lystileuka Benigni on yhtä 
kaukana Chaplinin täsmällisyydestä ja kepeydestä 
kuin mainospotpuri on elävästä leffaklassikosta; 
"Kaunis elämä" on silkkaa pop corn kamaa ankarasta 
aiheestaan huolimatta, ja vaikka leffan lopussa 
ihmiset poistuvat teatterista hiljaisina kuin olisivat 
olleet todistamassa jotain syvällistäkin filkkaa. 
Hmm. Joskus tuntuu kuin muilla ihmisillä 
tunnelihakset olisivat keskittyneet ihan eri osaan 
kehoa.

Nicoletta Braschi sankarikoomikon rakastettuna on 
hänkin lapsenkasvoinen ilmeilijä, miltei kuin viite 
mykän kauden naishahmoihin, mutta jää vielä 
ehdottomammin Benignin varjoon kuin lapsinäyttelijä; 
mitään side kickejä tämä itsensä keksinyt 
italialaisnero ei näköjään huoli rinnalleen, ja menee 
siis koomikkona samaa turhamaisuuden kultaista tietä 
kuin eräs toinen turboturpa, Eddie Murphy.

En osaa suositella "Kaunista elämää" muuta kuin 
niille, jotka suuresti pitävät "välimerellisestä" 
metelikomediasta tai joille keskitysleiriaiheet ovat 
käyneet sietämättömän koskettaviksi; heille tämä 
leffa voi suodakin jotain kerta kerralta kasvavia 
helpotuksen tunteita. Seuraavaksi he voivat sitten 
vähitellen harjoitella Kusturican "Undergroundin" 
parissa ja testata miten eri tavoin helpottava hymy ja 
piiskaava nauru kasvattavat.

--
M.G. Soikkeli
1.1.1999 Helsingissä

Soikkelin elokuva-arkisto